Podcast De Ondernemer Kiest

Gert-Jan Segers (ChristenUnie): ‘Belangen ondernemers beter meewegen in coronabeleid’

Naast het OMT ook een Impact Management Team (IMT) dat belangen van ondernemers meeweegt in deze coronacrisis. Daarvoor pleit ChristenUnie-lijstrekker Gert-Jan Segers in de podcast De Ondernemer Kiest. Met ONL-voorzitter Hans Biesheuvel bespreekt hij ook het verkiezingsmanifest ‘We moeten het geld eerst weer verdienen’.

Segers Biesheuvel ONL manifest CU verkiezingen

ChristenUnie-lijsttrekker Gert-Jan Segers (links) ontvangt het ONL-manifest van Hans Biesheuvel. Foto: Jeroen Mirck

Jeroen Mirck 4 februari 2021

In het Ondernemershuis in Den Haag ging Segers in gesprek met Jeroen Mirck van De Ondernemer en ONL-voorman Biesheuvel over het IMT, een mkb-bank, steunpakketten, terugbetaling en een weer bloeiende economie. Het podcast-interview is hierboven terug te luisteren. In aanloop naar de verkiezingen van 17 maart komen ook andere lijsttrekkers aan het woord in podcasts en/of op video.

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

Segers kent ondernemerschap van nabij

Predikantenzoon Segers groeide op in een familie vol mkb-ondernemers. ,,Mijn broer is ondernemer en mijn grootouders waren allebei bollenboeren. Het ondernemerschap zit echt in de familie. Wat ik bewonder aan ondernemers is van niets iets maken.” Hij maakt ook het leed van ondernemers van dichtbij mee. ,,Laatst sprak ik mijn nicht, die twee jaar geleden een eigen kapsalon is gestart. Ze heeft alles in haar zaak gestoken, maar is wanhopig. Ze huilde.”

"Medisch advies van OMT is doorslaggevend, maar we hebben economische en maatschappelijke perspectieven ook nodig"

Gert-Jan Segers, lijsttrekker ChristenUnie

'Naast OMT ook een IMT'

Het voorstel voor een Impact Management Team dat ook de economische en maatschappelijke belangen, zoals van ondernemers, beter meeweegt, diende Segers al aan het begin van de coronacrisis in. Hij kreeg brede steun voor het plan in de Tweede Kamer, maar het werd weggewuifd door premier Rutte. ,,Ik merkte bij de premier dat hij geen zin had om naast het Outbreak Management Team nog een praatcircuit op te richten”, vertelt Segers.

,,Hij stelde voor om dit bij het SCP, de SER en de burgemeesters neer te leggen. Toen heb ik met mijn hand over mijn hart gestreken, waarvan ik nu achteraf zeg: had ik dat maar niet gedaan.” Daarom maakt hij zich nu opnieuw hard voor de oprichting van een IMT. ,,Je ziet dat het medisch advies doorslaggevend is, heel belangrijk, maar we hebben de andere perspectieven ook nodig. Mensen bij wie het water aan de lippen staan, die mentaal heel zwaar zitten… Ook dat is écht. Die perspectieven liggen niet op dezelfde tafel waar ook de adviezen van het OMT liggen.”

Lees ook: Van regeldruk tot financiën: wat we van deze 'mkb-Kamerleden' kunnen verwachten

Regeldruk alsnog aanpakken

ChristenUnie is een partij die mkb-ondernemers goed gezind is, ervaart Biesheuvel. Segers benadrukt dat het terugdringen van de regeldruk voor deze ondernemers iets is dat zijn partij heel belangrijk vindt. ,,Dat zijn heel vrome woorden, want ik ben het met ONL eens dat het kabinet de afgelopen vier jaar veel goede voornemens had, maar wat is nu de oogst? Dat is een van de uitdagingen van een nieuw kabinet. Dat moet je op tijd regelen dus ligt er van ons als een plan voor belastinghervorming klaar. Een eerlijker belastingklimaat, meer ruimte voor mkb-ondernemers om mensen in dienst te nemen en meer ruimte om te ondernemen, door toch met die stofkam door de regels te gaan.”

Lees ook: Wopke Hoekstra (CDA): 'Afstand tussen bedrijfsleven en politiek nog te groot'

Snellere financiering door mkb-bank

Voor mkb-ondernemers is het momenteel heel lastig om financiering te krijgen van banken. Daarom pleit ONL voor een echt mkb-bank. ,,Het kan zeker helpen als de overheid garant staat”, vindt Segers. ,,Er staat nog meer op het spel: werkgelegenheid en ondernemerschap, maar soms ook de ziel van een stad. Dat is die winkelstraat, dat is het kloppend hart van een stad, waar mensen hun inkopen doen. We zien een enorme groei van bezorgdiensten, maar de winkelier verdwijnt uit het straatbeeld. Er staat veel op het spel, zoals het voortbestaan van bedrijven, dus laten we dit oppakken.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details