Nieuws Actueel

Albers Zeilmakerij maakt alles van pvc

Reclamedoeken, dekzeilen voor vrachtwagens en afdekkingen voor zwembaden: Albers Zeilmakerij uit Ede maakt het allemaal. Van pvc, welteverstaan, en niet van zeil. Dat schrijft het AD.

Lennaert Rooijakkers | Foto: Koen Verheijden 6 januari 2017

Problemen met een zeilboot? De telefoon rinkelt er vaak voor in Ede. Maar die personen worden altijd netjes doorverwezen. Ja, de naam zeilmakerij zorgt nogal eens voor verwarring, maar naamsverandering zien eigenaar Albert Meeuwissen (37) en Dik Morren (56) niet zitten. ,,Zeilmakerij dekt nu eenmaal het totaalpakket. We zien ook op onze site dat er niet veel wordt 'rondgeklikt', het juiste kopje wordt meestal meteen gevonden. Dus onze klanten weten goed wat zij willen én wat wij doen'', zegt Meeuwissen.

Geen wonder, want Albers Zeilmakerij bestaat al ruim een eeuw, heeft een groot (en trouw) klantenbestand en is bekend in de hele transportsector. Meeuwissen: ,,Een hoop vrachtwagens die je op de snelweg ziet rijden, hebben dekzeilen die door ons zijn gemaakt. We hebben vestigingen in Ede en Hoogeveen en bedienen zo een groot deel van Midden-, Oost- en Noord-Nederland. In de rest van het land zijn er maar twee andere bedrijven van vergelijkbare grootte.'' Mede daardoor is het vrijwel nooit rustig in de werkplaatsen van het bedrijf, dat in 1902 begon als winkel voor tassen en portemonnees in Wageningen. Door het vele naaiwerk dat in de zaak werd gedaan, kwamen er allerlei klusjes bij, zoals het maken van kleden, zakken en zonneschermen.

Tijdens de wederopbouw werd de aandacht verlegd naar de transportsector. In de jaren zestig kwam pvc opzetten, waardoor Albers zich meer ging richten op het maken van dekzeilen voor vrachtwagens. Uiteindelijk is het bedrijf opgesplitst. De vier broers die het runden, verdeelden het onder in een transporttak (Albers Zeilmakerij) en een deel dat zich richt op grote overkappingen voor mestsilo's, stadions en tuinbouw (Albers Alligator).

Vernieuwing

Toen Morren de zeilmakerij in 1992 van zijn schoonvader overnam, richtte het bedrijf zich nog voor 95 procent op de transportsector. ,,Nu is dat ongeveer de helft. Alles wat we van pvc kunnen maken, maken wij hier: dekzeilen, huiven, aanhangerzeil, schuifzeilen, tenten, marktzeilen, reclamezeilen, zwembadafdekkingen, trampolineranden, springmatten, verandazeilen. Er is eigenlijk niets wat we niet doen.''

De klant dwingt de zeilmakers daarbij vaak tot vernieuwing. ,,Zij komen met de meest uiteenlopende vragen naar ons toe en zo komen wij steeds tot nieuwe uitvindingen. Zo is ons aanbod door de jaren heen steeds verder gegroeid", zegt Morren.

Al dat werk doet Albers in een werkplaats waar de winkel van weleer honderden keren in zou passen. In de enorme centrale hal in Ede staan grote werkbanken opgesteld en kunnen drie trucks binnenrijden voor reparaties en het inhangen van nieuwe zeilen. Daarnaast is er een naairuimte, een opslagkelder, een bedrukkingsatelier en een zolder ter grootte van een balzaal waar onder meer de zwembadafdekkingen worden gemaakt.

Een opleiding tot zeilmaker bestaat niet, dus moeten nieuwe werknemers het vak op de werkvloer leren. ,,De meeste jongens hier hebben een lts-opleiding of ervaring als carrosseriebouwer. Wij kunnen niet iemand van de straat plukken en zeggen: ga maar meehelpen in de productieruimte. Je moet alles hier leren en het duurt drie jaar voordat je een ervaren zeilmaker bent. Als die periode achter de rug is, zien we dat de meesten hier nog jaren blijven werken'', vertelt Meewissen.

Afwisseling

Waardoor dat komt? De afwisseling die het werk biedt, meent Meeuwissen. ,,Wij kunnen 's ochtends nooit aangeven wat we die dag allemaal gaan doen. Veel truckers hebben de code van onze poort, dus kan er zo een file op ons terrein staan. Vaak gaat de telefoon voor spoedreparaties ter plaatse of komt er iemand langs van wat voor bedrijf dan ook met een aanvraag die we nooit eerder hebben gehad.'' Morren: ,,Door ons brede aanbod hebben we dik tienduizend klanten. De transportbedrijven komen negen van de tien keer bij ons terug. In de 25 jaar dat ik hier werk zijn er misschien twee rustige periodes geweest.''

Toch heeft het bedrijf de laatste tijd steeds meer last van concurrentie uit het buitenland, al zorgt het niet voor acute problemen. ,,De productiekosten in Oost-Europa liggen nu eenmaal lager'', verklaart Morren. ,,Daarom proberen wij onze klanten zo goed en snel mogelijk te helpen en met hen mee te denken. Als je dat doet, dan is niemand te beroerd om wat meer te betalen.''