Nieuws Actueel

40 jaar Apple: lessen die je van haar 3 grote CEO’s kunt leren

Apple is nu een miljardenbedrijf, maar in haar veertigjarige bestaan heeft het ook vreselijke dalen gekend. Sinds 1 april 1976 werd het miljardenbedrijf geleid door zeven CEO’s, maar drie namen blijven bij veel mensen hangen: John Sculley, Steve Jobs en Tim Cook. Welke lessen kunnen ondernemers leren van dit trio?

Eveline Meijer 1 april 2016

Apple 40 Jaar

Lees ook: Steve Jobs 61: Zijn beste uitspraken

Apple is in veertig jaar tijd uitgegroeid van een klein project en een grote droom in een garage tot een innovatief en gigantisch bedrijf dat een enorme impact op de samenleving heeft gehad. Producten als de Apple I, iMac, iPod en iPhone hebben ons leven definitief veranderd. Achter die producten en alle beslissingen die Apple in haar veertigjarige bestaan heeft gemaakt, staan drie belangrijke CEO’s die ons belangrijke lessen kunnen leren.

John Sculley – CEO van 1983 tot 1993 John Sculley was niet Apple’s eerste CEO, Michael Scott en Mike Markkula gingen hem voor. Maar Sculley is wel verantwoordelijk voor een aantal belangrijke momenten binnen Apple. Zo was de voormalige vice-president van Pepsi CEO van de technologische gigant in de tijd dat Jobs ontslagen werd, bracht hij ons de LaserWriter laserprinter, de Apple Powerbook en de Apple Newton. Daarentegen was hij verantwoordelijk voor Apple toen het bedrijf delen van de gebruikersinterface in licentie aan Microsoft – destijds onder leiding van oprichter Bill Gates – gaf voor Windows 1.0. Ook kwam Apple onder zijn bewind met veel verschillende computers, voor diverse markten, met verschillende namen. Een groot reclamebudget was noodzakelijk en de consument vond het brede aanbod verwarrend. In 1993 werd Sculley ontslagen en opgevolgd door Michael Spindler. Lees verder na de foto.

Twee lessen die we van Sculley kunnen leren:

Ken je publiek Wil je je publiek bereiken met jouw product of service, dan is het van belang dat je ze kent. Ontdek wat hen motiveert en aantrekt, zodat je op basis hiervan je beslissingen kunt maken. Mensen zijn belangrijk Wil je je bedrijf goed runnen en een goede toekomst hebben? Investeer dan is de beste mensen. Biedt talenten meer dan ze ergens anders zouden krijgen en zorg ervoor dat ze bij jou terecht komen.

Steve Jobs – CEO van 1997 tot 2011 Hoewel veel mensen dit denken, was Steve Jobs niet de eerste CEO van Apple. Hoewel hij het bedrijf met Steve Wozniak en Ronald Wayne heeft opgericht, werd hij pas in 1997 de baas van de technologische gigant. Voor hem zaten maar liefst vijf andere CEO’s (Michael Scott, Mike Markkula, John Sculley, Michael Spindler en Gil Amelio), maar achter de schermen is Jobs vrijwel altijd de drijvende kracht achter Apple geweest, op zijn ontslag tussen 1985 en 1997. Hoewel we bij Jobs snel denken aan de hoogtepunten van Apple, heeft hij ook een diep dal meegemaakt. Na Apple II kwam hij met de Macintosh, die niet goed verkocht. Daarnaast zorgde hij voor twee kampen binnen het bedrijf en was hij onduidelijk over de toekomst van Apple. In 1985 werd hij ontslagen en pas na zijn terugkomst werd Apple het miljardenbedrijf dat we nu goed kennen. Lees verder na de foto.

Vijf lessen die we van Jobs kunnen leren:

Succes begint en eindigt met doorzettingsvermogen Jobs is onder meer groot geworden doordat hij volhield tijdens diverse mislukkingen. Zo ging hij na zijn ontslag bij Apple niet bij de pakken neer zitten, maar begon hij binnen een paar maanden het nieuwe bedrijf Pixar en later NeXT. In een interview in 1995 zei Jobs: “Ik ben er van overtuigd dat ongeveer de helft van wat ondernemers succesvol maakt doorzettingsvermogen is.” Maak je eigen markt Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar Jobs heeft laten zien dat het werkt. Voor de Apple I was er geen markt voor dat soort PC’s, voor de iPod wilden we geen draagbare mp3-speler en voor de iPhone vonden we het idee van altijd bereikbaar zijn maar vreemd. In Job’s eigen woorden: “De consument weet niet wat hij of zij wil totdat wij het maken.” Aandacht voor details Hoewel Jobs misschien wat door leek te slaan in zijn liefde voor details, is dit wel een belangrijk onderdeel van het succes van Jobs. De binnenkant van zijn producten moest er net zo goed uitzien als de buitenkant. Waarom? “Omdat andere engineers het gaan zien.” Eenvoudigheid verkoopt Steve Jobs hield niet van ingewikkelde producten en juist de eenvoudigheid die hij zo belangrijk vond, maakte zijn producten gemakkelijk in gebruik. Omring jezelf met talent Talent was belangrijk voor Jobs en hij zorgde dan ook dat hij de beste mensen aan boord had. Hij zocht de mensen die hij in zijn team wilde uit en haalde ze persoonlijk over. Eén van deze talenten was Tim Cook, die de huidige CEO van Apple is. Lees verder na de foto.

Tim Cook – CEO sinds 2011 Steve Jobs nam in augustus 2011 ontslag bij Apple vanwege zijn ziekte en Tim Cook nam het van hem over. Toch was dit niet de eerste keer dat Cook aan het roer stond. In 2004 nam de huidige CEO het twee maanden over van zijn voorganger en in 2009 deed hij dit zes maanden in verband met medisch verlof. Dat Cook Jobs’ positie zou overnemen na zijn vertrek verraste dan ook niemand.

Cook werd lange tijd als grijze muis gezien, maar heeft zich bij Apple ontwikkelt tot een sterke leider. Meest recentelijk zagen we dit tijdens de zaak tussen Apple en de FBI, waarin de FBI wilde dat de technologische gigant een iPhone zou hacken en het miljardenbedrijf dit weigerde. Lees verder na de foto.

Drie lessen die we van Tim Cook kunnen leren:

Als het niet kapot is, repareer het dan niet Toen Cook begon als CEO was Apple een bedrijf met een duidelijke cultuur en een goed imago. De fundering was stevig en alles liep op rolletjes. Cook paste dan ook niets aan aan het bedrijf, maar ging verder waar Jobs was gestopt. Ondertussen is Apple nog steeds een bedrijf met een stevige fundering, maar wie weet wat er gebeurt was als Cook van alles had aangepast. Wees jezelf Cook had zichzelf kunnen transformeren in een tweede Steve Jobs, maar bleef trouw aan zichzelf. Hoewel hij het imago had van een grijze muis, is hij meer in de spotlights gekomen doordat hij uit de kast kwam als homoseksueel en doordat hij zijn rug recht hield in de zaak tegen de FBI. Maak slimme maar risicovolle beslissingen Achterover leunen als CEO werkt net zo min als domme en enorme risico’s nemen. Cook heeft geen van beiden gedaan. Wel nam hij diverse grote CEO’s uit de modewereld aan, zoals de CEO’s van Yves St. Laurent en Burberry, om hun niet-technische expertise te gebruiken bij het ontwikkelen van de Apple Watch. Een risico, maar wel één die erg strategisch was. De Apple Watch heeft nu het grootste marktaandeel binnen de smartwatch-markt.