Nieuws Agro

Paprika's voor alle keukens van Europa

Zestig miljoen rood, groen en geel gaan er jaarlijks doorheen bij de grootste exporteur van paprika's (en peren) van Nederland. Het Eindhovense bedrijf heeft een nieuw distributiecentrum neergezet, schrijft het AD.

Peter Scholtes 19 april 2017

De behanger is nog bezig in het kantoor van directeur Martin Scherpenhuizen. Buiten wordt getimmerd. Vanuit de immense hallen van het nieuwe logistieke centrum van zijn handelshuis gaan de paprika's en peren naar vrijwel alle landen in Europa.

Scherpenhuizen koopt de producten in via grote telersverenigingen. Honderden telers uit het hele land zijn daarbij aangesloten. Afnemers zijn vooral supermarkten, zoals Jumbo in Nederland en Lidl en Aldi in Engeland en Duitsland.

Scherpenhuizen startte 43 jaar geleden als groothandel voor de lokale telers. Martin Scherpenhuizen stapte in 1988 in het bedrijf van zijn vader. Zijn ijkpunt is 1997, het jaar dat The Greenery het licht zag. De veiling ging nog maar met een beperkt aantal exporteurs in zee, daar zat het kleine Scherpenhuizen niet bij. Maar: met lotgenoten werd een plan gesmeed om rechtstreeks met de telers zaken te doen. Zij kregen dezelfde prijs als bij de veiling en konden tegen lagere kosten producten afzetten.

Indrukwekkend

Dat werkte. Scherpenhuizen groeide als kool. Tegenover de omzet van 25 miljoen euro met dertig medewerkers uit 1997 geleden staat nu een omzet van 310 miljoen euro. Tijdens het hoogseizoen is het bedrijf goed voor 550 voltijdbanen; op de loonlijst staan tweehonderd vaste medewerkers. In Spanje heeft Scherpenhuizen de grootste fabrikant van snack-komkommertjes in Europa. Martin Scherpenhuizen praat nuchter over het succes: ,,We groeien mee met onze klanten. Jumbo nam Super De Boer en C1000 over. Na een overname vallen leveranciers af, wij mochten steeds blijven. Dan zullen we wel iets goed doen." In het logistieke centrum in Acht worden de groenten en fruit opgeslagen en verpakt. Er is een afdeling kwaliteitsbeheersing, die controleert op bestrijdingsmiddelen. Vijf medewerkers verzorgen de planning. Het nieuwe, 40.000 vierkante meter grote complex heeft zestig laaddocks. 's Avonds en 's nachts worden groenten en fruit opgehaald. Exotisch fruit als mango's en druiven komt met de boot. ,,We profiteren van onze ligging ten opzichte van de landen waar we naar transporteren", zegt Scherpenhuizen.

Winnen

Een groei van tussen de 10 en 20 procent per jaar. Een splinternieuw bedrijf, 2,5 keer zo groot als het oude, met volledig geautomatiseerde verpakkingslijnen die dertig tot vijftig banen van flexibele medewerkers besparen. Wat heeft Scherpenhuizen nog te winnen?

,,We willen nog meer totaalleverancier van de supermarkten worden." Vooral in zacht fruit als aardbeien, frambozen en blauwe bessen valt terrein te veroveren. Ook in groenten uit de volle grond zoals spruiten, ijsbergsla en koolsoorten wil het bedrijf zijn marktaandeel vergroten. Over vijf jaar verwacht Scherpenhuizen een omzet van 500 miljoen euro. ,,De schaalvergroting van supermarkten zet door. De opkomst van snackgroenten verhoogt de consumptie. Het zou me niet verbazen als dit gebouw over vijf jaar aan de krappe kant blijkt te zijn."

We willen totaalleverancier van de supermarkten worden

directeur Martin Scherpenhuizen