Nieuws Regio

Kia: The Power to Surprise

Verwachtingen overtreffen, daar draait het om bij Kia. Onder het motto ‘The Power to Surprise’ heeft het merk een geheel eigen manier ontwikkeld om onder de aandacht te komen van autorijdend Nederland. Met succes: Kia is in korte tijd uitgegroeid tot een van de toonaangevende automerken in Nederland. En dat is pas het begin …

Kia 11 oktober 2017

Suprise kia

Kia maakt deel uit van Hyundai Motor Group, de op vier na grootste automobielfabrikant ter wereld. Wereldwijd produceerde alleen al de Kia Motors Corporation in 2016 meer dan 3 miljoen auto’s. Dankzij het mondiale netwerk van distributeurs en dealers rijden er Kia’s rond in 180 landen.

Historie

Voor Europese begrippen is Kia piepjong. Kia werd in 1944 opgericht in Korea, maar Europeanen kunnen pas sinds 1993 – toen de eerste Kia Sephia in de Rotterdamse haven werd afgeleverd – een Kia aanschaffen. Vandaag de dag gebeurt dat steeds vaker: Kia stond in 2016 op de zevende plaats van de Nederlandse ranglijst van meest verkochte auto’s. En de laatste jaren heeft Kia in Nederland een vaste positie in de top-10 van best verkopende autofabrikanten. Succesfactoren zijn de ongeëvenaarde kwaliteit, het eigentijds design en een uitstekende verhouding tussen prijs en prestatie. Die mix valt in de smaak bij zowel de particuliere als de zakelijke rijder in Nederland.

Design

De Duitse topdesigner Peter Schreyer tekent sinds tien jaar voor het design van de modellen van Kia – inclusief de iconische ‘Tiger nose’ grille, die Kiamodellen een onderscheidende en zelfverzekerde uitstraling geeft. Kia heeft sinds 2009 al dertig maal voor diverse modellen een design award gewonnen, zoals de Red Dot Award of de iF Award. De design gedreven evolutie van het merk heeft de merkbeleving van Kia wereldwijd veranderd.

Kwaliteit

Kia is zo overtuigd van de kwaliteit van zijn auto’s dat het – uniek in de autobranche – standaard 7 jaar garantie geeft op alle modellen. Met reden: voor de tweede, achtereenvolgende keer behaalde Kia in het kwaliteitsonderzoek naar 33 automerken van het onafhankelijke onderzoeksbureau J.D. Power de eerste plaats, dus nog boven de zogenoemde ‘premiummerken’. En in een betrouwbaarheidsonderzoek van de Nederlandse Consumentenbond behaalde Kia ook een podiumplaats, nog boven Duitse en Franse automerken. Ook het dealernetwerk van Kia in Nederland draagt bij aan die kwaliteitsbeleving.

Nieuwe (eco-)modellen

Het modellenprogramma van Kia is in een rap tempo uitgebreid en vernieuwd, met de begin dit jaar geïntroduceerde Picanto en Rio en de gloednieuwe Stonic en Stinger als grote voorbeelden. Ook in de zakelijke markt groeit Kia met modellen als de cee’d, de Sportage en de Optima Sportswagon. Op de internationale autobeurs in Frankfurt is de oogverblindende Kia Proceed Concept gepresenteerd, een verlengde ‘hot hatch’. De reacties op dit ontwerp zijn unaniem lovend. Ook zet Kia in op alternatieve aandrijflijnen, zoals al gebruikt in de Optima PHEV en de vorig jaar geïntroduceerde crossover hybride Kia Niro. Al sinds 2014 heeft Kia een elektrisch aangedreven voertuig beschikbaar: de Kia Soul EV.

De complete lijn is geen reden om stil te zitten: alles wat nog beter kan, is gauw terug te zien in een facelift, subtiele upgrade of compleet vernieuwde modellen. Dat alles in het teken van de bedrijfsfilosofie: klanten blijven verrassen.