Advertorial van Markteffect

Nieuws Regio

Markteffect: marktonderzoek op maat

Weten hoe je doelgroep naar je merk of product kijkt, hoe je je diensten nog beter op je doelgroep kunt afstemmen, hoe je een nieuw product zo goed mogelijk kunt introduceren, wie je klanten eigenlijk zijn en hoe het koopgedrag van die klant er uitziet? Vraag het de mensen van marktonderzoeksbureau Markteffect en je krijgt de antwoorden.

Mark Litjens 20 november 2018

Markteffect kantoortuin 1

Markteffect is sinds het prille begin in 2007 zeer gefocust om haar klanten precies dat te bieden waar ze behoefte aan hebben. En dat kan best iets anders zijn dan waar ze in eerste instantie zelf om vragen. Die focus heeft heel veel trouwe klanten opgeleverd, waaronder talloze A-merken. Zelfs het Financieel Dagblad is het succes niet ontgaan, want half oktober 2018 werd het in Eindhoven gebaseerde bedrijf voor de vierde keer op rij beloond met een FD Gazelle Award – en de vijfde Gazelle Award in het hele bestaan. De award wordt uitgereikt aan bedrijven die over de drie voorgaande jaren minimaal twintig procent omzetgroei weten te realiseren. Met andere woorden: Markteffect doet iets heel erg goed.

Full-service

“Om te beginnen zijn wij letterlijk een full-service marktonderzoeksbureau. Wij hebben alles in eigen huis wat nodig is om voor onze klanten optimaal en effectief marktonderzoek uit te voeren. Een team van meer dan veertig mensen dat continu bezig is met onderzoek, data en consultancy, eigen online panels en een eigen inhouse callcenter”, zo begint Michael Petit, Marketing Manager en vrijwel vanaf het begin bij Markteffect betrokken.

Hoewel het landelijk opererende marktonderzoeksbureau klanten heeft in alle sectoren van onze maatschappij, zijn met name onderwijs, sport, zorg en FMCG (Fast Moving Consumer Goods) goed vertegenwoordigd. “We zijn marktleider op het gebied van onderzoek in het onderwijs, waar we voor zo’n 75 verschillende onderwijsinstellingen werken.Dat heeft deels met onze oprichters te maken die Markteffect vanuit de schoolbanken hebben opgericht, met hun onderwijsinstelling Fontys als één van de eerste trouwe klanten”, aldus Petit.

Maatwerk

Maar vanuit welke sector een vraag ook komt, elke klant wordt op dezelfde manier benaderd. Petit: “Vooral door heel goed te luisteren. Ons onderzoek is altijd maatwerk en dat kun je tenslotte alleen maar leveren als je de vraag heel helder voor ogen hebt. Wat is de vraag? Wat is de behoefte van de klant? Voor welke doelgroep? En wat wil iemand met de resultaten bereiken? Wij hebben natuurlijk veel ervaring met en kennis over de markt, zaken die wij graag delen met onze opdrachtgevers. Maar als je eerst goed luistert, dan komen er misschien nieuwe zaken op tafel. En daar gaat het om, maatwerk leveren. Een onderneming wil elke marketingeuro zo effectief mogelijk besteden en met behulp van strategisch onderzoek kunnen wij ze daar bij helpen.’’

Wie een kijkje neemt op de website van Markteffect (www.markteffect.nl) wordt meteen getrokken door de frisse kleuren. Maar ook door de uitleg van alle mogelijke onderzoeksvormen die het full-service marktonderzoeksbureau kan bieden, afhankelijk van de opdracht. “Belangrijkste vormen zijn het kwalitatieve en het kwantitatieve onderzoek. Vaak met elkaar verbonden omdat de eerstgenoemde vorm kan worden verdiept met het kwantitatieve onderzoek. Bij het kwalitatieve onderzoek stellen we vragen zoals: waarom wil de klant van onze opdrachtgever een bepaald product kopen? Hoe ziet het beslissingsproces eruit, welke aspecten spelen daarbij een rol en wat zijn specifieke motieven, beweegredenen, gevoelens of gedachten daarbij? En maakt merkbekendheid in zo’n geval nog iets uit? Dit soort vragen worden uitgezocht via bijvoorbeeld een online community of via (individuele) diepte interviews met klanten en/of prospects van de opdrachtgever”, aldus de Marketing Manager.

Consumentenpanel

Dit kwalitatieve onderzoek verschaft veel inzicht over de argumenten en gedachtegang van de beoogde doelgroep. Is een cijfermatige onderbouwing nodig, dan volgt er nog een kwantitatief onderzoek. Petit: “Dit voeren we merendeels online uit met behulp van onze b2b- of b2c-panels, waarbij we respondenten selecteren uit de gewenste doelgroep. Hierdoor kun je echt kijken wat er leeft in die groep en kun je uitkomsten representatief onderbouwen”.

Na een onderzoek volgt vaak nog een Markteffect Next Step Session. “Een creatieve workshop waarin wij de uitkomsten bespreken met onze opdrachtgever. We helpen hen om de resultaten om te zetten tot actiepunten, draagvlak te creëren en intern te implementeren. We willen hen creatief triggeren, maar ook actiepunten meegeven voor het vervolg. Dat is ook full-service. Meedenken en –werken met onze klanten. Iets wat bij al onze mensen voorop staat, altijd.”

Meer weten?

Wie meer wil weten over wat Markteffect voor een onderneming of ondernemer kan betekenen, van eenpitter tot MKB en multinational, kan altijd contact opnemen voor meer informatie. Of neem even tijd om de website te onderzoeken en lees vooral de klantcases. Dan is meteen helder wát Markteffect te bieden heeft, wat dit oplevert en hoe bedrijven verder kunnen bouwen aan succes, wat de vraag ook is.

‘Een onderneming wil elke marketingeuro zo effectief mogelijk besteden’

Michael Petit, Marketing Manager Markteffect