Nieuws Actueel

Alphacomm Digital Commerce wil de VS veroveren met belkaarten

Al ruim vijftien jaar levert Alphacomm digitale prepaid- en cadeaukaarten. Het veroveren van de VS is het volgende doel, schrijft het AD.

JASPER MONSTER | Foto FranK De roo 4 april 2017

Selectiejongoranje2901 FDR3

Het is het jaar 2000. De Nokia 3310 wordt gelanceerd en is de koning van het mobiele-telefonie- landschap. Van een iPhone heeft nog nooit iemand gehoord. Nederland koopt niet alleen massaal de Finse telefoon, maar tegelijkertijd ook de prepaidkaarten met beltegoed. Enige praktische probleem is dat de kaarten niet digitaal, maar alleen in de winkel te koop zijn. Dat brengt Huub Sparnaay op een idee. Hij richt Alphacomm op en de website Opwaarderen.nl. De site is een van de eerste plekken waar je op dat moment in Nederland online beltegoed kunt kopen.

Digitale toonbank

Ruim vijftien jaar later vliegen er in Nederland per dag ongeveer 2.500 kaarten over de digitale toonbank. Alleen is de markt voor prepaid bellen de afgelopen jaren zo gekrompen, dat die aantallen niet meer te bereiken zijn met alleen beltegoedkaarten. ,,Hoewel de prepaidmarkt in Nederland veel groter is dan iedereen denkt, wilden we verder kijken", zegt Aimée Roerink van Alphacomm. ,,Daarom hebben we het assortiment uitgebreid. Cadeaukaarten van winkels, tegoed voor Netflix en Spotify en kaarten voor iTunes en Playstation."

Vernieuwing

Uitbreiding van het assortiment is niet de enige vernieuwing die het bedrijf heeft doorgevoerd. Naast de introductie van een aantal apps, waarmee ook alle kaarten kunnen worden besteld, is de formule ook in andere landen geïntroduceerd. ,,We zijn in 2008 begonnen in Duitsland met Aufladen.de. Het was toen voor ons een logische stap. Aan de ene kant omdat Duitsland een veel grotere markt is dan Nederland en omdat prepaid bellen daar altijd al veel gebruikelijker was dan hier."

Belgische markt

Onze oosterburen waren zo enthousiast dat een paar jaar later ook de Belgen hun opwaardeerkaarten online konden bestellen. Roerink: ,,Weer logisch denk ik. Qua markt lijkt België veel op ons land en veel leveranciers die in Nederland actief waren, verkochten hun producten ook daar.''

Ambitie

Sinds eind vorig jaar pakt Alphacomm het nog een stuk ambitieuzer aan. Met USAprepaid.com is Amerika het volgende land dat moet worden veroverd. ,,Het is onze eigen American Dream. Die markt is zo groot, er zijn alleen al 55 miljoen mensen die prepaid bellen. Het zou dom zijn om er geen gebruik van te maken." De tactiek die het bedrijf zal gebruiken aan de andere kant van de oceaan om de naamsbekendheid te vergroten, is hetzelfde als hier in Europa: Google. ,,Natuurlijk beginnen we op een gegeven moment ook met reclamecampagnes, maar de basis is onze vindbaarheid op Google'' aldus Roerink. ,,Als mensen zoeken, moeten ze ons direct kunnen vinden."

Groei en uitbouw

Binnen drie maanden wordt de app ook in Amerika gelanceerd. De komende jaren staan in het teken van groei en uitbouw van het aantal transacties. ,,Ook willen we ons assortiment uitbreiden met kaarten voor openbaar vervoer, prepaid tanken en parkeren." Maar wat er ook gebeurt, één ding weet Roerink zeker: nooit meer ergens als eerste mee beginnen. ,,Dat hebben we met Opwaarderen.nl gedaan, alleen bleek het ontwikkelen van die markt erg lastig. We springen niet meer zonder bandjes het diepe in, maar we leren van andermans fouten. En dan worden we natuurlijk wel de grootste.''