Nieuws Actueel
Deze Apeldoornse ondernemer (19) lanceert bijzondere zwembroekenlijn
Tweedejaars student en jonge ondernemer Tom van Dieren (19) brengt zijn eigen zwembroekenlijn Sea'sons op de markt, schrijft De Stentor Apeldoorn. Inmiddels wil iedereen weten waar ze vandaan komen, de zwembroeken die door veranderingen in temperatuur verkleuren.

Van knalgeel naar dieporanje, van paars naar roze. Van geel naar groen. De zwembroeken verschieten in minder dan een seconde van kleur. De jongens die de broeken testen lachen hun tanden bloot. Ze smijten naar elkaar met ijskoud water. De oudere dames in het zwembad waar de opnames voor Sea'sons worden gemaakt, kijken met afgunst en een beetje ongeloof toe. ,,Dat wil ik ook wel'', vertrouwt een van hen de jongens toe. De reacties op zijn Sea'sons zijn overal hetzelfde: iedereen wil weten waar ze vandaan komen.
Tom van Dieren (19) uit Apeldoorn, student Small Business op Saxion in Deventer, weet het antwoord: bij hem. Alleen maar studeren, daar is Tom niet van. Dus bedacht hij dat een zwembroek van kleur zou moeten kunnen veranderen. Met in zijn achterhoofd het jongensspeelgoed van vroeger. Maar verf op een speelgoedautootje is duidelijk wat anders dan een soepele zwemstof die moet voldoen aan alle eisen waaraan een zwembroek moet voldoen, wist de Apeldoorner.
Lees ook: Onderbroekenmerk Pockies: de nonchalante tegenhanger van Björn Borg
Toch liet het idee hem niet los. Anderhalf jaar lang deed hij onderzoek en testen. Tot zijn ontwerp nu perfect is.
School
Met nauwelijks technische kennis, maar een enorme onderzoeksdrang begon Tom aan zijn idee: hoe krijg ik een zwembroek die van kleur verandert? ,,Ik had het geluk dat Marco Aarnink, de bedenker van Drukwerkdeal in Deventer en ook bezig met stoffen, een les kwam geven bij mij op school. Ik vond het een fantastisch verhaal dat hij hield. Ik ben na afloop naar hem toe gegaan. Hij zette me op het juiste spoor. Bracht me in contact met andere mensen. Drukkers. Mensen in stoffen.''
,,Ik heb ongelooflijk veel hulp van allerlei mensen gehad. Ik geloof dat iedereen het een sympathiek idee vindt. En mijn leeftijd speelt misschien ook wel mee'', zegt hij met enige zelfkennis. ,,Iedereen vindt het leuk dat ik dit zo graag wil doen. En ik hield ook vol.''
Chemie
Tom ging praten met lectors op Saxion. Mensen met verstand van textiel, chemie en techniek. Hij kwam langzamerhand achter het geheim van de verkleurende auto-tjes en daarmee achter het geheim van het proces. De wasmachine van zijn moeder is de laatste maanden haast meer gebruikt door haar 19-jarige zoon dan door haarzelf, geeft Tom grijnzend toe. Teststoffen in allerlei kleuren, op allerlei temperaturen, hebben de gekste dingen moeten doorstaan.
In Portugal werden zwembroeken van de stof gemaakt. Tom heeft er nu vier. De rest wordt pas gemaakt als hij zijn startgeld via Kickstarter binnenheeft. Hierop kunnen mensen vast een zwembroek tegen korting bestellen en betalen.
Aanbiedingen
,,Ik heb verschillende aanbiedingen gehad. Mensen die me 15.000 euro willen geven, zodat ik helemaal niet naar Kickstarter hoef. Maar ik geloof in mijn product. Ik wil het zelf doen. Het is ook bedoeld om naast school van te leren. Dus doe ik het zo.''
Van Dieren maakte een promotiefilmpje in een Apeldoorns zwembad en nam zijn vrienden mee als model. Hij filmde de verbazing van schoolkinderen op zijn eigen oude basisschool de Terebint in Apeldoorn. en plande de lancering van zijn vinding met militaire precisie. En voor die tijd mag niks naar buiten, ook niet over de techniek. ,,Als ik 15.000 euro heb, kan ik een kleur produceren. Nu ik eenmaal door heb hoe het werkt zijn de mogelijkheden eindeloos.''
Lees ook: Demy de Zeeuw scoort met BALR 10 miljoen omzet, maar geen cent naar traditionele marketing
Polyester
In de jaren 80 had je ook verkleurende stoffen, weet Van dieren. ,,Maar dat was katoen. En er zijn ook wel voorbeelden van verkleurende stoffen waar een soort was op zit, waardoor een deel minder snel verkleurt. Mijn stof verkleurt geheel en meteen. Het is polyester en daardoor veel geschikter'', zegt hij trots.
Zijn bijbaan in de supermarkt heeft hij eraan gegeven. Al zijn tijd, naast natuurlijk toch nog wel het hbo, gaat naar Sea'sons. De ervaring is belangrijk. ,,Al is het ook leuk hoe het thuis gaat. Ik kom uit een heel normaal gezin, maar heb hierdoor ineens heel andere gesprekken met m'n pa.''
Ik geloof in mijn product. Ik wil het zelf doen