,,Ben je al open?”, vraagt een klant die net door de schuifdeuren binnenloopt bij kaaszaak Alexanderhoeve aan de Arnold Spoelstraat in Loosduinen. ,,Zeker”, knikt Ruben van Lent vriendelijk. Vandaag zelfs voor het eerst. Zij kiest een stuk kaas uit, hij rekent met haar af. De klant vertrekt met haar gekochte waar in een plastic tasje weer door die schuifdeuren. Klinkt als een normale dag in een winkel, zij het dat Ruben voor het eerst in de zaak staat als eigenaar, op zijn 19de.
Piepjong en toch staat hij er. Waar sommige jongeren op deze leeftijd pas beginnen met studeren, heeft de Leidschendammer er al een paar jaar op zitten. Vijf jaar gewerkt bij een slager, de slagersvakschool gedaan. Toch bleef hij het gevoel houden iets voor zichzelf te willen beginnen. ,,Mijn vriendin werkte bij een filiaal van de Alexanderhoeve. Zo hoorde ik dat ze ondernemers zochten”, vertelt hij in het AD.
Lees ook: Mieke (15) heeft haar eigen kledingwinkel: ‘90 procent van de klanten kent ons via TikTok’
Ondernemers hebben vaker moeite met opvolging
Ruben kwam in contact met de vorige eigenaar. ,,Die had samen met zijn vrouw twee zaken, ook eentje in de Bankastraat. Beiden waren in de zestig en wilden het rustig aan doen.” Dat ging nog niet zomaar. Volgens hem waren er meerdere gegadigden, maar haakten die steeds af. Een groter probleem. Ondernemers hebben vaker moeite een opvolger te vinden. Waar vroeger bedrijven overgingen van vader op zoon, kiezen kinderen vaker voor een andere studie.
Ruben hoort dat ook in zijn omgeving. ,,Vaak ging een bedrijf over van vader op zoon. Maar zo’n overname zie je niet vaak meer.” Bij de Alexanderhoeve in Loosduinen kwam het door hem goed. En kunnen de voormalige eigenaren het wel rustiger aan doen.
Volgens een woordvoerder van MKB-Nederland zijn er signalen dat sommige ondernemers het moeilijk hebben met het vinden van een opvolger. ,,Zowel vanuit de familie als verder.” Volgens hem is een groot probleem dat het ondernemerschap in Nederland er niet aantrekkelijker op is geworden. ,,Veel (stapelende) regels, veel onzekerheid (kan ik nog op het stroomnet? kan ik mijn bedrijf uitbreiden?, veel extra risico’s, et cetera) en stijgende belastingdruk.”
Ruben is blij dat hij zes dagen per week ‘mag’ werken
Geen probleem voor Ruben, die altijd al iets voor zichzelf wilde beginnen. Waar hij al zijn ervaring opdeed in slagerijen, had hij er geen problemen mee in een andere soort zaak te staan. Al had hij niks met kaas. Ja, af en toe als beleg op brood. Maar volgens de tiener is het haast hetzelfde als werken in een slagerij. ,,Alleen het product is anders. Voor de rest doe je hetzelfde: de klant helpen, producten inkopen, zorgen voor een goede service.”
De meeste mensen zien het als zwaar dat ik zes dagen in de week moet werken, maar ik zie het vooral als vrijheid
Ruben van Lent
De 19-jarige krijgt direct een grote glimlach op zijn gezicht als hem wordt gevraagd hoe het tot nu toe bevalt. ,,Ja, fantastisch. Ik mag mijn eigen producten uitkiezen. De meeste mensen zien het als zwaar dat ik zes dagen in de week moet werken. Maar ik zie het vooral als vrijheid. Ik mag alles zelf bepalen.”
Steeds meer kaaszaken in winkelstraat
Het blijkt ook een goede investering. Uit cijfers die de Kamer van Koophandel vorige week publiceerde, blijkt namelijk dat vooral kaas en buitenlandse producten steeds vaker worden aangeboden via speciaalzaken. Voor kaas was er tussen 2014 en 2024 een stijging te zien van 37 procent. Dit ondanks dat het aantal supermarkten ook gestegen is.
De sterkste groei van kaaszaken vond plaats in de coronaperiode en deze groei zette vervolgens door. ,,Door de beperkingen in de horeca zochten consumenten naar alternatieven om thuis van culinaire hoogstandjes te genieten. Dit resulteerde in omzetstijgingen van 20 tot 40 procent voor veel kaasspeciaalzaken”, aldus Patricia Hoogstraaten, directeur van de brancheorganisatie voor zelfstandig retail-ondernemers. ,,Consumenten zijn nog altijd op zoek naar kwaliteit en beleving, zelfs in tijden van onzekerheid.”
De vestiging in Loosduinen is onderdeel van een grotere franchise van de Alexanderhoeve. Zo zijn er ook filialen te vinden in bijvoorbeeld de Bankastraat en Mall of the Netherlands. De uitstraling van de zaken en de naam moet hetzelfde zijn. Ook wordt voor een deel van de administratie gezorgd. Voor de rest is het geheel de eigen zaak van Ruben.
Inspiratie halen uit andere winkels
Met zijn leeftijd hoort Ruben bij een groep jongeren tussen de 16 en 23 jaar die steeds vaker een eigen onderneming beginnen. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel eerder dit jaar bleek dat 4071 jongeren in deze leeftijdscategorie een bedrijf startten. Ter vergelijking: in 2013 waren dit er nog maar 1522.
Over zijn jonge leeftijd krijgt de tiener genoeg reacties van klanten. ,,Dat ze het heel stoer vinden. Maar ook spannend. Ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat als je het nu niet doet, het nooit gebeurt.” Stiekem vindt hij het zelf ook wel leuk om zo jong te zijn en zo ondernemend. ,,Dat ben ik altijd al geweest. Als ik winkels binnenliep keek ik rond hoe ik het zelf zou doen.” Zijn ouders stonden minder enthousiast te springen. ,,Die vinden het heel spannend. Ook moedig hoor.” Ze gaan echter niet vaak langskomen. ,,Precies vandaag staat bij hen de verhuiswagen voor de deur. Ze verhuizen naar Winterswijk.”
Ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat als je het nu niet doet, het nooit gebeurt
Ruben van Lent
Of we deze 19-jarige nog steeds achter de kassa zien tegen de tijd dat hij met pensioen mag? Waarschijnlijk niet. ,,Dat is over vijftig jaar. Ik heb geen idee wat er gebeurt. Sowieso ben ik van plan om hier de komende tien jaar wel te blijven. Daarna kijk ik naar wat ik verder leuk vind. Misschien doe ik tegen die tijd iets heel anders. Een kaaswinkel in Winterswijk, bijvoorbeeld.”