Nieuws Regio

Snelle groeier OSC stelt niet de klant maar medewerkers centraal

Ondernemer Vincent van Engelen maakte ICT-detacheerder OSC in dertig jaar groot door medewerkers hun droomprojecten te laten verwezenlijken. Ruim honderd professionals zijn inmiddels verbonden aan het Amsterdamse bedrijf. De overname door zijn managementteam en een investeerder moet de volgende groeifase inluiden.

Bram de Vrind | Foto: Marco Bakker 27 augustus 2019

OSC2

“OSC biedt ICT-professionals een omgeving waarin ze lekker kunnen werken. Door persoonlijke ontwikkeling met opdrachten waarvan ze enthousiast worden. En een fieldmanager die elke maand langskomt en vraagt: aan welk droomproject zou je willen werken? Welke opleiding, boeken of vakanties heb je nodig om je ambities te verwezenlijken? Wij stellen de medewerker centraal, niet de klant waarbij hij gedetacheerd is. Want als de medewerker succesvol is, is de klant dat ook.”

Met 'lekker werken' maakte Vincent van Engelen (60) zijn Amsterdamse bedrijf groot en het is nog steeds de mantra van de ICT-detacheerder. “Deze cultuur stelt OSC in staat om jaarlijks met 25 procent te groeien in een markt waarin andere bedrijven geen ICT'ers kunnen krijgen.”

OSC (afkorting voor 'Ontzettend Succesvolle Club') heeft zestig eigen professionals en ruim veertig freelancers aan zich verbonden. Het detacheert consultants op langdurige ICT-projecten bij corporates, instellingen en overheden. Zoals de gemeente Amsterdam, het Anthony van Leeuwenhoek ziekenhuis, DHL, ABN AMRO en IBM.

Van Engelen begon het bedrijf in 1987 als jonge ICT'er in een booming markt. “Ik kwam nog maar net van de opleiding en had al twintig sollicitatiebrieven binnen van bedrijven met de vraag of ik voor ze wilde werken.” Maar de Amsterdammer koos het ondernemerschap. “Ik zag enorme kansen, met name in complexe infrastructuren voor grote bedrijven.”

Niet alleen het gat in de markt lonkte. “Ik vond lekker werken belangrijk. Met vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en aan projecten waarvan ik enthousiast werd. Als je lekker werkt, kun je de beste kwaliteit leveren en word je succesvol. Die omgeving heb ik voor mezelf, maar ook voor anderen gecreëerd. Terugblikkend ben ik daar het meest trots op.”

Twee jaar geleden kwam bij Van Engelen het besef dat hij al dertig jaar aan het roer stond: 'dat gaf te denken'. Hij werkte daarnaast al sinds 1998 samen met Lex Oosterloo (51) in het management. “Lex wilde graag een volgende stap maken. Ik was nog fit genoeg om iets anders te doen en dacht: als Lex nu eens op mijn stoel gaat zitten, kan ik de enige functie bekleden die ik nog niet heb vervuld: die van commissaris.” Het zaadje voor een bedrijfsoverdracht was geplant.

Oosterloo: “We hebben OSC samen groter gemaakt, maar de eindverantwoordelijkheid lag altijd bij Vincent. Ik vond het tijd om meer naar voren te treden. Samen met twee betrokken collega's.”

Oosterloo had de ambitie om sneller te groeien. “We zijn lang autonoom gegroeid, maar ik vond de tijd rijp om te kijken voor overnames. We willen het concept van 'lekker werken' voor meer mensen beschikbaar maken. Meer schaalgrootte betekent meer naamsbekendheid. Dat trekt weer nieuwe mensen aan.” Of die koerswijziging wennen was voor Van Engelen? “Dat viel mee. Ik had al stappen teruggezet en zag dat ze het succes handhaafden. Ze willen in mijn geest groeien.”

Van de adviesbureaus die konden helpen naar de zoektocht naar een investeerder, kwam het Amsterdamse Marktlink als beste uit de bus. “Een club van enthousiaste mensen, met een groot netwerk en uit Amsterdam. Wel zo praktisch”, zegt Van Engelen.

Marktlink maakte een shortlist van kandidaten die pasten bij de ambitie van het nieuwe management. “De keuze viel op een investeringsmaatschappij die openstaat voor onze groeiplannen, maar ons wel een eigen koers laat varen. Dat geeft een enorm vrij gevoel”, zegt Oosterloo. Het nieuwe management kocht 55 procent van de aandelen en de investeerder de rest.

Van Engelen besloot de onderhandelingen met de investeerder aan Marktlink over te laten. “Jezelf verkopen is moeilijk. Iemand anders kan jou beter verkopen. We hebben vertrouwd op een goede afloop en dat vertrouwen is beloond. De accountant was ervan onder de indruk dat we zo'n goed financieringsvoorstel hadden gekregen en tegen zo'n rente: wauw!”

“Onze overname werd door drie specialisten begeleid. Ik vond het mooi dat je altijd één van de drie kon bellen. Bij wijze van spreken als je middenin de nacht badend in het zweet wakker werd. Want bij een overname komt veel emotie kijken.”

Van Engelen is nu anderhalf jaar commissaris. “Dat bevalt goed. Ik blijf formeel en emotioneel betrokken, bijvoorbeeld als sparringpartner van Lex. Ondertussen houd ik wel afstand.” De ondernemer heeft met een zakenpartner de Tilburgse investeerdersmaatschappij opgezet. “We financieren enthousiaste ondernemers die net als OSC van groei houden.”

Wat hij ondernemers in een vergelijkbare situatie aanraadt? “Zorg ervoor dat je weet waarom je wilt verkopen en hoe je wilt verkopen. Zoek dan een partij als Marktlink die dat goed kan vertalen naar een plan. En: begin op tijd. Verkoop je bedrijf voordat je het moet verkopen. Bijvoorbeeld omdat het slecht gaat of omdat je de energie niet meer hebt. Dat geeft je een sterkere onderhandelingspositie.”

De Ondernemer en Marktlink organiseren een serie kennissessies waarin aandacht wordt besteed aan de stappen die nodig zijn voor een succesvolle bedrijfsverkoop. Aan het einde van de kennissessie heb je inzicht in de valkuilen, maar vooral ook de succesfactoren om het beste resultaat te realiseren bij de verkoop van een bedrijf. Schrijf je nu in.