Nieuws Actueel

Ambitieus zijn is heel erg oké

Start-ups en scale-ups zijn het 'nieuwe zwart', zegt Simone Brummelhuis. Ze is de oprichter van TheNextWomen, een platform voor vrouwelijke ondernemers.

Fiona Hering 6 juni 2017

The Next Women 2017

Start-ups en scale-ups zijn het nieuwe zwart, zegt Simone Brummelhuis, om in modetermen te blijven. Ze is de oprichter van TheNextWomen, een platform voor vrouwelijke ondernemers. Ze zijn de motor van de economie qua banengroei en innovatie. Overheidsregelingen en fondsen moeten ondernemen derhalve nóg aantrekkelijker maken.

Modebedrijven risicovolle tak

Grote bedrijven als Philips innoveren via start-ups en ook privé-investeerders zijn er dol op. "Maar ze willen allemaal Silicon Valley nadoen en hun geld steken in techbedrijven," weet Brummelhuis. "Uiteraard staan daar ook vrouwen aan het roer, maar ook andere door vrouwen gerunde bedrijven zouden moeten profiteren van the new black. Zo zijn er nauwelijks fondsen en investeerders te porren voor modebedrijven omdat het een risicovolle tak is."

Succesvolle ladybosses

Volgende week maandag organiseert Brummelhuis, voormalig advocaat, medeoprichter van onlinerestaurantgids Iens en commissaris bij De Telegraaf Media Groep, voor de zesde keer TheNextWomen Summit in Amsterdam. Op die conferentie komen succesvolle ladybosses, en zij die dat graag willen worden, bijeen. Het hoofdthema is ambitie. "Koningin Máxima benadrukte vorig jaar in haar speech dat het heel erg oké is om ambitieus te zijn, dat hebben wij opgepakt."

Minimaal 1 miljoen omzet

Hoe denkt Brummelhuis investeerders over de streep te trekken in (beginnende) modebedrijven te investeren? "Vaak zijn er pas geïnteresseerden als het merk minimaal 1 miljoen euro omzet draait. Een hele uitdaging. Daarbij komt dat mensen in de modebusiness die het geld hebben, liever een huis op Ibiza kopen of investeren in een andere business. En mensen die hun geld in een andere tak van sport verdiend hebben, begrijpen vaak niets van de modewereld en vinden daardoor het risico te groot. Ideale situatie is iemand uit de modewereld als adviseur te koppelen aan een buitenstaander die wel het geld heeft en wil, maar niets van mode weet. Een goed team."

Matchmaker

Naast de jaarlijkse top organiseerde Brummelhuis de afgelopen acht jaar zo'n zestig events voor vrouwelijke ondernemers, professionals en managers. Dat deed ze in Nederland, maar ook in Londen en zojuist in Parijs, waar ze nieuwe bedrijven heeft gescout. Een van die bedrijven is Endeer, van een vrouw die een 3D-techniek voor beha's heeft uitgevonden. "Ze is nu in gesprek met grote mondiale lingeriemerken en komt binnenkort naar Nederland voor een eventuele samenwerking met bedrijven die wij erbij gezocht hebben. Eigenlijk zijn we een soort matchmaker."

Investeren in volgende generatie

Brummelhuis richtte eveneens TheNextWomen Crowdfund op, een fonds van zestig zogeheten angels die 1 miljoen bijeenbrachten om te investeren in de volgende generatie, maximaal 50.000 euro per bedrijf. Tijdens de conferentie wordt ook de jaarlijkse top 100 van succesvolste vrouwelijke ondernemers bekendgemaakt. Maar er is ook TheNextWomen to Watch - een lijst met dertig interessante start-ups.

Pronklijst

Wat doet het voor iemand als haar naam op de lijst staat? "Veel vrouwen vinden het een eer, maar het is geen pronklijst. Doel is onderdeel zijn van een community die elkaar inspireert en kennis, contacten en toegang tot kapitaal wil delen. Daar zit niet iedereen (al) op te wachten, daarom ontbreken er ook wat namen."

Koningin Máxima benadrukte vorig jaar in haar speech dat het heel erg oké is om ambitieus te zijn, dat hebben wij opgepakt.

Simone Brummelhuis