Advertorial van nlgroeit

Nieuws Regio

Kees de Jong: Groeiondernemers werken aan zichzelf

Zo gepassioneerd als Kees de Jong spreekt over het onderwerp, zou iedere bedrijfseigenaar zijn business willen zien groeien. De ondernemer, investeerder, spreker, mentor en schrijver deelt de kunst van het groeien.

Vincent Krijtenburg 29 november 2018

Kees de Jong 2

De Jong wist meerdere bedrijven in binnen- en buitenland groot te maken met behulp van bloed, zweet en tranen én met de hulp van een mentor die hem vertelde dat hij eens aan zichzelf moest werken. “Waarom wist ik dit niet eerder”, vraagt De Jong zich af . “Een tandartsassistente moet ieder kwartaal een certificaat behalen zodat ze in je mond mag peuren. Accountants en advocaten laten zich regelmatig bijscholen. Waarom is het dan niet normaal om aan jezelf te blijven werken als ondernemer. De ondernemer blijkt zelf vaak de bottleneck te zijn in de groei”, aldus De Jong, die als bestuurslid onlosmakelijk verbonden is aan het non-profit initiatief nlgroeit.

Alleen in zijn missie staat De Jong niet. “nlgroeit heeft een raad van groeiambassadeurs. Deze ambassadeurs leiden de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Zij doneren samen met ruim 300 ondernemers van snelgroeiende bedrijven als mentor hun kostbare vrije tijd om andere ondernemers te helpen groeien.” In het groeiprogramma nlgroeit staat het leren van andere groeiondernemers centraal, die je helpen om je volgende groeistap te zetten.

Anticiperen op de groei

Hoe zo’n mentorgesprek in de praktijk gaat? De tweelingzussen Charlotte en Fleur Melkert van Equalture kregen tijdens de Week van de Ondernemer een voorproefje. Kees de Jong sprak met hen op het hoofdpodium en was onder de indruk van de potentie van hun bedrijf en hoe zij anticiperen op groei.

Toppers uit de markt

Equalture is een bias-free matching technologie die ervoor zorgt dat ondernemers zo efficiënt mogelijk de beste kandidaat voor de job kunnen vinden. Het bedrijf zet de recruitmentmarkt op de kop. De Jong: “Ze zijn nu anderhalf jaar bezig en hebben volgend jaar een omzet van meer dan 1,2 miljoen euro. Het is een goed schaalbaar en winstgevend product. En wat ze goed hebben gedaan is dat ze een aantal toppers uit de markt hebben aangetrokken en die onderdeel hebben gemaakt van hun team. Ze huren nu al mensen in die ze nodig hebben in de toekomst, voor de fase dat ze 5 of 10 keer groter zijn. Een van de fouten die snelgroeiende bedrijven maken, is dat ze mensen inhuren die nu goed zijn maar na 1 of 2 jaar al niet meer mee kunnen. Dat hebben Charlotte en Fleur heel goed gezien.”

Een magisch groei-avontuur

Zo hebben Charlotte en Fleur een adviseur die heel veel ervaring heeft met hoe de softwaremarkt werkt, voor hun adviesraad weten te strikken. “En hij kent de juiste mensen die wij nodig hebben en bij wie wij anders niet 1 2 3 aan tafel zouden komen”, aldus de dames. De Jong: “Hij heeft nu een adviserende rol maar eigenlijk zou hij onderdeel van de operatie moeten zijn. De grote klanten binnen halen. Vraag het hem! Iedereen wil graag deel uitmaken van een fantastisch groei avontuur dat misschien wereldwijd impact gaat hebben. Dat is magisch. En het is jullie taak als ondernemer om mensen daarvan te overtuigen. Jullie zijn daar al goed mee bezig.”

Meedoen aan een wedstrijd

Kees de Jong vindt de potentie van het bedrijf zeer groot. “Wat jullie doen met artificial intelligence is niet iets wat je alleen voor Nederland doet, maar voor ieder bedrijf in de wereld. Jullie nemen deel aan een wedstrijd. Degene die de slimste algoritmes heeft, zal het snelst marktaandeel in handen krijgen. Dat werkt alleen maar als je de beste mensen om je heen gaat verzamelen.”

Nederland niet groot genoeg

Charlotte en Fleur hebben zeker internationale ambities. “Nederland is niet groot genoeg. Bovendien is het een vrij star land op het gebied van HR. In veel landen zoals de VS en Engeland denken ze hier meer over na.” Volgens De Jong een goede keus. “Op het moment dat jullie hier in Nederland marktleider zouden willen worden, komen straks buitenlandse partijen die veel sterker zijn, grotere databases hebben, betere algoritmes die wel al internationaal zijn. Dan win je niet de wedstrijd.”

De beste mensen

Hoe komen ze aan de juiste mensen? Fleur: “Ik geloof dat wij nu de top van de markt binnen hebben. Ons developmentteam heeft een heel groot netwerk van mensen die het heel tof vinden wat wij nu doen. De eerstkomende tijd zullen de mensen via via komen. Ik denk dat wij hele gave dingen kunnen bieden aan developers en dat is tegenwoordig het belangrijkste.”

Groot denken

De Jong: “Dat is ook de beste manier. Want top mensen, willen met top mensen werken. Vaak zijn twee of drie hele slimme geesten de kern van een bedrijf, en die hebben jullie. Dat is het allerbelangrijkste. Nu is het jullie rol om dat te laten groeien. Financiering aan te trekken, groot denken, niet gaan managen maar gaan leiden.”

nlgroeit is een publiek-private samenwerking. Bij nlgroeit werken overheid en ondernemers samen om groeiende bedrijven te laten doorgroeien. En zo de Nederlandse economie te versterken. nlgroeit helpt ondernemers met bedrijven tussen de 1 en 100 miljoen omzet groeien door events, peer-learning, webinars, expertsessies en het matchen met mentoren die al een paar stappen verder zijn. Download de whitepaper 'Welke ondernemer is niet groot geworden met een mentor?' en lees hoe een mentor van nlgroeit jou kan helpen bij de groei van je bedrijf.

Een tandartsassistente moet ieder kwartaal een certificaat behalen zodat ze in je mond mag peuren

Kees de Jong, nlgroeit