Advertorial van Sarto Undici
Advertorial Regio
Ambachtelijk maatwerk in een nieuw jasje
Ambachtelijk maatwerk in een nieuw jasje, dat is Sarto Undici. De nieuwe maatpakkenwinkel onderscheidt zich door vriendelijk geprijsde pakken en een persoonlijke, professionele service: medeoprichter Kasper Zweerman (41) weet precies wat klanten zoeken.

Sarto Undici, vrij vertaald ‘kleermaker op nr. 11’, opende zijn deuren afgelopen november. Klanten weten het sfeervolle, klassiek ingerichte pand in de Amsterdamse Roelof Hartstraat al goed te vinden. Eigenaren Kasper Zweerman (41) en Martijn van Herwijnen (32), die eerder al samenwerkten in de branche, geven hier uitgebreid advies op het gebied van stoffen, kleuren en pasvormen. Zweerman: “Een goed zittend pak doet meteen iets met de uitstraling van een man. Het is leuk daar een bijdrage aan te leveren.”
Maatpakkenwereld
Met tien jaar ervaring als ondernemer in de maatpakkenwereld en een passie voor zijn vak weet Zweerman wat nodig is om het perfecte pak te vinden. “We vragen altijd naar de gelegenheid: een pak dat je dagelijks op je werk draagt, vraagt om een stof met een dikke draad die tegen een stootje kan. Pakken voor speciale gelegenheden mogen wat meer opvallen, met iets meer glans of een opvallend revers. Is het je eerste pak? Dan raden we aan te beginnen met een donkerblauw, -grijs of antraciet exemplaar van een niet al te fijne stof, die lang meegaat. Dat is een goede basis van een collectie."
Lees ook: OppoSuits: Hoe een pak van oude gordijnenstof uitmondde in een lucratieve onderneming
Zweerman en Van Herwijnen richten zich uitsluitend op maatwerk, dat ze aanbieden voor vriendelijke prijzen: een pak is te koop vanaf 499 euro. Zweerman: “Ons maatwerk is standaard voorzien van een semi-canvas binnenwerk en voor een meerprijs van vijftig euro maken we gebruik van een full-canvas binnenwerk. Uniek binnen Amsterdam.”
Productie in Roemenië
De prijzen zijn zo betaalbaar doordat ze een relatief lage overhead hebben: ze werken zonder personeel en de winkel is niet groot. “Op deze manier kunnen we ons focussen op de kwaliteit van ons product en tegelijkertijd een eerlijke verkoopprijs hanteren, zonder de uitstraling van een prijsvechter te krijgen.” Sarto Undici werkt samen met gerenommeerde Europese stoffenhuizen, zoals Loro Piana, Dormeuil en Vitalis Barberis. “Wat ons product vooral bijzonder maakt, is de ‘make’ van ons maatwerk.”
Na het selecteren van de stof en het bepalen van de pasvorm – aan de hand van tot wel honderd meetpunten en houdingen – gaat de productie van start in een professioneel Roemeens atelier. “In Roemenië is veel knowhow; de enige Europese universiteit voor textieltechniek zit er bijvoorbeeld. Het atelier waar wij mee samenwerken produceert ook pakken van gerenommeerde Italiaanse en Engelse merken en kleding voor Lacoste en Calvin Klein. We zijn de enige Amsterdamse onderneming die met ze samenwerken. Daar zijn we trots op.”