Aangeboden door WSPR
Branded Content Agro
The Greenery: onderneming met een sociaal hart
The Greenery is een internationaal opererende in- en verkooporganisatie van groente en fruit. Naast logistiek expert is het ook een onderneming met een sociaal hart. ,,We vinden dat we vanuit onze regiofunctie een sociale verplichting hebben die hoort bij ondernemerschap.”

Remco de Bel, Operations Manager bij The Greenery, en productiemedewerker Samuel Nsiah.
Statushouders, Wajongers en mensen die al langere tijd werk zoeken; ze zijn allemaal welkom bij The Greenery. ,,We willen bijdragen aan een positieve verandering in iemands leven en zijn daarin graag een voorloper,” vertelt Remco de Bel, Operations Manager.
De 100 van Sander
The Greenery is dan ook een van de ondertekenaars van de challenge De 100 van Sander: een initiatief van WSP Rijnmond en bekende Rotterdammer Sander de Kramer om honderd werkgevers te vinden die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor langere tijd aan werk willen helpen. De Bel vindt het goed dat er initiatieven worden opgezet voor mensen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. “We doen mee om te laten zien dat we sociaal ondernemen belangrijk vinden en willen daarin een voorbeeld zijn voor andere ondernemers.”
In samenwerking met WSP Rijnmond, start het bedrijf twee tot drie keer per jaar een traject om mensen verder de arbeidsmarkt op te helpen. “In voorgesprekken die WSP Rijnmond faciliteert, wordt gekeken of de persoon voldoet aan onze wensen. Wij willen graag kandidaten met een intrinsieke motivatie. Dat ze écht aan de slag willen. Die inschatting is een kunst. Zelf zouden we dat nooit kunnen”, vertelt De Bel.
"Ik ben erg blij dat ik weer ritme in mijn dag heb en dat ik onder de mensen ben. Ik voel me veel gezonder dan toen ik thuis zat"
Persoonlijke begeleiding
Vervolgens kijkt de werkgever welk werk beschikbaar is voor zo’n kandidaat. ,,In de loop der tijd hebben we geleerd dat persoonlijke begeleiding erg belangrijk is. Wij maken een plan op maat, want de een heeft meer aandacht en begeleiding nodig dan de ander. Een jobcoach houdt die persoonlijke begeleiding goed in de gaten.” Het vraagt dus om een investering van de werkgever. Maar volgens De Bel krijg je dat volop terug in waardering en loyaliteit. ,,Het zijn de medewerkers die zelf aanbieden om over te werken bij drukte. Ze zijn erg dankbaar voor de kans die wij hen bieden. Je ziet de mensen groeien en ons bedrijf groeit met hen mee.”
Voor productiemedewerker Samuel Nsiah is structuur het sleutelwoord. Hij was al enige tijd werkzoekend en kon uiteindelijk bij The Greenery aan de slag. ,,Heel anders dan mijn vorige werk, want ik kom uit de scheepsbouw. Maar ik ben erg blij dat ik weer ritme in mijn dag heb en dat ik onder de mensen ben. Ik voel me veel gezonder dan toen ik thuis zat,” zegt Nsiah.
Verschil maken
Het feit dat je als ondernemer een groot verschil kan maken in iemands leven, gaat De Bel aan het hart. ,,Soms moet je een stukje dieper graven. We hadden een medewerker die altijd te laat kwam. Je denkt dan: die heeft er geen zin in. Maar toen we het gesprek aangingen, bleek dat de medewerker financieel niet uitkwam met het laatste stukje openbaar vervoer en zich hiervoor schaamde. Toen hebben we samen een oplossing gezocht.”
Met 47 culturen, twintig mensen uit de sociale werkplaats en honderd voormalig werkzoekenden op de werkvloer, mag The Greenery zich met recht een ondernemer met sociaal hart noemen. De Bel: ,,Daar zet iedereen zich volop voor in en zijn we dan ook trots op. Ik zie alleen maar pluspunten!”