Het mag dan een goede locatie zijn, het statige pand van Bloesem Vintage valt nauwelijks op. ,,Ik ben heel blij met deze plek, in de loop van het station”, zegt Kay Verhagen (30) tegen BN DeStem.
Haar op het oog eenvoudige vintagekleding-zaak is, zelfs ver buiten Breda, hard op weg een begrip te worden. Op Instagram heeft zij inmiddels 17.000 volgers en haar webshop loopt als een tierelier. ,,Ik begon in 2020 een kledingwebshop, nadat ik mijn baan als programmeur voor festivals was kwijtgeraakt. Het was midden in de coronatijd.”
Een kledingwebshop was geen toevallige keuze. ,,Ik heb altijd iets met kleding gehad. Toen ik op kamers zat op de Haagdijk ging ik daar altijd naar een leuke tweedehands-kledingzaak. Vooral daar leerde ik wat goede en wat slechte kleding is. Veel kleding is tegenwoordig gemaakt van slechte materialen. Dat was vroeger vooral in Italië wel anders.”
Italië het modeland bij uitstek
Italië is voor Verhagen het modeland bij uitstek. ,,Dat is altijd al zo geweest. Ze gaan daar ook goed om met hun kleding. Stomen is heel normaal. Daarmee dood je de bacteriën en garandeer je een lange levensduur van de kleding. We werken samen met mensen die voor ons een selectie maken in de kleding-sorteercentra. Ze zijn erop getraind kwalitatief hoogwaardige kleding te scheiden van de mindere.”
Ik houd ook van fotografie en maak de meeste foto’s van de webshop zelf. Daar kun je goed zien dat alle kleding de tand des tijds goed heeft doorstaan.
De vintagekleding waar Kay Verhagen naar zoekt, is 25 tot 45 jaar oud, soms nog ouder. ,,In ieder geval van voor 1995. Alles wat wij verkopen heeft nog altijd een moderne uitstraling. Ik houd zelf ook van fotografie en maak de meeste foto’s van de webshop zelf. Daar kun je goed zien dat alle kleding de tand des tijds goed heeft doorstaan.”
Businesscoaches hielpen een handje
Dat Verhagen behalve een goedlopende webshop nu ook een goedlopende winkel heeft, is volgens haar te danken aan de businesscoaches waarmee ze sprak. Ze was een van de winnaars van de recente Impact- en Groei-Ondernemers Challenge Awards.
Businesscoach Farid Darkaoui: ,,Kay heeft in korte tijd een buitengewone groei doorgemaakt; niet alleen in omzet en personeel, maar ook als een thought leader (autoriteit, red.) in de vintagesector van Nederland, met een indrukwekkende sociale media-aanhang. Ze heeft het vermogen om vintagemode opnieuw te definiëren.”
Lees na de foto: ‘Ik merk steeds vaker dat ook de oudere generaties geïnteresseerd zijn’
Verhagen is blij met de erkenning. ,,Ik heb enorm veel aan de businesscoaches gehad. Het eerste wat Farid zei was: ‘Stop met alles zelf te willen doen.’ Dat was een heel goed advies, want vanaf dat moment ben ik enorm gegroeid en verdubbelde mijn omzet al in het eerste jaar. Ik deed werkelijk alles zelf, inclusief het stomen van de kleding. Nu laat ik dat doen.”
Jongeren zijn milieubewust en kiezen tweedehands
Waarom de zaak zo goed loopt? Verhagen heeft er wel een verklaring voor. ,,Jongeren, vooral die tot 20 jaar oud, zijn zich bewust van de milieuproblemen en er komen nogal wat studenten langslopen hier bij het station. Zij willen vooral duurzame spullen. Maar ik merk steeds vaker dat ook de oudere generaties geïnteresseerd zijn.’’
We sturen bij een meetlint voor de volgende bestelling. Dan kunnen klanten thuis hun maten precies uitrekenen en hoeven ze niets terug te sturen
Kay Verhagen
Behalve schoongemaakte, geïmporteerde kleding verkopen maakt Verhagen ook zelf kleding. ,,Een bodywarmer van tweedehands dekens, tassen van oude gordijnen. Daar hang ik mijn eigen label aan.”
Duurzaamheid is voor Verhagen een voorwaarde. ,,Kwaliteitskleding is sowieso duurzamer dan de fast fashion. Die is allang uit mijn kledingkast verdwenen. En als mensen iets bestellen via de webshop sturen we ze ook een meetlint voor de volgende bestelling. Dan kunnen ze thuis hun maten precies uitrekenen en hoeven ze niets terug te sturen. Leuk is ook dat we deel uitmaken van de Groene Route van de gemeente Breda, die langs duurzame en unieke ondernemers voert.”
En heeft Verhagen met Bloesem Vintage de ambitie om verder uit te breiden? ,,Eigenlijk wel, ja. Ik zou de Zalando van de vintagewereld willen worden, zolang de kwaliteit van de kleding maar gewaarborgd is. Voor goede mode is passie nodig, geen geld.”
Lees ook: Deze drie ondernemers maken vintage kleding weer populair: ‘Mensen zijn verrast door de frisse geur’