Nieuws Actueel

8 Donald Trump-tweets die CEO's doen sidderen

'President-elect' Donald Trump oefent zijn macht uit op het bedrijfsleven. Zijn wapen: naming and shaming via Twitter-account @realDonaldTrump. 8 power-tweets van de president-ondernemer en hun effect.

Bram de Vrind 13 januari 2017

Donald trump tweets carrier gm fiat chrysler deals power tweets 1065 2

De ondernemer-president die op vrijdag 20 januari wordt geïnaugureerd, laat het bedrijfsleven weten wie straks de baas is. Trump bemoeit zich sinds zijn verkiezing op 8 november persoonlijk met het beleid van grote bedrijven. Hij hanteert de stijl van naming and shaming; bedrijven die niet naar zijn zin handelen, krijgen een openlijke uitbrander op Twitter (19,7 miljoen volgers) en in de media.

Torenhoge importbelastingen

Trumps boodschap aan de industrie: blijf in de VS, of betaal torenhoge importbelastingen: "De Verenigde Staten gaan regel- en belastingdruk substantieel verminderen, maar elk bedrijf dat ons land verlaat voor een ander land, werknemers ontslaat, of een nieuwe fabriek in een ander land bouwt en denkt dat producten zonder consequenties terug naar de VS te kunnen sturen, ZIT ERNAAST! Er komt een belasting op onze nieuwe, strengbewaakte grenzen van 35 procent voor de bedrijven die hun producten, auto’s, airconditioning units, etc terug over de grens willen verkopen", zet Trump zijn beleid op Twitter uiteen.

Autoproducenten als Ford, General Motors, en Toyota moeten het ontgelden. Maar ook bedrijven als Rexnord (onderdelen), US Carrier (airco's) en vliegtuigbouwers Boeing in Lockheed krijgen met de zweep. Trumps policy in 8 dwingende tweets:

1. Toyota: Fabriek in Mexico? No way!

Donald Trump dreigt het Japanse Toyota deze maand met een forse invoertaks omdat het autoconcern een nieuwe fabriek in Mexico wil bouwen. Toyota wil volgens Trump vanuit Mexico Corolla's maken voor de Amerikaanse markt. "NO WAY! Bouw fabriek in de VS of betaal grote invoertaks.'' Het Japanse autobedrijf geeft na de tweet geen inhoudelijk commentaar, maar benadrukt in een verklaring wel uit te kijken naar een samenwerking met de nieuwe Amerikaanse regering. Toyota wil 10 miljard dollar investeren in de VS de komende vijf jaar.

2. General Motors: Produceer in de VS, of betaal hoge belasting!

"General Motors stuurt in Mexico gebouwd model van de Chevy Cruze naar Amerkaanse autodealers - belastingvrij de grens over. Bouw in de VS of betaal hoge importbelasting!'', fulmineert Trump tegen de autobouwer op Twitter. Hij haalt vooralsnog bakzeil. De productiefaciliteit voor kleine auto's blijft in Mexico, zei CEO Mary Barra tegen verslaggevers tijdens een GM-event in Detroit. Investeren in een nieuwe fabriek is uitermate kostbaar en GM laat haar lange termijn plannen niet zomaar wijzigen.

3. Lockheed Martin: Kosten F-35 te hoog!

De kosten van Lockheed Martin's F-35 project lopen met ramingen tot 379 miljard dollar de spuigaten uit, klaagt de gekozen president. Hij laat in december via Twitter weten een offerte te hebben opgevraagd voor F-18 straaljagers van concurrent Boeing. Na de tweet zakt de aandelenprijs van Lockheed met 2 procent en stijgt die van Boeing met 0,8 procent, meldt de Britse krant The Guardian. Trump laat de CEO's van Lockheed en Boeing vervolgens op audientie komen in zijn resort in Florida. Lockheed's CEO Marillyn Hewson noemt de ontmoeting in een statement 'productief'. Lockheed, waarvoor het F-35 project van cruciaal belang is, wil niet reageren op Trumps opmerking.

4. Boeing: Air Force One te duur: cancel order!

Boeing moet het zelf ook ontgelden. Het bedrijf bouwt de nieuwe Air Force One, die het huidige presidentiële vliegtuig moet vervangen. CEO Dennis Muilenburg zal peentjes hebben gezweten als hij een tweet van Trump met 'Cancel order!' onder ogen krijgt. Trump vindt het toestel te duur. Tijdens de bewuste meeting in Florida, belooft Muilenburg dat de kosten niet boven de 4 miljard zullen komen. "De focus van Boeing is erop gericht dat we de beste capaciteit kunnen verzekeren, dat onze president veilig is, dat we de nationale veiligheid beschermen, en dat we dat op een betaalbare manier doen", zegt Muilenburg na afloop in diplomatieke bewoordingen.

5. Rexnord: Fabriek verhuist naar Mexico. No more!

Onderdelenfabriek Rexnord verplaatst een productiefaciliteit van Indiana naar Monterrey in Mexico. 300 banen gaan verloren. Tot onvrede van de aankomende president die twittert: "No more!" Een onbeantwoorde klaagzang; de fabrikant zet zijn plannen door. De fabriekswerkers worden vanaf februari naar huis gestuurd, de fabriek sluit in juni.

6. Carrier: blaast sluiting fabriek af. Thanks Carrier.

Trump boekt ook succes in Indiana. Carrier, fabrikant van airconditioners, besluit in november de verhuizing van zijn fabriek in Indianapolis naar Mexico af te blazen. 800 banen blijven voor Amerika behouden. Trump maakt handig gebruik van zijn vice-president Mike Pence, die nu nog gouverneur van Indiana is en Carrier 7 miljoen dollar aan belastingvoordelen biedt. Carrier gaat ook overstag omdat een pr-ramp wegens Trumps aanhoudende kritiek dreigt, analyseert de Washington Post. De 65 miljoen dollar kostenbesparing (op 56 miljard omzet) die de verhuizing oplevert, weegt volgens de krant voor het moederbedrijf niet op tegen de mogelijke imagoschade.

7. Ford: geen fabriek in Mexico; 700 banen erbij in de VS

Trump geeft Ford er in zijn campagne van langs wegens plannen om de zuidgrens over te steken. De zakenpresident beweegt de autobouwer er naar eigen zeggen toe om af te zien van de plannen voor de bouw van een nieuwe fabriek in San Luis Potosi in Mexico. In plaats daarvan investeert de Ford 700 miljoen dollar in uitbreiding van een bestaande productielocatie in Flat Rock, in de staat Michigan. De uitbreiding van de fabriek in Flat Rock levert zo'n zevenhonderd nieuwe arbeidsplaatsen op. Ford gaat er geavanceerde elektrische en hybride auto's produceren. Het schrappen van de Mexicaanse fabriek waar Ford zijn Focus zou bouwen, heeft echter ook te maken met een verminderde vraag naar kleine auto's, aldus topman Fields. Naar elektrische auto's die in de VS worden gebouwd, ontstaat juist veel vraag.

8. Fiat Chrysler: 1 miljard naar Amerikaanse fabrieken

Fiat Chrysler maakt zondag bekend dat het 1 miljard dollar steekt in fabrieken in Ohio en Michigan en 2000 nieuwe banen creëert. De autobouwer denkt er zelfs over de productie van haar Ram heavy-duty pickup truck vanuit Mexico terug naar de VS halen. De aankomende president twittert in zijn nopjes: "Eindelijk gebeurt het. Fiat Chrysler kondigt net een investering van 1 MILJARD dollar aan in fabrieken in Michigan en Ohio, en 2000 nieuwe banen."