Nieuws Actueel

Dit is hoe Albert Heijn de onlineconcurrentie te lijf gaat

Ook supermarkten beginnen de druk te voelen van onlineconcurrentie en timmeren aan de weg met nieuwe concepten. Amsterdammers kunnen vanaf vandaag warme maaltijden van Albert Heijn aan huis laten bezorgen, schrijft de Volkskrant.

Remco Andersen | Foto: ANP 10 januari 2019

Albert heijn onlineconcurrentie maaltijdbezorging

Wie watertandt bij een van de recepten op het Allerhande-platform van Albert Heijn, maar zelf geen tijd, zin, of vaardigheden heeft om het klaar te maken, kan binnenkort een appje sturen naar Deliveroo of Thuisbezorgd. Althans, in Amsterdam. Albert Heijn gaat vanuit een keuken daar – enkele – warme maaltijden thuisbezorgen. Bij succes volgen in 2019 meer steden.

Een grote stap, zegt Albert Heijn, maar een logische reactie op het veranderende gedrag van consumenten. ‘De bezorging van online bestelde boodschappen en maaltijden noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers’, schreef onlangs het FoodService Instituut, dat de voedselbranche onderzoekt. Bezorging van kant-en-klaarmaaltijden groeit het hardst, en Albert Heijn hoopt daarvan een graantje mee te pikken.

Minder gebonden

‘Eten is steeds minder gebonden aan een plek’, zegt Carlijn Olthof, verantwoordelijk voor food service bij Albert Heijn, vanuit een glimmende keuken op een niet nader te noemen straathoek in Amsterdam West. Omdat klanten bij Albert Heijn negen gerechten uit verschillende keukens op één plek kunnen bestellen, denkt het bedrijf terrein te kunnen winnen op de markt voor maaltijdbezorging. Het gaat om maaltijden die populair zijn op Allerhande, het receptenforum van de supermarkt.

‘Mensen eten wat ze willen, waar en wanneer ze willen. Onderweg haal je een salade, als je zin hebt om te koken ga je naar de supermarkt, als je gemak wilt dan bestel je een maaltijd. Wij zien maaltijdbezorging als een verlengstuk van Albert Heijn. Het feit dat wij al meer dan honderd jaar in de detailhandel zitten, wil niet zeggen dat we geen vervolgstappen kunnen ondernemen.’

Achter de oren krabben

De opmerkelijke beslissing van Albert Heijn, in zijn 132-jarige bestaan uitgegroeid van plaatselijke kruidenier tot Nederlands-Belgische supermarktgigant, tekent de snelheid waarmee de levensmiddelenbranche zichzelf opnieuw aan het uitvinden is. Door de razendsnelle groei van maaltijdbezorging en van onlinesupermarkten – lees: Picnic – krabben de supermarktbesturen zich achter de oren en denken: hoe zorgen we dat mensen naar onze winkels blijven komen?

In de ‘non-food’ detailhandel worstelt men al langer met die vraag. De afgelopen jaren hebben verkopers van schoenen, kleding, beautyproducten, huisraad, sportartikelen en al het andere dat in een pakketje past, zich moeten heruitvinden om relevant te blijven. Falen leidde dikwijls tot een bankroet.

Inzetten op technologie

Supermarktketens beginnen die druk langzaam aan ook te voelen en breiden daarom uit met nieuwe concepten en diensten. Albert Heijn zet daarbij zwaar in op technologie: in de winkels nieuwe stijl, waarvan er inmiddels een dozijn bestaan, kunnen klanten met hun telefoon prijskaartjes scannen voor informatie over een product, of zware spullen via touchscreens bestellen voor latere thuisbezorging.

Ook andere supermarktketens zoals Jumbo – de op een na grootste keten – timmeren aan de weg met nieuwe concepten. Jumbo City-vestigingen in de binnensteden bieden warme maaltijden. Reusachtige Jumbo Foodmarkt-supermarkten, vaak aan de rand van de stad, zijn voorzien van koks en eethoeken.