Nieuws Agro

Niet langer 'alleen' boer: het boerenbedrijf is steeds vaker ook camping of kinderopvang

Het beroep is met romantiek omgeven, niet in de laatste plaats door Boer zoekt Vrouw. Maar de investeringen zijn groot en de revenuen lang niet altijd toereikend. De uitkomst? Multifunctioneel boeren.

De Ondernemer/Noël Ummels | ANP/Marcel Antonisse 31 mei 2019

Boerencamping

Dat is de strekking van een onderzoek van Wageningen University & Research. De zogeheten multifunctionele landbouw zag zijn omzet de afgelopen vijf jaar vertweevoudigen. Als het in dit tempo doorgaat wordt spoedig het miljard aangetikt. Vorig jaar bedroeg de omzet om precies te zijn 887 miljoen euro. LTO Nederland schat de omzetpotentie van multifunctionele landbouw op 1,5 tot 2 miljard euro.

Naast de corebusiness van veeteelt, akkerbouw of tuinbouw doen steeds meer boeren er iets bij. Bekend is de boerencamping, maar de creativiteit reikt verder dan dat. 245 boeren bieden kinderopvang aan, 665 faciliteren landbouwonderwijs, 3.140 hebben een recreatietak, 1.250 runnen een zorgboerderij en 3.160 verkopen de eigen producten aan huis. Maar met afstand het grootste aandeel doet aan natuurbeheer: dat gaat op voor 10.000 boerenbedrijven.

Knelpunten oplossen

Ongeveer een kwart van de boerenbedrijven is nu multifunctioneel, nog eens 10 procent geeft aan het de komende vijf jaar te willen worden. Het is een overlevingsstrategie die LTO Nederland toejuicht. De brancheorganisatie creëerde er zelfs een apart platform voor: LTO Multifunctionele Landbouw.

Qua omzet is de verkoop van eigen producten met 271 miljoen euro nu de grootste activiteit in de multifunctionele landbouw, gevolgd door zorglandbouw (250 miljoen) en recreatie (221 miljoen). Kinderopvang is goed voor 78 miljoen en natuurbeheer 66 miljoen. De kleinste tak is boerderijeducatie met in totaal bijna 1 miljoen euro omzet. De grootste groei vond de afgelopen vijf jaar plaats in de zorglandbouw: 155 miljoen euro meer omzet bij een stijging van het aantal zorgboerderijen met 15 procent.