Aangeboden door Lynk & Co
Branded Content Automotive
Netflix op wielen: je auto en kosten delen met je vrienden
Bij Lynk & Co schaf je geen vervoermiddel aan, wel ‘een hele levensstijl’. In een hippe ‘club’ en via een extreem flexibel (maand)abonnement, waarvan je de kosten - en de auto - vervolgens deelt met je vrienden. Is deze ‘Netflix op wielen’ de toekomst?

Alain Visser, ceo van Lynk & Co.
Als alles verandert, waarom zou de autowereld dan hetzelfde blijven? Het abonnement van je telefoon, hoe je films kijkt en zelfs de wijze waarop we daten: alles gaat met de tijd mee. Nu ook de automarkt, gelooft Alain Visser, ceo van Lynk & Co. Sprankelende ogen achter een opvallende brilmontuur.
Visser is een man met een vernieuwende missie. Lynk & Co, zustermerk van Volvo, is geen automaker met traditionele dealers, maar met winkels waar consumenten een deelautoabonnement kunnen afsluiten. Zo’n eerste ‘club’ opent eind oktober in Amsterdam, waarna Gothenburg snel zal volgen. Als lid betaal je maximaal 500 euro per maand voor een nieuwe Lynk & Co 01, een middelgrote SUV die zijn techniek deelt met de Volvo XC40. Optielijsten zijn er niet en de enige twee lakkleuren zijn blauw en zwart. Via een digitaal platform en een app kun je de auto delen met je vrienden, bekenden of buren, waarmee je ook de kosten deelt.
Abonnement
Meer weten over Lynk & co én gelijk een abonnement afsluiten? Hier vind je meer informatie.
''Door slim vooruit te denken en samen de schouders eronder te zetten bereiken we een nieuw soort klant. Zo creëren we nieuwe business''
Niche is ijzersterk en groeit
Het verdienmodel lijkt risicovol, zeker omdat gebruikers hun abonnement elke maand kunnen opzeggen. Visser: ,,Dat is vooral een psychologisch element, omdat mensen het gevoel van vrijheid ervaren. Uit ons marktonderzoek weten we echter dat mensen bereid zijn te betalen voor moeiteloze en zorgeloze mobiliteit. Dat bieden wij en dan verwachten wij dat gebruikers loyaal blijven zoals bij Netflix en Spotify. De vraag is er en Amsterdam is dermate ‘anti-auto’ dat Amsterdammers bovengemiddeld open staan voor het idee om hun auto te delen. Onze aanpak is flexibeler dan leasen, minder ingewikkeld dan zelf een auto kopen en stukken minder duur dan een auto huren: met dit product zitten we absoluut in een niche en die niche is ijzersterk en groeit.”
Vermindering van parkeerproblematiek
Omdat auto’s gemiddeld slechts vier procent geparkeerd, draagt Lynk & Co sterk bij aan vermindering van parkeerproblematiek en verkeersopstoppingen. Autodealers zagen Alain Visser en zijn plannen aanvankelijk liever gaan dan komen.
,,Er was zeker de nodige nijdigheid: zij dachten dat we hun boterham kwamen opeten. Inmiddels zijn de Volvo-dealers overtuigd van onze aanpak en toegevoegde waarde. Nu zijn ze goede partners. Onze auto’s (de 01 is een semi-elektrische auto met een brandstofmotor en een elektromotor, die per laadbeurt zo’n 70 kilometer op stroom kan rijden) moeten immers ook gewoon worden onderhouden en dat doen we in de bestaande werkplaatsen. Door slim vooruit te denken en samen de schouders eronder te zetten bereiken we een nieuw soort klant. Zo creëren we nieuwe business.”
Meer weten over Lynk & co én gelijk een abonnement afsluiten? Hier vind je meer informatie.