Financiën

Winkelketens vallen bij bosjes om: wat is er aan de hand?

Bristol is failliet ANP
ANP
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Bristol, Esprit, Handyman, Perry Sport, Aktiesport, BCC, Big Bazar, Scotch & Soda: ze verdwenen allemaal in de afgelopen twaalf maanden. Soms wordt een doorstart gemaakt, maar dat levert lang niet altijd succes op, getuige het dubbele faillissement van kledingketen Scotch & Soda.

Dirk Mulder, retailspecialist bij ING, ziet meerdere oorzaken. Zo moesten winkeliers door de coronalockdowns interen op hun reserves. ,,Ze hadden weinig omzet, terwijl de kosten doorliepen. Veel retailbedrijven hebben een tik opgelopen”, aldus Mulder tegen NU.nl.

Toen de lockdowns eenmaal voorbij waren, gaven Nederlanders veel geld uit. ,,Maar daar kwam snel een hyperinflatie overheen, met voor winkeliers oplopende huren, hogere inkoopkosten en stijgende lonen. Ook de consument zag zijn uitgaven toenemen, bijvoorbeeld op het gebied van woonlasten, energie en eten. Dan geef je minder uit in de winkelstraat.”

Lees verder onder de advertentie

Lees hieronder verder.

Vervoer en parkeren zijn steeds duurder

Art Frickus van adviesbedrijf Conspicuous ziet nog een ander probleem. ,,De bereikbaarheid van veel stadscentra laat te wensen over. Veel gemeenten zetten in op een autoluwe stad. Op sommige plekken betaal je 8 euro per uur om je auto te parkeren en ook het ov wordt steeds duurder.”

Lees verder onder de advertentie

Het helpt volgens hem ook niet dat je online vaak lagere prijzen ziet voor dezelfde producten. ,,Dit alles maakt de drempel om naar een fysieke winkel te gaan hoger.”

Klanten willen producten kunnen voelen, ruiken of zien. Rituals is daar een goed voorbeeld van

Art Frickus Conspicuous

Klanten moeten daarom een goede reden hebben om de winkel nog te bezoeken. ,,Zij moeten er iets kunnen doen of beleven wat online niet kan. Naast directe en gegarandeerde beschikbaarheid willen ze producten kunnen voelen, ruiken of zien. Rituals is daar een goed voorbeeld van.” Ook is er bij veel winkels een gebrek aan deskundig personeel, tot irritatie van veel bezoekers.

Lees ook: Waarom merken Esprit, Scotch & Soda en Superdry het niet redden en Omoda en My Jewellery wel

Lees verder onder de advertentie

Veel winkelpanden staan leeg

Dat veel winkels het moeilijk hebben, blijkt ook uit CBS-cijfers. In de eerste helft van dit jaar gingen twee keer zoveel winkels failliet als in dezelfde periode twee jaar geleden.

Ook meldde vastgoedadviseur Colliers eerder dit jaar dat steeds meer winkelpanden leeg staan. In de veertig grootste binnensteden staat ruim 8 procent van de winkels leeg. In kleinere plaatsen is dat zelfs 11 procent.

Met name de modeketens hebben het lastig. Niet toevallig staan op de lijst met bedrijven die recent failliet gingen veel kledingverkopers, zoals Esprit, Scotch & Soda en Adam en Duetz. Ook Bristol, dat vorige maand failliet ging, had kleding in zijn assortiment.

Lees verder onder de advertentie

Toch zijn er winkels die het goed doen, zegt Mulder. Dat zijn vooral de winkels die weten wat hun klanten willen. Die zijn in staat om ondanks moeilijke omstandigheden succesvol te blijven.

Lees ook: Hoe Esprit franchisenemers ‘liet stikken’: ‘Als franchiser zit je echt vast’

Meer faillissementen verwacht

De ketens die zijn omgevallen, hadden volgens hem dan ook specifieke problemen. ,,Game Mania stond al langer onder druk, doordat de gamesector steeds digitaler is. Bristol had juist last van veel concurrentie, terwijl Scotch & Soda te veel heeft ingezet op buitenlandse expansie.”

Lees verder onder de advertentie

Bedrijven die verdwijnen of failliet gaan, zijn een terugkerend patroon. Dat creëert ruimte voor nieuwe formules die beter aanslaan

Dirk Mulder ING

Mulder verwacht nog meer faillissementen. ,,Ik denk dat je je van een aantal winkelketens kunt afvragen of ze het redden.” Hij noemt desgevraagd geen namen.

,,Maar we moeten niet overdrijven. Bedrijven die verdwijnen of failliet gaan, zijn een terugkerend patroon. Op een gegeven moment is een bedrijf gewoon niet meer relevant. En dat creëert ruimte voor nieuwe formules die beter aanslaan.”

Lees verder onder de advertentie