Nieuws Actueel

Autotypekeuring wordt ingrijpend veranderd

Marc Peeperkorn 25 januari 2016

Bienkowskaautokeuring1065

De Europese Commissie grijpt het Volkswagenschandaal aan om de keuring van nieuwe automodellen strenger en onafhankelijker te maken. Autoproducenten worden op afstand gezet bij de keuring en de Commissie krijgt het recht malafide keurders en fabrikanten te beboeten, schrijft de Volkskrant.De huidige manier van keuren moet helemaal anders, blijkt uit het voorstel dat Europees Commissaris Bienkowska (Interne Markt, Industrie) woensdag presenteert. In plaats van de bescheiden herziening die al was gepland, moet - na de onthullingen over grootscheepse fraude bij de meting van de NOx-uitstoot (stikstofoxiden) - de autotypekeuring veel ingrijpender worden veranderd. Bienkowska ligt al maanden onder vuur in het Europees Parlement, dat haar verwijt slap op te treden tegen Volkswagen.In haar plannen houdt Bienkowska vast aan het huidige systeem, waarbij de lidstaten verantwoordelijk zijn voor de toelatingskeuring van nieuwe automodellen (voldoen ze aan de Europese milieu- en veiligheidseisen). Maar de Commissaris stelt nieuwe eisen aan de keuringsinstanties. Om belangenverstrengeling te voorkomen, mogen die niet meer direct door de autofabrikanten worden betaald. De auto-industrie moet voortaan voor de keuringen betalen aan de staat, die het geld dan weer doorgeeft aan de keurders.De keurders (in Nederland is dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer, RDW) zullen regelmatig worden gecontroleerd. Voldoen ze niet aan de gestelde normen, dan kan de Commissie hun vergunning opschorten of intrekken en boetes opleggen.