Nieuws Actueel
ACM waarschuwt voor misleidende werving op energiemarkt
Consumenten moeten oppassen dat ze niet het slachtoffer worden van "agressieve en misleidende werving" door energieleveranciers. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder worden mensen soms telefonisch benaderd door marketeers die beweren dat hun huidige leverancier op de rand van faillissement staat en dat zij snel over moeten stappen, terwijl dat helemaal niet zo is.

Door de flinke stijging van de energieprijzen waren energiebedrijven een tijdje terughoudend met het werven van nieuwe klanten. Maar de ACM merkt dat er de laatste tijd weer meer verschillende soorten contracten worden aangeboden op de energiemarkt. Daarbij is sprake van flinke prijsverschillen. Nu de energiemarkt weer op gang komt, komen er bij de consumentenwaakhond "helaas" ook weer meer meldingen over misleidende wervingspraktijken binnen.
"Het is mooi om te zien dat er weer iets te kiezen is voor consumenten. Maar helaas zien we dat het aantal meldingen over misleidende werving ook weer stijgt", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. Hij geeft aan dat de toezichthouder onderzoek doet naar bedrijven waarover veel klachten binnenkomen. "Daarnaast roepen we consumenten op ook goed op te letten. Een ongevraagd telefonisch aanbod is eigenlijk nooit de beste keuze. Daarom is het belangrijk een aanbod altijd eerst rustig te vergelijken met het aanbod van andere leveranciers en niet tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met een nieuw contract."