Nieuws Automotive

Peperdure Porsches en Lamborghini’s vliegen showroom uit: ‘Alsof mensen hun geld niet kwijt kunnen’

Coronacrisis? Een Bentley, Lamborghini of toch een Porsche, het gaat goed met de verkoop van exclusieve en dus ook dure auto’s. Directeur Arjen van Beek van Louwman Exclusive in Utrecht vertelt.

Hans van den Ham (AD) 8 augustus 2021

Lamborghini louwman

Directeur Arjen van Beek van Louwman Exclusive bij een McLaren van 415.950 euro. Foto: AD/Marnix Schmidt.

In 2012 nam Louwman de failliete boedel van Hessing over, toen al gehuisvest is het opvallende, glazen pand langs de A2 bij Utrecht. Directeur Arjen van Beek vertelt het AD: ,,Daarna zijn we door de jaren heen hard gegroeid. We hebben als bedrijf een sterke reputatie opgebouwd en daar profiteren we steeds meer van. De groei zet door.’’

Natuurlijk, ook zijn bedrijf heeft last gehad van de coronacrisis. ,,Het heeft ons beperkt in de bedrijfsvoering, maar we hebben onze weg weten te vinden, ook omdat we al sterk op online georiënteerd waren. Sommige deals werden gesloten zonder dat we een klant gezien hadden.’’

Na een zekere stagnatie vorig jaar gaan de zaken nu ‘bijzonder goed’. Van Beek wil daar geen getallen aan koppelen. ,,Dat doen we nooit en het aantal verkochte auto’s zegt ook niet zoveel.’’

"Wellicht zoeken mensen naar andere wegen om hun geld te besteden nu bijvoorbeeld dure vakanties niet mogelijk zijn, de aandelen hoog staan en kapitaal op de bank alleen maar geld kost’’

Duurste auto in de showroom: Lamborghini 400 GT uit 1967

Waardoor zijn klanten dit jaar veelvuldig de portemonnee trekken is wat hem betreft gissen. ,,Wellicht zoeken mensen naar andere wegen om hun geld te besteden nu bijvoorbeeld dure vakanties niet mogelijk zijn, de aandelen hoog staan en kapitaal op de bank alleen maar geld kost.’’

De vraag of zijn klanten hopen te verdienen met de investering in een automobiel, beantwoordt hij genuanceerd. ,,Soms is dat het geval, maar de markt bepaalt de prijs, dus garanties zijn er niet. En ook een exclusieve nieuwe auto daalt meteen in waarde.’’

Klassieke auto’s is een ander verhaal. Zoals de momenteel duurste auto in de showroom: een Lamborghini 400 GT uit 1967 met 90.000 kilometer op de teller. Vraagprijs 475.000 euro. ,,Klassiekers zijn niet eens onze specialiteit. Deze Lamborghini hadden we verkocht maar we kregen de auto weer terug bij een nieuwe verkoop. Sommige eigenaren willen na een jaartje weer wat nieuws om in te rijden.’’

De aanvoer van auto’s - nieuwe en gebruikte - neemt af, stelt Van Beek vast, wat zorgt voor krapte en dus stijgende prijzen.

De leeftijd van de auto en de stand van de teller rechtvaardigt echter de conclusie dat deze bolide vooral stof heeft staan vangen in de garage. Van Beek: ,,Dat gebeurt. De auto wordt gekocht en maakt daarna vaak deel uit van een collectie. Deze is in het verleden al minder waard geweest, maar ook al eens meer. Nu is de waarde stabiel, maar geen zekerheidje.’’

De aanvoer van auto’s - nieuwe en gebruikte - neemt af, stelt Van Beek vast, wat zorgt voor krapte en dus stijgende prijzen. ,,Waardoor er voor een gebruikte auto soms meer dan de nieuwwaarde wordt geboden. Zeker als iemand de auto heel graag wil hebben.’’

Lees ook: Zakenauto van het Jaar: dit zijn de tien kanshebbers

Toch is de inkoop van auto’s nog geen probleem. ,,We hebben als Louwman een sterke reputatie, met vaste procedures en de zekerheid dat het geld ook wordt overgemaakt. Maar we bieden nu wel wat minder auto’s te koop aan. Dat komt ook doordat we strak aan ons concept vasthouden. We gaan geen auto’s van mindere kwaliteit aanschaffen.’’

'Lijkt wel of mensen meer te besteden hebben'

Ook bij Vossestein in Breukelen, even verderop langs de A2, loopt het goed met de verkoop van gebruikte exclusieve auto’s, zegt oprichter en directeur Jan Vossestein. ,,Sinds een maand of negen gaat het weer uitstekend. Waardoor? Het lijkt wel of de mensen iets meer te besteden hebben en het niet aan andere dingen kwijt kunnen.’’

Klanten schaffen bij hem zeer zelden een Porsche of Ferrari aan omdat ze hopen er later winst mee te maken, zegt hij. ,,Ze kopen omdat zo’n auto emotie is. Ze gaan ermee toeren, parkeren voor het huis en kijken er vanuit hun stoel blij naar.’’

Vraag naar nieuwe luxe bolides sinds corona enorm gestegen

Zo beleefde het Engelse merk Rolls-Royce wereldwijd het beste eerste kwartaal ooit. De verkoop verdubbelde. In 2020 werden er in Nederland zes verkocht, dit jaar zijn het er tot nu toe negen.

Bentley meldde een recordjaar met 82 verkochte auto’s in Nederland en meer winst dan ooit. Ook Ferrari verdubbelde in het vierde kwartaal de omzet (59 bolides in Nederland) en het Duitse Porsche verkocht vorig jaar in ons land 1844 auto’s, bijna 40 procent meer.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws