Nieuws Actueel
AH-ondernemer Etten-Leur blijft bij de tijd met pick-uppoint
De 'Appie' aan het Burchtplein opende recent een pick-uppoint, schrijft de BN DeStem. De manier waarop mensen boodschappen doet verandert. ,,Als je wacht tot een ander het doet, ben je te laat.''

Heb je op de vrije zaterdag net aan al je verplichtingen voldaan, realiseer je je dat je nog boodschappen moet doen. Daar heb je nou net geen zin in! Jan en Jeffrey Pollemans van Albert Heijn in Etten-Leur weten daar wel raad mee. Zij hebben achter hun winkel een pick-up-point ingericht. Een plaats waar klanten de boodschappen, die ze online hebben besteld, kunnen afhalen. Boodschappen van Albert Heijn, maar ook van Etos en Gall & Gall.
Jan Pollemans (62) is een bekend gezicht in de supermarktbranche. Na winkels te hebben gerund in Halsteren, Breda, Zoetermeer en Roosendaal verkaste hij een aantal jaren geleden naar het Burchtplein in Etten-Leur, waar hij de bestaande Albert Heijn overnam. Pollemans is eigenaar/franchisenemer. Zijn zoon Jeffrey Pollemans (33) is bedrijfsleider en beoogd 'troonopvolger'.
Te laat
Met de ingebruikname van het pick-uppoint (pup) blijft de winkel bij de tijd. En dat wil Jeffrey ook: ,,Soms moet je op je gevoel afgaan zonder dat je weet wanneer het iets gaat opleveren. Als je wacht tot een ander het doet, ben je te laat.''
Klanten die geen zin of tijd hebben om tussen de winkelschappen te laveren, bestellen thuis hun boodschappen op ah.nl. Dat lijstje komt in een apart distributiecentrum van Albert Heijn in Eindhoven. ,,Het voordeel is dat je kunt kiezen uit het totale assortiment van Albert Heijn, 30.000 artikelen. Wij hebben 25.000 artikelen in de winkel'', zegt Jan Pollemans.
Distributie
In Eindhoven worden de boodschappen in een krat gestopt. Daarna gaan alle kratten voor Etten-Leur de vrachtwagen in. Bestellen kan tot 24.00 uur, de kratten kunnen de volgende dag vanaf 16.00 uur worden opgehaald. Het pup telt vijf eigen parkeerplaatsen en een balie. ,,Wij zien de klant aankomen en zetten de krat met boodschappen in de auto. De klant kan mobiel pinnen.''
Rijk zal de familie Pollemans voorlopig niet worden van het pup. Ze betalen een vergoeding aan Albert Heijn en de boodschappen worden bij de omzet van de winkel geteld. Het pup gaat pas wat opleveren als er veel gebruik van wordt gemaakt.
Apotheek
,,Ik denk dat we steeds efficiënter kunnen gaan werken met het pup, waardoor het steeds voordeliger wordt'', zegt Jan Pollemans. Hij denkt dat Albert Heijn in de toekomst steeds vaker als afhaalpunt zal optreden. Zoals nu voor bol.com. ,,Waarom hier de medicijnen van de apotheek niet afhalen?''
De supermarkt van de toekomst is dichterbij dan menigeen denkt. Hij bevindt zich bij velen al als app op mobieltje of tablet. Volgens topman Dick Boer van Ahold Delhaize gaat de consument steeds vaker boodschappen afhalen of thuis laten bezorgen. Op de Amsterdamse Zuidas experimenteert Albert Heijn deze maand ook met flitsbezorging: binnen een kwartier worden de bestelde boodschappen dan al thuis bezorgd.
De fysieke supermarkt wordt ondertussen steeds meer een ontmoetingsplaats in de steden en dorpen.
Pollemans: ,,Eigenlijk gaan we terug in de tijd. Vroeger haalden we bij de mensen thuis het boodschappenboekje op en werden de boodschappen klaargezet. De klant hoefde alleen maar alles op te halen. Dat doen we nu eigenlijk weer.''
Ik denk dat we steeds efficiënter kunnen gaan werken met het pup, waardoor het steeds voordeliger wordt