Actueel

Al jaren een zwak voor het Lloyd

beeld deondernemer
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Met zijn inderhaast opgezette Monumental Bricks heeft Rocco Veenboer (47) de biedingsstrijd voor het Lloyd Hotel gewonnen, met een bod van achttien miljoen euro. De aanbesteding is uitgeschreven door wooncorporatie De Key, die vanwege de nieuwe regels voor woonstichtingen van zijn maatschappelijk vastgoed af moet.

Voorwaarde was wel dat de nieuwe eigenaar door één deur moest kunnen met de exploitant van het hotel en dat grotendeels ongemoeid wil laten.

En dat wil Veenboer. "Alhoewel ik alleen de stenen koop, heb ik wel wat ideeën. Het lijkt me leuk meer betrokken te zijn dan alleen als huisbaas. Maar ik ambieer geen zeggenschap. Ik zocht al bijna een jaar naar een groot stuk vastgoed. Toen ik in Het Parool las dat het hotel te koop stond, wist ik meteen dat dit het was. Het rendement is oké en je hebt maar één huurder, dat is wel zo makkelijk."

Lees verder onder de advertentie

JeugdgevangenisZijn eerste confrontatie met het toen nog strenge gebouw was eind jaren zeventig vanaf de achterbank van de auto. Ook al was zijn oom er directeur; hij moest buiten blijven van zijn ouders want het 'Lloyd Hotel' was toen een eufemisme voor de eerste Nederlandse jeugdgevangenis.

"Ik was ongeveer tien jaar, we woonden op het platteland, in Nieuwkoop. Ik mocht niet naar binnen van mijn vader en moeder, want er zaten allemaal criminele kinderen. Maar het pand maakte ook vanuit een stilstaande auto al enorme indruk."

"Eind jaren tachtig, toen ik twintig was en net in Amsterdam woonde, waren vlak bij het Lloyd warehouseparty's waar ik naartoe ging. In mijn herinnering kon je er dan 's morgens ontbijten en een bak koffie drinken. Weer vijftien jaar toen het Lloyd een echt hotel was, spendeerde hij zijn huwelijksnacht in één van de kamers."

Lees verder onder de advertentie

'We'-gevoelAls baas van technofeestorganisator Awakenings had hij ook al weleens met het Lloydmanagement gesproken. "Ik heb directeur Otto Nan een paar keer ontmoet. Die heeft met Suzanne Oxenaar iets geweldigs neergezet. Dat klikte wel; we zijn leeftijdsgenoten."

"Ik ga deze maand met ze om tafel, want het lijkt me zeker leuk om in de toekomst meer een 'we'-gevoel te krijgen met zijn allen. Een van de dingen waar ik over ga praten, is een relatie met Awakenings. We trekken jaarlijks tienduizenden bezoekers naar Amsterdam, dus dat is een schot voor open doel. Maar het is aan hen om daarover te beslissen, ik ken de hotelbusiness niet." En nog iets: "Ik zal met een voorstel komen om mede-eigenaar te worden van het gebouw. Dan word ik medeaandeelhouder van de exploitatie. Of we daaruit komen, is een tweede."

Dat aanbod verrast artistiek directeur Oxenaar van het Lloyd Hotel zichtbaar. Ze reageert, in de lobby van het hotel, enigszins gereserveerd. "Die had ik nog niet gehoord. Maar alles is bespreekbaar."

Lees verder onder de advertentie

Veenboer won de biedingstrijd onder meer van de uitbaters, die met krediet van de bank meeboden. "We hadden gedacht het zelf te kopen," zegt Oxenaar. "Maar we boden niet genoeg."

AngstigDe verkoop door De Key stemde hen 'angstig'. Hotels zijn immers een gewilde prooi onder vastgoedbeleggers, die vooral oog hebben voor geld. Die angst leek werkelijkheid te worden toen een Israëlische geldhaai claimde het gebouw voor 15,9 miljoen te mogen kopen, met een jaar juridisch getouwtrek tot gevolg. Dat won De Key, die vervolgens voor een aanbesteding koos. Dat versterkte de angst bij exploitanten: "Dan kan iedereen dus bieden."

'Iedereen' blijkt uiteindelijk de bedenker te zijn van de Awakeningsfeesten, niet direct een doelgroep die met het Lloyd Hotel en de 'culturele ambassade' wordt geassocieerd.

Lees verder onder de advertentie

Dat de nieuwe eigenaar niet op afstand lijkt te blijven en een verbintenis met Awakenings voor de hand ligt, schrikt de exploitanten niet af. "Dit hotel is geïnteresseerd in de culturele bagage van al zijn gasten. Gasten van Awakenings passen daar prima bij. We hebben hier al veel dj's en musici."

Goed gevoelOver Veenboer heerst al 'een goed gevoel'. "Hij begrijpt het en heeft een persoonlijke band met het gebouw. We hebben een uitgebreid archief, waarin zijn oom voorkomt op videobeelden."

Dat de feestorganisator in tegenstelling tot De Key huishoudelijke taken en gebouwonderhoud niet als kernactiviteit heeft, daarvoor wordt wel een oplossing gevonden. "We hopen op een huisbaas die ook oog heeft voor banale problemen en zijn verantwoordelijkheden jegens het gebouw nakomt."

Lees verder onder de advertentie

"Ik wil Awakenings terug"Rocco Veenboer, de nieuwe eigenaar van het Lloyd Hotel, aast dezer dagen op nog een andere aankoop: die van Awakenings, het bedrijf dat hij in september 2014 verkocht aan de Amerikaanse veelvraat SFX.

Veenboer steekt een groot deel van de opbrengst van de verkoop van zijn Monumental Productions, de 'eigenaar' van Awakenings, in het Lloyd, maar niet alles. "Ik financier ook een stuk zelf, via de bank. Ik wil als de mogelijkheid zich in de nabije toekomst zich voordoet graag 50 procent van Awakenings terugkopen."

Die toekomst kan weleens heel nabij zijn. De huidige eigenaar van Awakenings, de Amerikaanse feestgigant SFX, verkeert in zwaar weer en ligt onder vuur van zijn aandeelhouders. Die zouden naar verluidt al volgende week het bedrijf willen opknippen.

Lees verder onder de advertentie

Altijd verbonden"Ik zal altijd verbonden willen blijven aan Awakenings," zegt SFX-aandeelhouder Veenboer die destijds naast 16,5 miljoen euro cash ook voor - toen - 3,5 miljoen euro aandelen SFX opstreek. "Mijn hart is er vol van. Maar als werknemer in loondienst merk je toch dat je net iets minder hard doorpakt. Eigenaar Bob Sillerman van SFX snapt dit en wil dat anders gaan doen in de nabije toekomst, als hem die tijd gegeven is."

Sillerman kocht de afgelopen jaren voor honderden miljoenen dancefeestorganisatoren in de VS, Europa, Australië en Brazilië. In Nederland legde SFX voor ID&T (Sensation, Mysteryland) in totaal meer dan 100 miljoen euro neer. Het Rotterdamse gabberimperium B2S werd voor 14,3 miljoen euro cash en (toen) 3,4 miljoen in aandelen ingelijfd, Air (Amsterdam Open Air, Valhalla) voor 4,2 miljoen en toen 1,4 miljoen in aandelen. Betaaldienst Paylogic kostte 15 miljoen, twee derde in aandelen.

De koopmanie leverde weliswaar de zo door Sillerman gewenste mondiale danceorganisator op, maar ook een financieel moeras waarin SFX nu steeds verder dreigt weg te zakken.

Lees verder onder de advertentie

WankeltAfgelopen zomer kondigde Sillerman, die 38 procent van de aandelen bezit, aan het bedrijf van de beurs te willen kopen, maar op de afgesproken datum kwam hij die afspraak niet na. Daarop kelderde de beurskoers, met boze aandeelhouders tot gevolg.

Sindsdien wankelt het bedrijf, ook door aanhoudende verliezen - in de eerste helft van vorig jaar bijna negentig miljoen dollar.

"Het was misschien niet slim van Sillerman om ondernemers zoals ik voor honderd procent uit te kopen," zegt Veenboer. "Mocht SFX omvallen, dan sta ik klaar om Awakenings terug te kopen. Ik hoef geen honderd procent meer te hebben. Ik wil er een aantal visionaire topondernemers bij als aandeelhouder die ik het afgelopen jaar bij SFX heb leren kennen."

Lees verder onder de advertentie

Voor Awakenings verandert niets, wat er ook met de Amerikaanse eigenaar zal gebeuren. "Ik ben nog steeds als directeur bij Awakenings betrokken en bij de wereldwijde plannen. We hebben net een editie in Goa gedaan en ik zit nu voor gesprekken in Bangkok. Morgen vlieg ik naar Singapore. Er is in Azië veel belangstel- ling om Awakenings te organiseren."

Lloyd HotelHet Lloyd Hotel, in 1921 neergezet als doorgangshuis voor emigranten, later hoofdkantoor van reder Hollandsche Lloyd, weer later jeugdgevangenis, kwam in 1997 na een beautycontest in handen van kunsthistoricus Otto Nan en Suppercluboprichter Suzanne Oxenaar.

In 2004 ging hun 120 kamers tellende, door het Rotterdamse bureau MVRDV getekende hotel en 'culturele ambassade' open.

Lees verder onder de advertentie