Nieuws Regio

Speelgoedwinkel Baboffel: het kind zit in iedereen, ook in de ouders

In het hart van Haren zit sinds twintig jaar Baboffel, winnaar Winkelier van het Jaar in de categorie Speelgoed. Dankzij het duurzame speelgoed en de unieke sfeer is het niet alleen een paradijsje voor kinderen, ook de ouders zijn er weer even kind. Ze hebben er het typische Baboffel-momentje. Eigenaar Patricia Diercks: ,,Je hoeft niet per se iets te kopen bij ons. Je kan even komen spelen en de sfeer proeven zonder iets aan te schaffen.’’

Bart Remmers/Fotografie: Corné Sparidaens 16 augustus 2019

Baboffel speelgoed groningen winkelier retail

Eerst de naam van de speelgoedzaak in het hartje van Haren, onderdeel van de gemeente Groningen: ‘Baboffel’. Waar komt die bijzondere naam vandaan? We vragen het Patricia Diercks, eigenaar van het speelgoedparadijs en winnaar van de titel Winkelier van het Jaar in de categorie Speelgoed.

,,De naam komt uit een gedicht van Annie M. G. Schmidt: ‘Als al mijn kinders groot zijn, wat moeten ze dan worden?’. De kinderen in het gedicht groeien uit van prinsgemaal tot bedelaar. Nadat de hoofdpersoon al haar kinderen heeft bezocht, komt ze na een lange reis weer thuis. Daar zit Baboffel te wachten met een strikje in zijn haar, en zegt: ‘doe nou je jas maar uit, het eten is al klaar’. De beer Baboffel staat voor het kind dat hopelijk nooit uit de volwassen mens weggaat. Het is ook wat ik voor ogen heb met mijn winkel naar volwassenen toe.’’

Een stukje herkenning

Want speelgoed is volgens Diercks zeer belangrijk voor kinderen en minstens zo belangrijk voor volwassenen. ,,Voor die laatste groep is het een stukje herkenning. Positieve herkenning. Iets dat je door wilt geven aan je kind en hem of haar helpt bij de ontwikkeling. Iets waar je zelf nog steeds blij van wordt.’’

Het speelgoed dat Baboffel verkoopt sluit aan op de visie van de winkelier. ,,We kijken sinds de start van de winkel, twintig jaar geleden, heel goed of het speelgoed bijdraagt aan de juiste ontwikkeling van het kind. Het zijn producten waarmee kinderen langdurig willen en kunnen spelen. We gaan voor duurzaamheid in het spel en in de productie. Is dat er niet, dan verkopen we het niet. Dat is ook waar onze klanten op rekenen.’’

Mooie aanvulling

Voor Lego en vergelijkbare grote speelgoedmerken hoef je niet bij Baboffel naar binnen te lopen. Daar is de nabijgelegen Intertoys voor. ,,Daar hebben we een goed contact mee. We zien elkaar zeker niet als concurrentie, maar als mooie aanvulling. We zijn oprecht blij met elkaar. Op die manier houden we samen de mensen in het dorp en gaan ze niet naar de grote stad voor hun speelgoedaankopen. We hebben hier een hechte gemeenschap van winkeliers. We kregen ook direct enthousiaste reacties van onze collega’s toen ze hoorden dat we uitgeroepen zijn tot Winkelier van het Jaar.’’

Enthousiaste reacties komen niet alleen van andere winkeliers. Steeds weer zijn er complimenten van klanten. In de winkel zelf, maar ook op social media. ,,De afgelopen week plaatste een vader nog een mooi berichtje op Facebook of Instagram. Samen met zijn zoontje even gespeeld aan de speeltafel die wij hebben. Hij had weer een ‘Baboffel-momentje’, zo schreef hij.’’

Nieuwe generatie kinderen

Eind augustus gaat Baboffel verhuizen. De nieuwe locatie (niet ver van de huidige plek) is niet veel groter volgens Diercks. ,,De winkel is opener dankzij drie etalages. Er is meer licht. Dat is een enorme verbetering.’’ Kortom, een nieuwe plek voor een nieuwe generatie kinderen en ouders. Wat leuk is, de kinderen die twintig jaar terug speelgoed kregen of kochten uit de winkel, zijn nu zelf ouders. ,,Klopt. Die komen zeker bij ons. Dat geldt eveneens voor sommige jongeren die als bijbaantje bij Baboffel werken of hier stage lopen. Ze zijn nu 16 of 17 en kwamen als kind regelmatig in de winkel. Hoe mooi is dat?’’

Grootste consumentenverkiezing van Nederland

Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.

We gaan voor duurzaamheid in het spel en in de productie

Patricia Diercks