Advertorial van Markteffect

Nieuws Regio

Marktonderzoek legt de vraag achter de vraag bloot

Timing is een oer-Nederlands familiebedrijf dat aan de vooravond van het 25-jarig bestaan - in 2019 - staat. Een kwart eeuw succesvol in de uitzendbranche, de nummer vier in Nederland. En dat in een steeds sneller veranderende wereld. Bijblijven is daarom van levensbelang. Dit gaat deels op ervaring en kwantitatieve data, maar ook met kwalitatief marktonderzoek. Timing doet er namelijk alles aan om werk en alles daaromheen sneller, slimmer en gemakkelijker te maken.

Mark Litjens 4 december 2018

Timing

Met ruim zevenhonderd medewerkers en een landelijk dekkend netwerk is Timing een speler van formaat op de landelijke uitzendmarkt. Toch liggen de kaarten niet meer, zoals vroeger, duidelijk op tafel. “De markt verandert voortdurend en dat vraagt continu om aanpassingen. Innovatiekracht is daarom van belang om onze positie te behouden, maar meer nog om tegemoet te komen aan de veranderende wensen van opdrachtgevers én flexkrachten”, zegt Rob van Arnhem, Manager Digital Strategy bij Timing. Hij vervolgt: “De vraag is echter: ga je out-of-the-blue innoveren of doe je dat daar waar de uitdaging bij de klant ligt?”

Kwalitatief onderzoek

Om dit laatste helder te krijgen, heeft Timing marktonderzoeksbureau Markteffect gevraagd om onderzoek te doen naar de zogenaamde digital customer journey van bedrijven die op zoek zijn naar een partner op het gebied van flex. “Je kunt natuurlijk via een klanttevredenheidsonderzoek onder duizend klanten uitzoeken wat er leeft, maar wij zochten naar de vraag achter de vraag. Dieper op de materie ingaan. Dat is wat Markteffect voor ons heeft gedaan met een gericht kwalitatief onderzoek onder onze opdrachtgevers en potentiële klanten”, aldus Harriët van Wijngaarden, Manager Corporate Accounts bij Timing.

Het Eindhovense onderzoeksbureauheeft interviews met zowel operationele als strategische beslissers uitgevoerd. Van Wijngaarden: “Met als doel uit te vinden wat er leeft bij deze belangrijke stakeholders. Hoe wij onze opdrachtgevers nog beter kunnen helpen hun doelstellingen te behalen, hoe wij ons het beste kunnen profileren bij prospects en klanten, dat soort zaken. Tachtig procent van de uitkomst was bekend voor ons. Maar het gaat om die overige twintig procent. Die maken het verschil, die bepalen deels de richting voor onze digitale strategie.

Zo blijkt uit het onderzoek dat een bepaald idee dat bij Timing leefde – het verder digitaliseren van recruitment – maar waarover twijfel bestond, gerust verder ontwikkeld kan worden. Volgens het onderzoek staan de ondervraagden er positief tegenover. “Vroeger zaten we met onze kantoren in stadscentra, naast de andere uitzendbureaus. Gemakkelijk voor flexkrachten: die leverden deur na deur hun cv af. Dat gaat tegenwoordig veelal online, dus zie je dat die vestigingen naar de stadsranden verhuizen. Meer ruimte, goede bereikbaarheid en meer mogelijkheden, zoals flexplekken en trainingsruimtes. Maar lopen we hiermee niet voor de muziek uit? Dat blijkt dus niet zo te zijn”, zegt Van Wijngaarden.

Skypen

Van Arnhem vult aan: “De functie van intercedent is echt een duizendpootfunctie. Door een deel van het proces te digitaliseren, ontlast je de intercedent. Die komt hierdoor veel meer aan persoonlijk contact toe en dat is echt van belang in onze sector. We hebben – als de klant het goed vindt – contact via bijvoorbeeld Skype of Facetime, maar dat neemt niet weg dat het persoonlijke en sociale aspect nog steeds heel belangrijk is”.

Van Wijngaarden ziet de rol van intercedent groeien naar iemand die meer en meer een HR-rol krijgt: “Kijken naar wat iemand in huis heeft of juist nog nodig heeft, bijvoorbeeld een gerichte training. Daar komt door digitalisering veel meer tijd voor. Momenteel loopt de aanmelding bijvoorbeeld al helemaal digitaal. De flexkracht vult alles zelf in, de intercedent bepaalt deels op basis hiervan of iemand geschikt is voor de functie waarvoor hij of zij zich aanmeldt. Is dit positief, dan kan de flexkracht zelf een afspraak maken met het bedrijf voor een kijkje op de werkvloer”.

Die digitale aanpak wordt steeds verder uitgerold, mede dankzij de positieve uitkomsten van het onderzoek. “Denk bijvoorbeeld aan een virtuele rondleiding op de werkvloer. Dan hoeft de opdrachtgever er geen tijd voor vrij te maken en is het niet hinderlijk voor het werkproces. De flexkracht krijgt meteen een goed beeld van de werkomgeving waardoor deze beter geïnformeerd is en de eventuele uitstroom lager ligt”, zegt Van Wijngaarden.

Relatiemoment

Van Arnhem vult hierop aan dat door het onderzoek van Markteffect er nu een versnelling kan komen in dit proces: “Het onderzoek is goed uitgevoerd. En we krijgen niet alleen de resultaten, Markteffect organiseert achteraf een Next Step Session: een workshop waarin ze ons meenemen in de uitkomsten en handvaten aanreiken waarmee wij verder kunnen. Een pragmatisch marktonderzoeksbureau dat meedenkt over onze ontwikkelingen. Absoluut een prettige samenwerking, met een persoonlijke benadering”.