In een laatste poging het bedrijf te redden, vroeg Bristol eind mei in België een vorm van uitstel van betaling aan. Daarmee hoopte het bedrijf op tijd een nieuwe eigenaar te vinden. Daarin is moederbedrijf Euro Shoe Group gedeeltelijk geslaagd. In België hebben, volgens de Belgische kranten, twee overnamekandidaten zich gemeld. Eén zou 62 winkels bij de zuiderburen willen overnemen, de ander tien. Voor de Nederlandse winkels is dat niet gelukt.
Lees ook: Winkelketen Esprit failliet: wat zijn de opties voor de franchisenemers?
Paul Moers niet verbaasd over einde Bristol
Paul Moers is daar niet verbaasd over. ,,We zien dat de woonlasten, ziektekostenverzekering en kosten van voeding exorbitant zijn gestegen. Tegelijk is er veel onrust op de wereld en daarom zien we de spaarqoute toenemen. Mensen zetten hun geld dus op de bank uit een stuk bezorgdheid.”
Die omstandigheden gelden voor de retailsector in bredere zin, voor de textielwinkels is het nog een stap ingewikkelder volgens Moers. ,,Aan textiel willen we weinig geld uitgeven. We werken veel thuis en zitten dan in onze slobberbroek, waarom zou je je dan druk maken om nieuwe kleding?”
Ik verwacht dat we nog een dikke 2.000 winkels kwijt raken
Paul Moers
De getallen onderschrijven de analyse van Moers. In de afgelopen jaren is het aantal winkels teruggelopen van 95.000 naar 82.000 vorig jaar. Hij verwacht niet dat die terugval snel stopt. ,,Met de hoge huren en hoge personeelskosten zie ik alleen retailers met een echt sterke waardepropositie het redden. Ik verwacht dat we nog een dikke 2.000 winkels kwijt raken.”
Lees ook: Mega-uitverkoop Bristol redding of laatste stuiptrek? ‘Geen goede strategie om te overleven’
Verdwijnen aanloopstraten in winkelgebieden
Als gevolg ziet Moers het verdwijnen van de aanloopstraten in de winkelgebieden. ,,Het heeft voor ondernemers bijna geen zin meer om daar te gaan zitten. Je betaalt nog steeds forse huren, maar de traffic is zo laag, dat zie ik als zeer problematisch.”
Om juist nu te leren van de fouten van anderen kijkt Moers naar een totaal andere wereld, die van belang is voor retailers. ,,Kijk naar de theaterwereld. Daar lijkt iets een kasteel, maar als je goed kijkt dan zie je een paar stenen op elkaar liggen. Het is een illusie, zo’n kans heeft Bristol laten liggen.”
Het is zijn beeldende manier van zeggen dat de functie van de winkel veranderd is en dat winkeliers het niet meer redden door kleding op te hangen. ,,Dille en Kamille, Rituals en Vanilia doen dat fantastisch, die snappen dat de winkel een belevings-, inspiratie- en servicefunctie heeft gekregen. Of kijk naar Coco en Sebas, dat ziet er waanzinnig gelikt uit, het is een feestje als je in zo’n winkel komt. Geur en smaak staan daar centraal.”
Dat het in de komende tijd nog meer zal stormen in de winkelstraat staat voor Moers echter buiten kijf. ,,Het is een onwaarschijnlijk moeilijke fase. Dat het einde nog niet in zicht is, laat dat duidelijk zijn.”
Lees ook: Coco & Sebas zet in op hospitality in retail: ‘Enthousiasme is key voor succes’