Betaald parkeren bij de Mall of the Netherlands: lange tijd was het ondenkbaar, maar de verhoogde parkeerdruk die het mega-winkelcentrum met zich meebrengt noopt Leidschendam-Voorburg en de Mall zelf nu toch echt tot actie. Een commissie onderzoekt al sinds mei de mogelijkheden om de hoge parkeerdruk bij de Mall of the Netherlands aan te pakken. Deze week werd een plan uitgerold. Komend jaar zullen bewoners en andere betrokkenen worden gevraagd naar hun mening, in 2026 moeten de eerste maatregelen worden ingevoerd.
Parkeeroverlast door Mall of the Netherlands
Tijdens een informatiebijeenkomst met gemeenteraadsleden, commissieleden en bewoners deze week werden de plannen uitgerold. Sinds enkele maanden is de verantwoordelijke commissie al bezig met het ontwerp, waarbij bewoners uit de betreffende buurten in klankbordgroepen werden uitgenodigd. Ook het winkelcentrum zelf was bij de gesprekken betrokken.
Uit onderzoek bleek dat de Mall verantwoordelijk is voor een groot deel van de toename in parkeeroverlast. Er waren veel klachten van omwonenden, die niet meer in hun eigen straat kunnen parkeren. De angst bestaat dat het invoeren van parkeermaatregelen op de ene plek, nóg meer drukte op de andere bezorgt. In 2026 moeten de eerste - zorgvuldig gecoördineerde - maatregelen komen.
Vergunningen en blauwe zones
Een aangedragen oplossing voor de omliggende wijken: vergunningparkeren. De vergunningen zijn zowel voor bewoners in de omliggende wijken als hun bezoekers. Dit mag enkel in relatief kleine gebieden en kan - omdat de prijs voor de vergunning kan verschillen per gebied - ook helpen om autogebruik in zijn algemeenheid te ontmoedigen.
Een andere optie zijn blauwe zones. Daar kunnen mensen met een parkeerschijf tijdelijk gratis parkeren en mensen met een ontheffing permanent. Dit is volgens de commissie echter een kostbare methode omdat het veel inzet van boa’s vereist, die handmatig parkeerschijven moeten controleren.
Tekst gaat verder onder de foto.
En tot slot de meest controversiële maatregel: betaald parkeren. Het college zwoer in het coalitieakkoord dit niet in te zullen voeren. Toch kwam de commissie met een aantal positieve noten over de gevreesde maatregel. Het voordeel bij betaald parkeren is dat automobilisten makkelijker gestuurd kunnen worden door zowel de prijs als de maximale parkeerduur aan te passen. Dit kan geautomatiseerd met scanauto’s en levert de gemeente relatief veel geld op.
Meest populaire optie: vergunningparkeren
Uit gesprekken met bewoners kwam vergunningparkeren als populairste optie uit de bus. Wel werd ook duidelijk dat dit voor ondernemers en organisaties als scholen, moskeeën en artsenpraktijken mogelijk minder goed uitpakt. Met die partijen is de gemeente nu in gesprek. Ook wordt er in bepaalde gebieden - zoals bij een aantal supermarkten - een blauwe zone ingevoerd.
Maar ook de Mall zal gelijktijdig moeten ingrijpen om een waterbedeffect naar haar eigen parkeerterrein te voorkomen, als vergunningparkeren wordt ingevoerd terwijl er in het winkelcentrum zelf nog gratis te parkeren is.
Tekst gaat verder onder de foto.
De bal ligt daarom nu bij het winkelcentrum, dat nog met precieze maatregelen moet komen maar dit in alle waarschijnlijkheid tegelijk met de gemeente zal doen. Ook het college van burgemeester en wethouders moet nog beslissen over de uit de commissie voortgekomen plannen. In 2025 wordt de knoop definitief doorgehakt.
LEES OOK
Plan voor monorail naar Mall of the Netherlands leek op een 1 april-grap, maar krijgt nu een serieuze kans
Het klonk als een 1 april-grap, maar Leidschendam-Voorburg gaat serieus kijken naar het plan voor een monorail of kabelbaan naar de Mall of The Netherlands. De gemeente maakt geld vrij om onderzoek te doen naar een duurzame bereikbaarheid van het drukbezochte winkelcentrum. Daarin wordt ook de proefballon meegenomen van GBLV-raadslid Hans Peter Klazenga.
Daarnaast loopt er volgend jaar nog een groot participatieonderzoek om uit te zoeken of de consensus die uit eerdere klankbordgroepen voortkwam wel strookt met wat de buurten willen. Hier zullen online enquêtes over worden verstuurd aan alle betrokkenen.
Ook het voorkomen van bezoek van de Mall met de auto ligt binnen de ambities. Er wordt daarom daarnaast ingezet op verbeteringen voor de bereikbaarheid van het winkelcentrum met andere vervoersmiddelen, zoals openbaar vervoer.