Podcast

Atilay Uslu (Corendon): 'Alles rondom luchthaven Lelystad is een soap'

Atilay Uslu, topman van Corendon, probeert na de online vliegmarkt nu ook de hotellerie te veroveren. “Mijn streven is 30.000 bedden over vijf jaar, maar wie weet, het kan ook in drie jaar gebeuren”, zegt de oprichter van het Nederlandse reisbedrijf in de online radioshow van De Ondernemer. “Groeiplannen? Voor nu zeg ik: we gaan in elk geval geen regionale luchthavens kopen. En ook hotels niet, door het moeilijk kunnen vinden van voldoende personeel." Ook over luchthaven-in-aanbouw Lelystad is Uslu duidelijk. 'Een soap' .(+ PODCAST)

Corendon atilay uslu meest inspirerende ondernemer 1

De Ondernemer 2 april 2019

De hotelwereld, daar ligt binnen Corendon meer en meer de focus op. Het is een manier om om te gaan met de 'beddenstrijd'. Het tekort aan bedden lost Corendon op door hotels te kopen op bijvoorbeeld Curacao en Ibiza. “Dat zijn uit noodzaak ontstane situaties. maar ik klaag er niet over”, zegt de topman, die verwacht dat de ‘marketingmachine’ voor hotels volgend jaar begint te draaien. In de podcast vertelt Uslu ook te gaan beginnen in Brazilië. “En we vliegen hopelijk komende winter ook naar Canada en de VS. Mijn streven is 30.000 bedden over vijf jaar, maar het kan ook goed in drie jaar gebeuren.”

Als grootste groeimarkt noemt Uslu opvallend genoeg Macedonië. “Dat land is vooral populair bij de doelgroep 50-plus.” Daarna komt Egypte. “Egypte is een look-a-like van de Canarische Eilanden, die lijden onder de populariteit van Egypte”, zegt hij.

Turkije

Intussen blijft ook Turkije, waar het bijna twintig jaar geleden allemaal mee begon, ondanks de eerdere diplomatieke onrust een populaire bestemming. “Je gaat niet naar Erdogan, je gaat naar Turkije op vakantie”, meent Uslu. “De voorzieningen en service zijn veel beter in Turkije dan in Spanje en Griekenland.” Daar geeft hij een simpele verklaring voor: “Er werken veel meer mensen.”

In de podcast komt ook luchthaven Lelystad ter sprake. Dat noemt Uslu een 'soap'. “Op dit moment hebben we geen enkele hoop dat die opengaat. We focussen op Maastricht en Schiphol.” Op de vraag of die regionale markt niet interessant is om zelf in te investeren, antwoordt hij: “Nee, we gaan geen luchthavens kopen.”

.

Hart voor Zaken

Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: 'Stap niet in een harnas het kantoor binnen'

Niemand maakte ze. Echte fruitijsjes. Daarom besloot ondernemer Nina Kamp ze te maken. Uit boosheid. Tien jaar later verkoopt The Nice Company jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes, ook over de grens. ,,Met elkaar in verbinding blijven, is de randvoorwaarde van goed samenwerken'', vertelt Nina aan Cor Hospes in Hart voor Zaken.

Details
Droomstart

Lunch met de Droomstart-toppers van 2023: zo gaat het met de ondernemers

Vier jonge bedrijven. Twee halve finaleplekken. Één winnaar. Eerder dit jaar kon je luisteren naar een even inspirerende als spannende tweede reeks van de podcastserie Droomstart. Uiteindelijk ging het Brabantse fintechbedrijf FinBuddy aan de haal met de hoofdprijs. Maar ook mede-finalist Food for Skin en de andere net niet-winnaars Teazie en Contour Lab vielen met hun innovatieve businessplan in de smaak bij jury en luisteraars.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: wat vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de vijf voorstellen uit 'Sander en de brug'?

Sander Schimmelpenninck heeft vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland in boekvorm uitgebracht: Sander en de brug. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink hebben het gelezen. Hun nieuwe podcast.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details