Corona, een torenhoge inflatie en een energiecrisis. Ondernemers hebben de voorbije tijd het nodige voor hun kiezen gehad. Met generative AI en ChatGPT duikt nu weer een schokgolf op die van grote invloed kan zijn op je business. Waar veel mensen deze ontwikkelingen als bedreigingen zien, ligt er volgens Martin van Kranenburg (54), vorig jaar tijdens de FOTY (Freelancer of the Year) Awards uitgeroepen tot zzp’er van het jaar, vooral een unieke kans om je business vooruit te helpen. Maar, waar begin je en hoe omarm je deze nieuwe techniek?
Begin met nieuwsgierigheid
,,Het begint allemaal met nieuwsgierigheid. Daar is het voor mij ook begonnen. Ik ben dit jaar exact 25 jaar bezig met online communicatie en dan vooral rond de centrale vraag ‘hoe krijg je mensen mee?’ Ik heb aan de wieg gestaan bij D-reizen.nl en geleerd hoe je van een bezoeker een boeker maakt.
Datzelfde credo geldt voor elke ondernemer. Hoe verleid je iemand om te doen wat jij hoopt dat ze gaan doen? Mijn nieuwsgierigheid bracht me op het vlak van neuromarketing en hoe het brein naar zaken kijkt. Dat begon als een fascinatie, maar inmiddels is voor mij duidelijk dat het pure noodzaak is in elke bedrijfsvoering. Als je als ondernemer niet weet wat je klant zoekt en hoe je hier vervolgens op inspeelt, dan zet je jezelf volledig buitenspel.”
Lees ook: Junior (33) verloor zijn baan door corona, maar vocht zich terug met Kitchen Dojo
Minimale middelen, maximale output
Naast coach en spreker rond het thema neuromarketing is Martin ook ondernemer. Via de website schrijvenvoorhetbrein.nl geeft hij samen met zijn twee zakenpartners Wim van der Mark en Etienne Donicie de online cursus Schrijven voor het Brein. Voor individuen, maar ook voor teams. Meer dan 2.100 deelnemers hebben de cursus inmiddels gevolgd. Het in november vorig jaar verschenen gelijknamige boek ging al bijna 4.400 keer over de toonbank. Een logisch vervolg, ChatGPT als tweede Brein staat in de steigers.
Als je als ondernemer niet weet wat je klant zoekt en hoe je hier vervolgens op inspeelt, dan zet je jezelf volledig buitenspel
,,Door mijn fascinatie voor neuromarketing werd mij duidelijk dat je wel kunt snappen hoe je het spel speelt, maar je moet ook weten hoe je het vormgeeft. Hoe zet je het op papier of op je website? Tijdens corona heb ik me daar samen met mijn zakenpartners in verdiept en dat heeft geleid tot de cursus en het boek. Schrijven is simpel als je de klant écht wilt begrijpen en weet wat zij willen lezen.
Maar, de lezer heeft binnen 0,17 seconde een indruk of je tekst makkelijk of moeilijk te lezen is. Daarna heb je nog maar vijf tot zeven seconden om hem of haar te verleiden. Bovendien lezen de meeste lezers sowieso maar twintig procent van je tekst. Weten waar de triggers zitten en hoe je met minimale middelen een maximale output genereert, daar draait het om.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
ChatGPT: zoveel meer dan een nieuwe hype
Door de snelle opkomst van generative AI is de cursus recent vernieuwd. Martin gelooft heilig in deze nieuwe techniek, vooral omdat dit het repetitieve deel van het werk uit handen kan nemen, waardoor werkgevers en werknemers zich kunnen focussen op de leuke dingen van het ondernemerschap of het werk.
,,ChatGPT is zoveel meer dan die nieuwste hype. Als je snapt wat jij en je klant willen, is ChatGPT hét middel om je bedrijf vooruit te helpen. Neem een makelaar die voor elke woning twee uur bezig is om een beschrijving te schrijven. Als je een goede zoekopdracht – of in dit geval prompt – schrijft, kan diezelfde klus in twintig minuten gedaan worden en win je waardevolle tijd om bijvoorbeeld mensen na te bellen. ChatGPT heeft een enorme impact op alle repeterende taken die plaatsvinden vóór daadwerkelijk klantcontact. Laat routineklussen over aan ChatGPT en AI, zodat jij je als ondernemer kunt richten op wat écht telt: persoonlijk contact.
Lees ook: Jos werd verliefd op Kirgizië, nu organiseert hij er spectaculaire roadtrips
Jurylid tijdens de komende FOTY Awards
Op vrijdag 24 november vindt tijdens de Week van de Ondernemer de uitreiking van de FOTY (Freelancer of the Year) Awards plaats, voor iedereen live te volgen op onder meer New Business Radio. Vorig jaar werd Martin uitgeroepen tot beste zzp’er van het jaar. Dit jaar neemt hij zelf plaats in de jury. Vanuit zijn vakgebied zal hij de tien finalisten langs de meetlat leggen en daarbij let hij dus ook op hun gebruik van allerhande nieuwe technieken.
Laat routineklussen over aan ChatGPT en AI, zodat jij je als ondernemer kunt richten op wat écht telt: persoonlijk contact
,,De FOTY Awards zijn een prachtige prijs, maar je wordt wel door de mangel gehaald. Je moet een video opnemen en je verhaal vertellen, krijgt diverse interviews en moet jezelf écht laten zien. Ik denk dat ik vorig jaar won, omdat ik altijd ben blijven meebewegen. Een must voor elke ondernemer. Als jurylid wil ik vooral kijken of de finalisten snappen wat ze doen en waarom ze bepaalde keuzes maken. Hoe beoordelen ze of het goed genoeg is en hoe toetsen ze dat vervolgens met hun klanten?"
,,Ondernemers die zeggen dat ze de klant centraal zetten maar nooit contact hebben met die klant, zijn in mijn ogen geen ondernemers. Net als zij die nieuwe technieken als een bedreiging zien. Als je iets ziet als een bedreiging, dan wordt het een bedreiging. Maar als je iets ziet als een kans dan wordt het een kans. Omarm de middelen die je tot je beschikking hebt, zeker ook wat betreft generative AI en ChatGPT. Het gaat echt niet meer weg. Ondernemers die nu meebewegen, zijn de koplopers van morgen.”