Nieuws Actueel

Azerion: De grootste concurrent van Facebook en Google?

Er was eens een platform dat elke maand 5,5 miljard impressies verzorgde, met honderden miljoenen gebruikers en ruim duizend medewerkers in 23 bedrijven. Al vijf jaar groeit het best bewaarde geheim van Nederland als een sprookje: Azerion.

Eldert Kuiken 29 augustus 2020

Attila Aytekin, oprichter en co-ceo van Azerion. Foto Marco Bakker

Azerion is het sprookje dat Atilla Aytekin leeft, het jongensboek dat hij schreef: Atilla's Dutch Dream. Omdat vanuit diepe dalen toppen het hoogst zijn, begint dat sprookje in bange tijden.

Aytekin werd als Turkse eenling op een vwo in Zutphen gepest en teruggeplaatst naar een mavo met meer 'dubbelculturele' kinderen. De kleine Aytekin stapelde zich terug en deed er met de universitaire opleiding informatiesystemen een schepje bovenop. Na een succesvolle periode bij ERP-gigant Baan, van stagiair tot landendirecteur in zijn geboortestad Istanbul, liet hij de geest uit de fles. ,,Ondernemer was ik altijd al geweest. Van handeltjes in spijkerbroeken tot tweedehands auto's verkopen in Berlijn. Van niets, een leeg velletje papier, iets maken, dat vind ik immens mooi."

Van iets niets maken

Van iets niets maken bleek de 32 jaar jonge ondernemer ook te kunnen. Atra was in negen maanden gegroeid tot 150 man personeel, maar ging in 2001 bankroet. Aytekin en zijn trouwe vrouw leefden van minder dan 50 euro schuldhulpverlening per week. ,,Als de deurbel ging, vroegen we ons af hoeveel deurwaarders er zouden staan. Het duurde twee jaar voor ik weer wat zelfvertrouwen en ideeën kreeg door freelance te gaan programmeren." De weg omhoog begon, met sprongen. ,,Met Atra had ik alleen maar omhoog gekeken als ik sprong; onbesuisd. Nu heb ik geleerd ook naar beneden te kijken. Dan hou je controle."

Na zijn faillissement begon hij samen met Umut Akpinar softwarebedrijf Triodor, met al snel 400 man in dienst en van daaruit in 2015 Azerion. Het ecosysteem dat inmiddels honderden miljoenen gebruikers, uitgevers en adverteerders verbindt, klopt als de kosmos. Het is hoe (exponentiële) groei werkt in dit transformatietijdperk. ,,We wilden zonder extern geld in de gaming beginnen. We hadden een platform voor ogen waarop vele partners waarde toevoegen en groeien." Als je springt, moet je achter je durven loslaten en daarom begon Azerion 'totaal nieuw, als een start-up'.

Egoloos ondernemen

Ook belangrijk: egoloos ondernemen. ,,Onze producten zetten we agressief in de markt. Die zijn bekender dan Azerion, dat stealth growth heeft; onder de radar." Inmiddels concurreren 23 Azerion-bedrijven, op z'n Eckart Wintzens onafhankelijk van elkaar, in veertien landen met Facebook en Google. ,,Zestig procent van de omzet in gaming komt uit advertenties en wij hebben technologie ontwikkeld om die te verzorgen. Door onze database en algoritmes kunnen we heel snel schakelen en elke maand 5,5 miljard impressies verzorgen, voor onszelf en voor vele uitgevers." Daar gaan we nog veel meer van horen. Al is het maar omdat in 2022 Azerion naar de beurs gaat. En de klanten gamen nog lang en gelukkig.