Aangeboden door KPN Zakelijk

Nieuws Regio

ISDN: tijd om over te stappen

Met het stopzetten van ISDN zal KPN het vaste telefonienetwerk flink moderniseren. Het past perfect in de lijn van de overgang van koper- naar glaskabels, het mobiele netwerk van 2G naar 3G en 4G en andere ontwikkelingen. Vooruit denken dus. Henk van der Meer bijvoorbeeld van Van der Meer Natuursteen was ermee geholpen.

Bas Hakker 13 september 2018

ISDN 1 SET Corrr 560 560

ISDN was het helemaal in de jaren negentig. Ooit had ISDN van KPN 1,6 miljoen gebruikers, maar inmiddels zijn het er nog 78.000. De eerste ISDN-diensten werden vanaf 1991 opgeleverd, maar nu begint het een achterhaald product te worden. Tot september 2019 kan iedereen er nog van gebruikmaken bij KPN, maar daarna wordt het allemaal VoiP ofwel bellen via internet. De telefooncentrale verdwijnt van de meterkast naar de cloud en er zijn nog wel wat voordelen te noemen van VoiP zoals: hogere gesprekskwaliteit, geen onderhoud, meer functionaliteiten en de professionele telefooncentrale-opties voor iedereen en de bereikbaarheid door de koppeling van vaste en mobiele telefonie in de cloud.

Niet te lang wachten met overstappen

Werner van der Zee, manager van de KPN XL winkel in Arnhem, legt uit dat het belangrijk is om niet te lang te wachten met overstappen. ,,Ondernemers wachten misschien tot volgend jaar, maar ze kunnen beter eerder langskomen. Het is namelijk handig om je ontwikkeling als ondernemer te koppelen aan je nieuwe abonnement want er zijn wel wat meer mogelijkheden dan met ISDN. Bovendien kun je nu ook nog aardige kortingen krijgen. Het is een persoonlijk product dus het is handig als mensen langskomen.’’

Hij noemt wat voorbeelden van ondernemers die baat hebben bij de nieuwe dienst. ,,Ik heb bijvoorbeeld een vriend die een hypotheekbedrijf heeft in Den Haag samen met vijf compagnons. De huizenmarkt is booming dus ze worden altijd gebeld, ook in het weekend. Met zo’n nieuw abonnement kan je regelen dat een persoon weekenddienst heeft en dat alle telefoontjes worden doorgeschakeld.’’

Van der Zee wil maar zeggen: je kan als ondernemer klein begonnen zijn en voldoende hebben gehad aan je ISDN-lijn van weleer, maar misschien ben je wel zo gegroeid dat er meer mogelijkheden zijn. ,,Ik ken iemand die een autogarage heeft en hij wil niet dat de monteurs steeds gebeld worden want dat kost tijd. Dan kun je een menuutje inbouwen waarbij je als beller weliswaar kiest voor de garage, maar dan leid je dat steeds naar dezelfde persoon op kantoor die de planning in de gaten houdt. Dat scheelt tijd en geld.’’

Oude ISDN-lijn

Henk van der Meer, eigenaar van Van der Meer Natuursteen, had nog zo’n ISDN-lijn, maar hij stapte onlangs over met hulp van KPN-monteur Kevin Brugman. ,,Het was er niet van gekomen, maar voor mij is het heel erg handig. Het grote voordeel van de overstap is dat ik nu telefoontjes als ik bij klanten ben gewoon krijg doorgeschakeld, dat is ideaal voor een klein bedrijf.’’ Van der Meer runt zijn bedrijf samen met zijn vrouw en hij heeft ook nog een ZZP-er die regelmatig meehelpt. Hij begon dertig jaar geleden als ondernemer. ,,Ik werkte toen bij een bedrijf waar ze ook grafmonumenten maakten, maar de eigenaar stopte ermee want hij kon de concurrentie met India niet langer aan en ging met interieurbouw verder. Ik vond dit vak echter zo leuk dat ik voor mezelf begonnen ben.’’

En dus maakt hij al heel lang grafmonumenten, urnen en andere gedenkstenen om een dierbare te herdenken. Een gedeelte van de opdrachten importeert hij uit India, maar hij maakt ook nog dingen op verzoek op maat. ,,Ik heb zelfs een lasermachine om in natuursteen te printen en daar kan je echt hele mooie dingen mee doen zoals bijvoorbeeld een foto van je geliefde plaatsen.’’

Bijzondere branche

Het is een bijzondere branche waarin Van der Meer zit. Mensen zijn toch kwetsbaar als ze bij hem langskomen. ,,Het lukt altijd aardig om mensen te laten vertellen wat ze precies willen. Mijn geheim? Ik kan die verhalen, door mijn ervaring, vertalen in een concreet product. Het werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als bij de KPN. Ze stellen daar allerlei vragen en komen uiteindelijk met een oplossing die bij je past. Op die manier maak ik met mijn zaak ook weer een stapje vooruit want ik ben overal te bereiken.’’

Voor meer informatie over, en om direct over te stappen naar VoiP, zie: kpn.com/verder