Nieuws Agro

Met deze app kunnen boeren elkaars bedrijfsresultaten inzien

Big data kunnen helpen bij het verbeteren van bedrijfsresultaten. De Rabobank is een proef gestart waarbij melkveehouders van succesvollere collega's kunnen leren. In hun internetbankieren-app krijgen deelnemende boeren inzicht in de (geanonimiseerde) resultaten van vergelijkbare bedrijven. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Annemieke van Dongen 3 mei 2017

Koe 66

"Via hun bankrekeningen en jaarverslagen beschikken wij over heel veel economische data van onze klanten'', verklaart Ruud Huirne, directeur food & agri van de Rabobank. ,,Wij weten precies hoeveel boeren betalen voor diervoeders. Die gegevens kunnen ondernemers helpen slimmere beslissingen te nemen over hun bedrijfsvoering.''

Voor worstelende ondernemers is dat een uitkomst, verklaart hij. ,,Een melkveehouder ziet in onze app bijvoorbeeld dat hij tot de 10 procent behoort die de meeste kosten kwijt zijn aan voer. Vervolgens kan hij in gesprek gaan met zijn voerleverancier of adviseur: is daar een goede reden voor of kunnen die kosten omlaag? Zo'n gesprek kan hij dan ingaan op basis van feiten in plaats van intuïtie. Zo leren de boeren die minder presteren van de toppers.''

Ook waarschuwt de bank ondernemers via een pushbericht voor dreigende tekorten. Huirne: ,,Wij kunnen voorspellingen doen op basis van de patronen die we zien in historische data. Zo weten we dat melkveehouders doorgaans in het najaar de rekening moeten betalen voor hun wintervoorraadvoer. Bij een dreigend tekort kunnen we praten over een overbruggingskrediet. Of we adviseren: wacht nog maar een jaartje met de aanschaf van een nieuwe tractor.''

Andere sectoren

Op dit moment kunnen alleen melkveehouders gebruikmaken van het Bedrijven Kompas, zoals de nieuwe dienst heet. Maar het is de bedoeling dat die service na de zomer wordt uitgebreid naar andere agrarische sectoren. In de toekomst moeten ook bakkers, hoteliers en andere mkb-ondernemers via internetbankieren kunnen 'spieken' hoe hun conculega's het doen.

Zo'n blik op de feiten is niet alleen handig voor de eenzame boer die tijdens het melken loopt te piekeren of hij straks zijn rekeningen nog wel kan betalen als hij nu investeert in een melkrobot. De Rabobank heeft er zelf natuurlijk ook baat bij dat zijn klanten financieel gezond blijven. Alleen al aan melkveehouders heeft de bank voor 12 miljard aan leningen uitstaan.

Volste vertrouwen

Dat de nieuwe dienst nu eerst in die sector wordt getest, heeft volgens Huirne echter niet te maken met zorgen van de bank over de melkveehouderij. Door de lage melkprijs van de laatste jaren en problemen vanwege het mestoverschot hebben melkveehouders het nu lastig, maar de vooruitzichten voor de toekomst zijn volgens de directeur food & agri 'heel goed'. ,,We hebben het volste vertrouwen in de sector. We zijn gestart met melkveehouders omdat zij onze grootste klantgroep vormen. Om tot betrouwbare vergelijkingen te komen, hebben we nu eenmaal data van heel veel bedrijven nodig.''

Overzichtelijk huishoudboekje

De bank lanceert zijn nieuwe dienst op het moment dat ook andere bedrijven toegang kunnen krijgen tot informatie op betaalrekeningen. Een verandering in de Europese wetgeving (PSD2 in vakjargon) moet zorgen voor meer concurrentie en innovatie op de betaalmarkt. Zo werkt softwarebedrijf AFAS aan een toepassing die voor mensen met meerdere rekeningen automatisch een overzichtelijk huishoudboekje met alle inkomsten en uitgaven samenstelt.

Privacy

Critici vrezen de gevolgen voor de privacy, omdat ook partijen als Facebook en Google straks toestemming kunnen vragen om mee te kijken op onze bankrekeningen. De Rabobank wijst erop dat zij alleen werkt met gegevens van klanten die toestemming geven. Die gegevens worden geanonimiseerd en zijn alleen toegankelijk via de beveiligde omgeving.