Nieuws Agro

Guus van Roessel: de melkboer die influencers inzet voor zijn melkmerk

Dat je influencers in kunt zetten om je product onder de aandacht te brengen, is iets wat de grote cosmeticamerken en retailers inmiddels wel ontdekt hebben. Maar ook biologisch veehouder Guus van Roessel profiteerde ervan bij de introductie van zijn eigen melkmerk, die nu in de schappen van de Albert Heijn ligt. ,,We zullen als boeren toch echt een open blik naar de samenleving moeten houden.''

Ben Ackermans 25 december 2019

20191206 Guusvan Roessel Udenhout JB JBF3130

Melkveehouder Guus van Roessel produceert zijn eigen merk 'Mijn Melk'. © Pix4Profs / Joris Buijs. Foto's onder: De Dobbelhoeve

Z’n koeien staan op zijn melkflessen. Maar zijn eigen gezicht? Geen denken aan voor Van Roessel. Jazeker, de Udenhoutse boer loopt voor de troepen uit met zijn eigen merk in de schappen van 450 Albert Heijn-winkels. De promotie van ‘Mijn Melk’ laat de biologisch melkveehouder evenwel graag aan anderen over. En hoe doe je dat? Hoe bereik je ‘stadse mensen’, de doelgroep die dit hip en belangrijk vindt? Via Instagram en Facebook. Met bloggende ‘influencers’ als Jet van Nieuwkerk, dochter van tv-icoon Matthijs. En dankzij de diensten van een heus pr-bureau. Alles uit de kast voor ‘reuring’.

Een kleine revolutie in zuivelland

Ruim een jaar is Van Roessel (43) onderweg. In september 2018 ging zijn eigen melkfabriek aan huis van start. In mini-formaat, maar in zuivelland toch een revolutie. Honderden bezoekers uit vrijwel alle delen van de wereld zag hij op het erf.

Ook al gaat het nog steeds niet om enorme hoeveelheden, de omzet is in die tijd bijna verdubbeld. Dat stemt hem content: ,,De fundering is gelegd,” zegt Van Roessel in het AD. Maar meer nog streelt het hem dat hij baas is over zijn eigen product. De naam van de melk zegt het. ,,Vooral dat is superleuk: dat ik als boer zelf verantwoordelijkheid draag.”

Mijn Melk Dedamesvan De Dobbelhoeve

Drie tot vier maal in de week rijdt de vrachtwagen voor aan de uiterste rand van wat eigenlijk nog Tilburg-Noord is. Althans: op dat grondgebied lopen de dieren in de wei. Twee of drie pallets vol zelf gebottelde melk gaan per keer de laadruimte in. Het totaal van november: 25.000 liter. Geleverd door Aukje, Kitty, Cootje en Moevchen - de vier koeienfamilies die ieder apart hun melk door de leidingen laten stromen.

,,Dertig procent van wat mijn koeien produceren gaat nu als ‘Mijn Melk’ de deur uit. Daarmee heb ik laten zien dat je melk als bulkproduct kunt doorbreken”, zegt Van Roessel. ,,En je ziet dat zich bij de consument voorkeuren ontwikkelen. ‘Mijn kinderen drinken alleen nog Aukje’, hoor je dan. De Moevchens leveren door het jaar heen wat meer vet, en je krijgt terug: dat is de beste cappuccinomelk.”

Mijn Melk Packshot

Niet in alle AH-winkels liep Van Roessels melk hard genoeg. Daar werd de verkoop gestopt. In de resterende zaken ging de gemiddelde verkoop per week (de zomer uitgezonderd) van zes naar tien tot twaalf flessen. Niet veel? ,,Voor AH-begrippen is het weinig. Maar vanuit mijn perspectief is het een serieuze groei als je ineens 30 procent van je omzet - en meer marge - uit een ander verkoopkanaal kunt halen.” De rest van de melkplas gaat nog in de tankwagen naar coöperatie Eko Holland.

Afgelopen jaar, zegt hij, heeft hij er vooral werk van gemaakt aan alle kwaliteits- en leveringsverplichtingen te kunnen voldoen. ,,Ik wilde mezelf ook niet voorbij lopen.” Dat laatste is niet onlogisch, want Van Roessel is ook fulltime in dienst van Lely (specialist in automatisering in de melkveehouderij). Zijn vader en een bedrijfsleider zijn dagelijks op z’n boerderij De Dobbelhoeve.

Om aan de toegenomen vraag te voldoen komt een nieuwe koeienfamilie de lijn versterken: Atje. Ook productverbreding is een volgende stap. Aanvankelijk was ‘Mijn Melk’ alleen volvet, inmiddels is er ook halfvolle. Er komen 30 centiliter-verpakkingen. Begin 2020 volgt yoghurt, later slagroom. En wie weet zit ook speciale cappuccinomelk er wel in.

Veranderingen in de samenleving

Van Roessel is ervan overtuigd dat het nog verder zal gaan. ‘Voedsel op maat’ als de toekomst. ,,De samenleving is op weg om specifieker met voeding om te gaan. Een initiatief als ‘Mijn Melk’ is daarin een eerste stap. Met een projectgroep vanuit trainingscentrum Papendal zijn we aan het kijken of we melksoorten voor topsporters kunnen ontwikkelen, met specifieke eiwitten.”

Boe­ren­blok­ka­des? Daar doe ik niet aan mee. Ook al begrijp ik de onvrede over de snel wisselende eisen en regels

Guus van Roessel

En dat allemaal in een tijd waarin de sector in brand lijkt te staan. Vrijdag zijn alle boerenogen weer gericht op het Brabantse provinciehuis, landelijk wordt gespeculeerd over kerstblokkades. Van Roessel: ,,Daar zal ik in ieder geval niet aan meedoen. Ook al begrijp ik de brede onvrede over de snel wisselende eisen en regels. Voor boeren die vast zitten aan het huidige verdienmodel is het moeilijk genoeg het hoofd boven water te houden. Maar de sector is deels ook zelf verantwoordelijk.”

,,Ik stel dan de vraag: wat heb je zelf gedaan om je bedrijfsvoering te veranderen, in plaats van boos te zijn op de wereld om je heen? We zullen als boeren toch echt een open blik naar de samenleving moeten houden. Ik ontvang schoolklassen, zorg voor kruidenrijke akkers en bloemenranden, blijf met m’n buren in gesprek. Ik vond dat ik het anders moest doen. Voor veel collega’s ben ik daarmee misschien een rare vogel, maar ook mijn melk is gewoon wit.”