Podcast De Ondernemer Kiest

Gert-Jan Segers (ChristenUnie): ‘Belangen ondernemers beter meewegen in coronabeleid’

Naast het OMT ook een Impact Management Team (IMT) dat belangen van ondernemers meeweegt in deze coronacrisis. Daarvoor pleit ChristenUnie-lijstrekker Gert-Jan Segers in de podcast De Ondernemer Kiest. Met ONL-voorzitter Hans Biesheuvel bespreekt hij ook het verkiezingsmanifest ‘We moeten het geld eerst weer verdienen’.

ChristenUnie-lijsttrekker Gert-Jan Segers (links) ontvangt het ONL-manifest van Hans Biesheuvel. Foto: Jeroen Mirck

Jeroen Mirck 4 februari 2021

In het Ondernemershuis in Den Haag ging Segers in gesprek met Jeroen Mirck van De Ondernemer en ONL-voorman Biesheuvel over het IMT, een mkb-bank, steunpakketten, terugbetaling en een weer bloeiende economie. Het podcast-interview is hierboven terug te luisteren. In aanloop naar de verkiezingen van 17 maart komen ook andere lijsttrekkers aan het woord in podcasts en/of op video.

Lees ook: Verkiezingsuitslag: VVD wint, D66 met stip op twee

Segers kent ondernemerschap van nabij

Predikantenzoon Segers groeide op in een familie vol mkb-ondernemers. ,,Mijn broer is ondernemer en mijn grootouders waren allebei bollenboeren. Het ondernemerschap zit echt in de familie. Wat ik bewonder aan ondernemers is van niets iets maken.” Hij maakt ook het leed van ondernemers van dichtbij mee. ,,Laatst sprak ik mijn nicht, die twee jaar geleden een eigen kapsalon is gestart. Ze heeft alles in haar zaak gestoken, maar is wanhopig. Ze huilde.”

"Medisch advies van OMT is doorslaggevend, maar we hebben economische en maatschappelijke perspectieven ook nodig"

Gert-Jan Segers, lijsttrekker ChristenUnie

'Naast OMT ook een IMT'

Het voorstel voor een Impact Management Team dat ook de economische en maatschappelijke belangen, zoals van ondernemers, beter meeweegt, diende Segers al aan het begin van de coronacrisis in. Hij kreeg brede steun voor het plan in de Tweede Kamer, maar het werd weggewuifd door premier Rutte. ,,Ik merkte bij de premier dat hij geen zin had om naast het Outbreak Management Team nog een praatcircuit op te richten”, vertelt Segers.

,,Hij stelde voor om dit bij het SCP, de SER en de burgemeesters neer te leggen. Toen heb ik met mijn hand over mijn hart gestreken, waarvan ik nu achteraf zeg: had ik dat maar niet gedaan.” Daarom maakt hij zich nu opnieuw hard voor de oprichting van een IMT. ,,Je ziet dat het medisch advies doorslaggevend is, heel belangrijk, maar we hebben de andere perspectieven ook nodig. Mensen bij wie het water aan de lippen staan, die mentaal heel zwaar zitten… Ook dat is écht. Die perspectieven liggen niet op dezelfde tafel waar ook de adviezen van het OMT liggen.”

Lees ook: Van regeldruk tot financiën: wat we van deze 'mkb-Kamerleden' kunnen verwachten

Regeldruk alsnog aanpakken

ChristenUnie is een partij die mkb-ondernemers goed gezind is, ervaart Biesheuvel. Segers benadrukt dat het terugdringen van de regeldruk voor deze ondernemers iets is dat zijn partij heel belangrijk vindt. ,,Dat zijn heel vrome woorden, want ik ben het met ONL eens dat het kabinet de afgelopen vier jaar veel goede voornemens had, maar wat is nu de oogst? Dat is een van de uitdagingen van een nieuw kabinet. Dat moet je op tijd regelen dus ligt er van ons als een plan voor belastinghervorming klaar. Een eerlijker belastingklimaat, meer ruimte voor mkb-ondernemers om mensen in dienst te nemen en meer ruimte om te ondernemen, door toch met die stofkam door de regels te gaan.”

Lees ook: Wopke Hoekstra (CDA): 'Afstand tussen bedrijfsleven en politiek nog te groot'

Snellere financiering door mkb-bank

Voor mkb-ondernemers is het momenteel heel lastig om financiering te krijgen van banken. Daarom pleit ONL voor een echt mkb-bank. ,,Het kan zeker helpen als de overheid garant staat”, vindt Segers. ,,Er staat nog meer op het spel: werkgelegenheid en ondernemerschap, maar soms ook de ziel van een stad. Dat is die winkelstraat, dat is het kloppend hart van een stad, waar mensen hun inkopen doen. We zien een enorme groei van bezorgdiensten, maar de winkelier verdwijnt uit het straatbeeld. Er staat veel op het spel, zoals het voortbestaan van bedrijven, dus laten we dit oppakken.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details