Miljoenenomzet voor Bas en Karel (31): hun kleding hit dankzij Insta-post Cristiano Ronaldo

Bas Dijkhuis (links) en Karel Kloeze uit Deventer, eigenaren van kledingmerk Don’t Waste Culture. Bas Dijkhuis (links) en Karel Kloeze uit Deventer, eigenaren van kledingmerk Don’t Waste Culture. Foto: Peter Lous
Bas Dijkhuis (links) en Karel Kloeze uit Deventer, eigenaren van kledingmerk Don’t Waste Culture. Foto: Peter Lous
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

(Ex-)voetballers die hun kleding dragen. Hun T-shirt, dat terugkomt in een Instagrambericht van Cristiano Ronaldo. Een verdubbelde miljoenenomzet. Don’t Waste Culture (DWC), het kledingmerk van Deventenaren Bas Dijkhuis en Karel Kloeze, allebei 31 jaar, timmert aan de weg, meldt de Stentor.

Daarover later meer.

Eigenaar én creatieve brein Don’t Waste Culture

Ze werken vanuit een bedrijfsverzamelgebouw in Apeldoorn, nadat DWC in vijf jaar tijd al drie keer uit zijn jasje is gegroeid. Dijkhuis is oprichter, eigenaar én het creatieve brein van Don’t Waste Culture (DWC). Eerder richtte hij Brand Your Merch op, dat zich bezighoudt met het produceren van merchandise voor artiesten.

Lees verder onder de advertentie

Soms zit Dijkhuis in Apeldoorn aan zijn bureau, achter de laptop, speurend naar stoffen of om inspiratie op te doen bij andere wereldwijde nichemerken uit bijvoorbeeld Japan. Dan weer is hij druk bezig met proefexemplaren die vanuit twaalf fabrieken in China, Portugal en Turkije op de Veluwe terechtkomen.

Alles voor dat perfecte T-shirt of vest, en die comfortabele trui, jas of broek. „Bas is een pietje precies. Dat is echt niet normaal”, zegt zakelijk compagnon Kloeze. „Elke millimeter moet goed zijn.”

Kleding ligt in tachtig winkels

Dat is volgens Kloeze de kern van het DWC-succes. Sinds 2020 bestormen ze de kledingmarkt. Afgelopen week vierde DWC het 5-jarig jubileum. Wat tijdens hun studie werd beloond met de Saxion Ondernemersaward, is uitgegroeid tot een merk dat inmiddels in tachtig winkels ligt. Verspreid over Nederland, Duitsland en Italië. DWC wordt wereldwijd gedragen.

Lees verder onder de advertentie

„Dat iemand uit Guam, een eiland tussen Japan en de Verenigde Staten in de Grote Oceaan, bij ons wat bestelt. Dat je denkt: hoe kom jij in hemelsnaam bij ons terecht? En diegene bereid is om lang te wachten op zijn pakketje. Heel bizar, maar ook heel gaaf”, zegt Dijkhuis. Artiest Snelle, eveneens afkomstig uit Deventer, is een van hun ambassadeurs.

Betere reclame, met zo’n groot bereik, is er niet. Toen werd ik helemaal gek

Bas Dijkhuis mede-eigenaar Don’t Waste Culture

Topvoetballers in kleding Deventenaren

De twee grootste verrassingen tot nu toe kwamen echter uit Engeland. Dijkhuis: „Tweeënhalf jaar geleden kregen we ineens een bestelling binnen van João Cancelo (profvoetballer uit Portugal, red.). Hij speelde destijds bij Manchester City en gaf de avond ervoor een geweldige assist bij een mooi doelpunt van Erling Haaland. Toen die bestelling binnenkwam, keken we elkaar aan en zei ik: ‘Dit kan niet waar zijn!’ Maar het was echt zo.”

Het pakketje moest worden afgeleverd op het trainingscomplex van de Engelse grootmacht. „Later postte hij op Instagram foto’s met onze kleding. Cancelo heeft inmiddels al vijf keer bij ons kleding gekocht. Contact hebben we helaas nog niet met hem gehad.”

Lees verder onder de advertentie

Cristiano Ronaldo en Rio Ferdinand

Het kon nog gekker. Ongeveer een half jaar geleden schrokken Dijkhuis en Kloeze zich een hoedje. „Op Instagram kwamen we een video tegen van Cristiano Ronaldo (met 649 miljoen volgers het grootste persoonlijke account, red.) met Rio Ferdinand (ex-profvoetballer, red.).” Laatstgenoemde droeg daar een shirt van, jawel, Don’t Waste Culture. „Betere reclame, met zo’n groot bereik, is er niet. Toen werd ik helemaal gek”, glimlacht Dijkhuis.

Ondernemers hebben diep gezeten

Dijkhuis en Kloeze omschrijven hun kleding als urban elegance: wat je zowel naar je werk als in je vrije tijd kunt dragen, maar wat uniek is ten opzichte van een standaarditem. Door bijvoorbeeld de pasvorm of de gebruikte stof. „We zoeken het randje op en durven te spelen met silhouetten, stoffen en technieken”, zegt Dijkhuis. „Daarmee onderscheiden we ons van de rest.” Kloeze: „De pantalon van een driedelig pak, die je bijvoorbeeld ook kunt combineren met een oversized trui.”

Lees verder onder de advertentie

Hoewel de kleding van DWC aanslaat, leerden Dijkhuis en Kloeze in het afgelopen jubileumjaar ook de andere kant van het ondernemerschap kennen. „We hebben heel diep gezeten. Zaten beiden bijna tegen een burn-out aan”, zegt Dijkhuis. „We groeiden van 1 naar 2 miljoen euro omzet. Dit jaar verwachten we een omzet van 3,5 miljoen euro.”

We renden rond als een kip zonder kop

Karel Kloeze mede-eigenaar Don’t Waste Culture

Kloeze: „We kregen bestellingen van grote winkelketens zoals Breuninger in Duitsland, voor heel veel geld. Bedragen die we lastig konden voorfinancieren. Dan denk je wel: hoe gaan we hier uitkomen? Dat lukte uiteindelijk via verschillende wegen.”

Volgens Kloeze waren hij en Dijkhuis te onbevangen. „We stonden te weinig stil bij de financiële component van het ondernemen. We willen iets moois bouwen, onze droom najagen. Een internationaal kledingmerk met duizenden retailpunten, eigen winkels en kantoren op elk continent.”

Lees verder onder de advertentie

Voor die droom moesten Dijkhuis en Kloeze wel eerst tegen een muur aanlopen, beseffen ze. „We renden rond als een kip zonder kop. Nu hebben we precies in beeld wanneer we iets moeten doen. Tussen het bedenken van een product en het uiteindelijk verkopen zit een jaar en acht maanden.”

Misverstand over merknaam uit de wereld

Over de merknaam bestaat nog weleens een verkeerd beeld, merken de compagnons. Dat misverstand willen ze graag uit de wereld helpen. Hoewel duurzaamheid naar eigen zeggen een rol speelt in de bedrijfsvoering, is dat volgens de eigenaren niet waar ‘Don’t Waste’ in de naam voor staat. Het merk dankt die naam aan de Molukse roots van Dijkhuis, waar hij inspiratie uithaalt.

„Ik ben erg geïnteresseerd in de achtergronden van culturen. Maar het kan ook over interesses gaan. Dat wil ik laten terugkomen in de kleding, zodat klanten zich ook verbonden voelen met het product dat ze dragen.”

Lees verder onder de advertentie

Nu het fundament van DWC staat, willen Dijkhuis en Kloeze het merk wereldwijd uitbouwen. „We bezoeken de fashion week in Parijs en Kopenhagen twee keer per jaar en zoeken in elk Europees land agenten die onze kleding aan de man kunnen brengen. Eind 2027 willen we een Europese marktdekking hebben met minimaal 10 miljoen euro omzet.”

De herfst- en wintercollectie van Don't Waste Culture is volgend jaar gebaseerd op bluesmuziek. De herfst- en wintercollectie van Don’t Waste Culture is volgend jaar gebaseerd op bluesmuziek. Foto: Don’t Waste Culture
De herfst- en wintercollectie van Don’t Waste Culture is volgend jaar gebaseerd op bluesmuziek. Foto: Don’t Waste Culture

Lees ook: Josh V wilde absoluut geen winkel, nu opent ze een tweede: ‘Omzetgroei boven verwachting’

Lees verder onder de advertentie