Retail

Dringende oproep winkeliers: ‘Onze straten onmisbaar voor leefbaarheid’

 
Een winkelstraat in Maastricht. Shutterstock
Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Winkeliers in Nederland zijn met oog op de verkiezingen de campagne ‘Den Haag, mag het ietsje minder zijn?’ gestart. De detailhandel vraagt de politiek om minder complexe regels, minder accijnzen en btw, minder loonkosten en meer netto-inkomen voor medewerkers, meer investeringen in winkelgebieden en bescherming tegen hoge huren.

Lees verder onder de advertentie

Bestaanszekerheid: ook voor mkb-ondernemers? Die verhoging van het minimumloon, hoe dan? En al die regels. Ondernemers gaan in gesprek met lijsttrekkers van politieke partijen in De Ondernemer Kiest. Kijk mee op maandag 20 november, van 10.00 tot 16.00 uur op De Ondernemer en AD.nl/economie, luister mee op New Business Radio. Wil je op de hoogte blijven over alles omtrent de verkiezingen, politiek en ondernemen? Laat je mailadres hieronder achter.

De Ondernemer Kiest is een initiatief van De Ondernemer, AD(R), New Business Radio en ONL.

Winkeldeuren en -ruiten in het hele land worden gebruikt om de campagne zichtbaar te maken voor publiek en politiek. De winkeliers willen op die manier het belang van de retail voor de leefbaarheid in steden, dorpen en wijken onderstrepen.

De enorme druk op ondernemers in de winkelstraten moet verminderen om te voorkomen dat winkels uit het straatbeeld verdwijnen, zo waarschuwen twaalf brancheorganisaties. Winkels hebben niet alleen economische, maar ook een grote maatschappelijke waarde, en dat werkt positief door voor de leefbaarheid van buurten, wijken en dorpen in Nederland.

Lees verder onder de advertentie

Door coronaschulden en enorme kostenstijgingen afgelopen jaren staan heel veel ondernemers in de detailhandel en ambachten in de overlevingsstand

Jan Meerman INretail

Duizenden winkeldeuren

De twaalf brancheorganisaties schakelen duizenden aangesloten ondernemers in voor de postercampagne op vele winkeldeuren en -ruiten. Daarvoor is een toolkit samengesteld met kant en klare uitingen die ook gebruikt kunnen worden voor de sociale mediacampagne. Daar worden ook kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen bij betrokken. De hashtags #ietsjeminder en #kiesretail komen terecht op de wall of fame van www.ietsjeminder.nl. Op de Dag van de Ondernemer, aanstaande vrijdag 17 november, zullen ondernemers in tal van plaatsen aanleiding voor de campagne bespreken als ze politici voor een winkelbezoek ontvangen.

Hoge kosten winkeliers

In de winkels in ons land werken bijna 900.000 mensen. Die leveren samen met hun werkgevers een grote economische en sociale bijdrage aan Nederland. ,,Door coronaschulden en enorme kostenstijgingen afgelopen jaren staan heel veel ondernemers in de detailhandel en ambachten in de overlevingsstand. Werkgevers willen graag investeren in verduurzaming en gunnen hun medewerkers een hoger nettoloon. De politiek kan dat met slimme keuzes mogelijk maken en zo bijdragen aan het rendement van winkels dat nu negatief is. Zo helpt de politiek ook om de leefbaarheid in dorpen en steden te behouden,” stelt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail.

Soms voelt het alsof politiek Den Haag het idee heeft tegen ondernemers te moeten strijden, maar we hebben allemaal hetzelfde belang

Marie-Hélène Zengerink NBOV

‘Mag het ietsje minder zijn?’

Daarom slaan winkeliers in Nederland de trom. Patricia Hoogstraaten, directeur van Vakcentrum Nederland en ook deelnemer aan de campagne: ,,Als er nu niets verandert wordt het in de toekomst een stuk lastiger om dichtbij huis je dagelijkse boodschappen te doen. Ook de (sociaal) culturele en sportactiviteiten lopen gevaar want daar leveren lokale winkeliers een belangrijke bijdrage aan, zowel financieel als qua organisatie. Met de campagne ‘Mag het ietsje minder zijn?’, roepen wij op tot minder complexe regels, accijnzen en btw, lasten bij zieke medewerkers, loonkosten voor werkgever en lasten- en regeldruk. Wat ‘ietsje méér mag zijn’ is waardering voor ondernemerschap, toegang tot financiering, netto-inkomen voor medewerkers, politie-inzet tegen winkelcriminaliteit, investering in winkelgebieden en bescherming tegen hoge huren.”

Lees verder onder de advertentie

Mkb’er als partner

Marie-Hélène Zengerink, directeur van de NBOV, benadrukt dat winkeleigenaren graag meedenken over het beleid. ,,Soms voelt het alsof politiek Den Haag het idee heeft tegen ondernemers te moeten strijden, maar we hebben allemaal hetzelfde belang. Mkb-ondernemers zijn bij uitstek betrokken bij het centrum waar ze gevestigd zijn en de mensen die bij hen werken. Daar moeten ze wel de ruimte voor krijgen. Dus minder complexe regels en de financiële middelen die nodig zijn om te kunnen blijven ondernemen. In de coronaperiode hebben we allemaal kunnen ervaren hoe het is als winkels dicht zijn. Het lijkt me niet dat we naar dat verlaten straatbeeld terug willen. Ondernemers en brancheorganisaties denken heel graag mee over beleidsthema’s als duurzaamheid en werkgelegenheid; dat is in ieders belang.”

Lees ook: Jacco Vonhof (MKB-NL): ‘Snappen ze in Den Haag wel hoe de economie werkt?’