Nieuws Actueel

Jaaroverzicht 2016: 7 niet te vermijden ondernemers

Een online supermarkt, een vegetarische slager die de grootste ter wereld wil worden en een nachtelijke oppasservice voor vermoeide ouders: ook afgelopen jaar hoorden we veelvuldig van eigenzinnige en inspirerende ondernemers die het nét even anders aanpakten dan de rest. Wij zetten er zeven op een rijtje.

Sjan Verhoeven 30 december 2016

Foto jaapkorteweg
• Michiel Muller: de opschudder

Met de gevestigde orde heeft Michiel Muller niets. Hij hielp met het opzetten van een netwerk van onbemande benzinestations (Tango) en is medeoprichter van Route Mobiel. In 2015 begon hij met drie compagnons de online supermarkt Picnic. "Hoe ik aan mijn ideeën kom? Uit irritatie of inspiratie, als ik op zaterdag aan deze keukentafel een stapel kranten en tijdschriften zit te lezen." %VIDEOWIDGET%

• Vegetarische Slager: de grootste

Als de nieuwe fabriek in Breda klaar is, hopelijk in de zomer, verwacht De Vegetarische Slager een afzet van vijftig miljoen maaltijdcomponenten per jaar. Maar de ambities van oprichter Jaap Korteweg reiken verder: als het aan hem ligt, wordt De Vegetarische Slager de grootste slager ter wereld. "Als we in dit tempo doorgroeien, zijn we dat over twintig jaar."

• Nachtoppas: gat in de markt

Stel: je hebt net een baby gekregen. Dat betekent slapeloze nachten. Rachel Heikamp en Joanna van Altena zagen een gat in de markt: met hun nachtelijke oppasservice The Night Nanny helpen ze kersverse ouders aan wat extra slaap. "We raakten na ons afstuderen geïnspireerd door het ondernemerschap en hebben in maart van dit jaar The Night Nanny gelanceerd."

• Pieter Zwart: 2500 werknemers

Coolblue bestaat al sinds 1999, maar de afgelopen twee jaar komt het bedrijf van Pieter Zwart pas écht in the picture. Het bedrijf, dat zich onder andere onderscheidt door zijn uitstekende klantenservice, groeit hard: afgelopen jaar werden al meer dan duizend nieuwe mensen aangenomen. Het totale personeelsbestand staat nu op 2500 werknemers.

• Go Spooky: winstgevend vanaf het begin

Tim van der Wiel en Liam Tjoa zijn nog piepjong, maar staan al samen aan het roer van GoSpooky, het eerste snapchatmarketingbureau van Europa. "Investeerders hebben we nog niet nodig gehad; vanaf het begin zijn we winstgevend", zei Van der Wiel in een interview.

• Roland Kahn: tegenslagen

Hij werd bekend als oprichter van Coolcat. Maar zoals elke ondernemer kende ook Kahn tegenslagen: onderhandelingen om de failliete warenhuisketen V&D over te nemen mislukten, hoewel later bekend werd dat Kahn met twee compagnons een herstart wil maken met V&D als webwinkel. In augustus werd de Nederlandse tak van MS Mode door de rechtbank failliet verklaard. %VIDEOWIDGET%

• Visbroeders: vrolijke marketing

Ze zingen, maken grapjes en hebben een eigen visshow op YouTube. "Mensen verlaten onze viskar altijd met een grote grijns op het gezicht", vertellen de Visbroeders. Op de elfde van de elfde lanceerden ze zelfs een carnavalskraker: Begin de dag met een visje.

%VIDEOWIDGET%

Jaaroverzicht 2016:

Top 10 meest gelezen van 2016: van Pokemon GO tot Night NannyDe 6 meest inspirerende ondernemers van 2016De 8 belangrijkste tech ontwikkelingen van 2016De 7 niet te vermijden ondernemers van 2016Deze 8 merken gingen ten onder in 2016De 4 opvallendste jonge starters van 2016De 5 belangrijkste influencers van 2016Dit was 2016: 5 visies voor de toekomst6 BN'ers in business (vrouw)6 ondernemersvideo's die je niet mag missen