Nieuws Actueel

50 jaar Banning advocaten: van Maaskantje tot Manhattan

Van glitter en glamour is niks te merken bij advocatenkantoor Banning. Zeker niet als je kijkt naar het gebouw aan de Statenlaan. Bakstenen met hier en daar een raam. Geen frivoliteiten, schrijft het Brabants Dagblad.

Marc Brink 13 oktober 2016

Banning Advocaten 2

Al ruim vijftig jaar huist Banning, een van de grootste advocatenkantoren van Nederland, in het eigen, vertrouwde Den Bosch. En dan ineens is daar de aankondiging van nieuwe vestigingen in Amsterdam (vorige week geopend), New York (eind dit jaar) en Singapore (in de opstartfase). Steden die tot de verbeelding spreken. Hoe komt dat zo?

"We hebben er onder de radar flink aan gewerkt. Met onze fiscalisten is een plan gemaakt om onze dienstverlening te verbreden. Onze klanten kijken over de landsgrenzen. Dus wij ook", zegt Marcus de Bont (48), bestuursvoorzitter van Banning. Aan wat voor klanten moeten we dan denken? "Wij noemen geen namen. Maar grote klanten zijn gevestigd in Amsterdam en stellen het op prijs als wij ook in hun stad zitten", zegt Jan-Gerben Smallenbroek (49). Hij leidt met een collega een internationaal opererend team van tien fiscalisten van Banning.

In totaal biedt Banning werk aan tien fiscalisten en zo'n zestig gespecialiseerde advocaten. Zij zien in de bibliotheek van het kantoor aan de Statenlaan een geschilderd portret van Jan Banning. De grondlegger van het kantoor overleed in juni, op 83-jarige leeftijd.

Is het schilderij niet meer dan een eerbetoon of leeft hij nog voort?De Bont: "Wij hebben het over hem als het gaat om belangrijke beslissingen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe vestigingen. Deze stappen sluiten aan bij zijn ondernemingszin. Want toen hij zich in 1965 vanuit Roosendaal in Den Bosch vestigde, ging hij op de fiets op pad naar bedrijventerreinen om klanten te bezoeken. Wij doen hetzelfde, alleen zitten de klanten soms wat verder weg."

Banning haalt zelden de media. Wat doen jullie eigenlijk?Smallenbroek: "Terwijl de zaken internationaler en complexer worden, oogt wat wij doen voor de buitenstaander vooral saai en sober. Spraakmakend is het niet en het levert geen spannende verhalen op. Die tref je wel aan in een strafrechtpraktijk, maar die hebben wij niet. Wij krijgen ook maar zelden vragen op dat vlak. De mooiste zaken die ons kantoor de afgelopen jaren heeft gedaan, kom je tegen in het jaarverslag van de Hoge Raad, de hoogste rechter van Nederland. Die zaken gaan over het leggen van beslag, vakantiegeld en alimentatie. Daar scoor je geen hoge kijkcijfers mee, maar wel hoge juridische kwaliteit."

De Bont: "Bij veel grote advocatenkantoren kun je niet terecht voor familierecht. Bij ons wel. Ook dat is verweven met andere rechtsgebieden, zoals fiscaal recht."

Banning koestert het Brabantse karakter en dat het dna in het kantoor zit. Leg eens uit.Smallenbroek: "De collega's die in Amsterdam werken zijn eerst een poosje in Den Bosch aan de slag geweest. Aan de ene kant liefhebbers van het vak, aan de andere kant toegankelijk en relativerend. De klant heeft liever iemand die het gewoon snapt en een beetje humor heeft dan een opgejaagde productiemachine. We gebruiken hier de slogan dat wij werken van Maaskantje tot Manhattan. Dat zegt het wel een beetje."

Hoe belangrijk is internationale samenwerking?De Bont: "Samenwerking is steeds noodzakelijker en het hoeft daarbij niet alleen te gaan om bedrijven die in het buitenland actief zijn. Het is niet zo dat Nederlanders die in het buitenland werken niet ontslagen kunnen worden, niet kunnen scheiden of geen belastingaanslagen krijgen. Als je daarmee te maken krijgt, spelen meteen internationale aspecten en verschillende rechtsgebieden door elkaar heen. Het is goed dan bij één adres terecht te kunnen."

Wat is in ruim vijftig jaar veranderd bij Banning?De Bont: "Aan de ene kant heel veel en aan de andere kant heel weinig. De advocaat is en blijft dienstverlener. Het ontzorgen van de klant stond en staat centraal. Dat moet alleen steeds sneller, goedkoper en beter. De klant wil meer voor minder, en sneller."

Smallenbroek: "Kennis is veel makkelijker toegankelijker geworden, met name via internet. De klant kan zelf veel kennis vinden en kan ook veel zelf doen. Bovendien is het aanbod enorm; standaardcontracten vind je op internet, de rechtshulpverleners, accountants en adviseurs hopen zich op. Tegelijkertijd wordt de regelgeving ingewikkelder, denk bijvoorbeeld aan privacywetgeving. En internationaler; bij steeds meer Brabantse bedrijven is de voertaal inmiddels Engels geworden. Om aan de vraag van de klant te kunnen voldoen, is samenwerking en diversiteit nodig."

Jan-Gerben Smallenbroek, u was jarenlang in New York werkzaam bij accountantskantoor Deloitte en kijkt ook voor Banning over de grenzen."Misschien volgt er over een tijd een nieuwe vestiging in Spanje of China. Maar dat is vooral afhankelijk van wat de klanten willen."