Update 19 januari 2024: Pieter Pot maakt een doorstart onder leiding van Jouri Schoemaker. Hij legt in een interview uit wat de plannen van de verpakkingsvrije supermarkt zijn.
Pieter Pot profileerde zich sinds de oprichting in 2019 als verpakkingsvrije supermarkt. Wie er hagelslag, rijst of koffie koopt krijgt dat in glazen potten en niet in plastic of karton. Het heeft 20.000 actieve klanten, maar het is nooit een financieel succes geworden. Na een dreigend faillissement begin dit jaar kwam het bedrijf in een negatieve spiraal terecht, waar het nu niet meer uit lijkt te komen.
Die problemen zorgen de laatste tijd ook voor ontevreden klanten, blijkt uit reviews op Google. Mensen die voorheen erg tevreden waren, zijn nu erg negatief. Veel producten lijken de laatste maanden permanent uitverkocht, bestellingen komen niet aan en glazen statiegeldpotten terugsturen is niet meer mogelijk, zeggen ze. En klanten klagen dat ze het openstaande statiegeldbedrag - van soms tientallen euro’s - niet meer terugkrijgen. De klantenservice is onbereikbaar.
Lees ook: Extra crowdfunding Pieter Pot nodig: verpakkingsvrije supermarkt zoekt 3 miljoen euro
In drie procent van de gevallen kan de bezorger niet in één keer de juiste bestelling afleveren, erkent Pieter Pot op Google. ‘We weten dat we op dit moment niet de juiste service kunnen bieden die je van ons mag verwachten’ en ‘Het spijt ons ook dat niet alles nu loopt zoals we dat zouden willen', staat in de reacties. Desondanks blijven de klachten binnenstromen.
Pensioenfonds eist 80.000 euro op
Nu dreigt dinsdag definitief de stekker uit Pieter Pot getrokken te worden. ,,We hadden gehoopt op een coulanceregeling omdat de weg naar herstel succesvol verloopt”, licht algemeen directeur Jouri Schoemaker toe in het AD. ,,Het is afwachten hoe de rechter dinsdag beslist.”
Pieter Pot startte in oktober een crowdfundingsactie om van de schulden af te komen. Volgens Schoemaker is nu ruim 2 miljoen van de benodigde 3 miljoen euro opgehaald. ,,Het overgrote deel van de crediteuren heeft ons de tijd gegeven om de crowdfundingscampagne te laten slagen. Tot onze teleurstelling wil het pensioenfonds ons die tijd niet gunnen.”
Lees ook: Pieter Pot na faillissement: dit is het plan naar winstgevendheid
De onlinesupermarkt heeft naar eigen zeggen een schuld van een kleine 80.000 euro bij BPFL, wat staat voor Bedrijfstakpensioenfonds Levensmiddelen. ,,Ja, het is natuurlijk veel geld, maar voor een pensioenfonds ook weer niet zó veel”, zegt Schoemaker in een interview met het AD. BPFL wil niet reageren op de kwestie.
In totaal heeft Pieter Pot 140 schuldeisers, die volgens de supermarkt gezamenlijk de benodigde laatste miljoen euro hadden willen opbrengen.
Lees ook: Dossier Pieter Pot: de groei én val van de verpakkingsvrije supermarkt
Eerder in financiële problemen
Het is niet voor het eerst dat Pieter Pot in financiële nood verkeert. Begin dit jaar werd een faillissement afgewend toen twee ondernemers het bedrijf overnamen. Het aantal personeelsleden werd teruggebracht tot tien en met leveranciers werden nieuwe afspraken gemaakt. De voorraden moeten sinds dat moment wel direct betaald worden bij levering, niet achteraf. Ook besteedde Pieter Pot het vullen, bestellen, bezorgen, uitpakken en het wassen van alle potten uit.