Nieuws Actueel
Bedrijf achter Peppa Pig verkocht: 3,6 miljard
Dit wordt een succes, wisten Peppa Pig-bedenkers Neville Astley en Mark Baker honderd procent zeker. Maar in het begin werd er niet naar ze geluisterd, werd hun idee, hun ondernemersplan niet geloofd. Maar ook nu, de aanhouder wint. Het bedrijf achter de kinderhit Peppa Pig is deze week verkocht voor 3,6 miljard euro aan Hasbro.

Toen Peppa Pig-bedenkers Neville Astley en Mark Baker jaren geleden in de pub vertelden over het tekenfilmfiguurtje dat ze hadden bedacht, dropen hun gesprekspartners af. ,,We zeiden: ‘We maken een varkentje, genaamd Peppa, het wordt een groot succes’ en mensen verloren direct hun interesse”, vertelde Astley in een interview. En toen ze het eerste filmpje aan de man probeerden te brengen, hapte niemand toe. Wie zat er nou te wachten op een getekende big met een hoofd in de vorm van een föhn?
Het duo liet zich niet uit het veld slaan en dat bleek maar goed ook: Peppa, haar broertje George en hun ouders staan vijftien jaar na de eerste uitzending niet slechts op de top van de heuvel waar ze wonen, maar op de top van de wereld. Het ondeugende biggetje is te zien in 180 landen en vertaald naar veertig talen. Peppa heeft eigen attractieparken, theatershows en uitgebreide merchandising.
Een groot succes, dat nog maar eens werd bevestigd door de verkoop van mediabedrijf Entertainment One vannacht, het concern achter shows zoals Peppa Pig en PJ Masks. De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro legt daar 4 miljard dollar (3,6 miljard euro) voor neer, meldt het AD.
Peppa Pig is ook erg populair in China.
En dat terwijl Peppa behoorlijk wat kritiek te verduren krijgt. Want bezorgde ouders klagen dat Peppa kinderen aanmoedigt om ook ondeugend te zijn. Peppa fatshamed haar voluptueuze vader, Peppa blijft hangen in stereotiepe genderrollen en de serie is volgens islamitische geestelijk leiders ongeschikt voor moslimkinderen omdat vier varkentjes de hoofdrol spelen.
Peppa zou zelfs levensgevaarlijke boodschappen uitzenden: in Australië is een aflevering door de publieke omroep van de buis gehaald waarin Peppa haar broertje vertelt dat spinnen geen kwaad doen... geen verhaal dat down under overeind blijft. De makers luisteren zo nu en dan naar de kritiek: Peppa draagt nu wel braaf een fietshelm en haar autogordel, waar ze die in vroegere afleveringen achterwege liet.
Lees ook: Hoe streamingdienst Disney+ Netflix van de troon wil stoten
Goed doordacht
Wat is dan wel die onweerstaanbare aantrekkingskracht is op peuters en kleuters? Juist de simpele verhaaltjes - slechts vijf minuten per aflevering - over het dagelijkse gezinsleven spreken aan, zegt bedenker Mark Baker. En een meisje als hoofdpersoon, met het kenmerkende knorretje als er iets te lachen valt.
Elke aflevering volgt dezelfde structuur: in het begin wordt er een avontuur neergezet (de familie gaat picknicken), dan volgt een schijnbaar onoverkomelijk probleem (Peppa vergeet haar knuffel op de picknickplek) en dat wordt vervolgens opgelost (een vriendin brengt ‘m terug). En dat de varkentjes vervolgens lachend door de modder rollen - oohoh! - welk kind wil dat stiekem niet ook?
Molenwaard
Dat is ook precies wat Michael van Hoorne terugziet op zijn Avonturenboerderij Molenwaard, waar op een zomerse dag rijen dik met piepjonge Peppa-fans staan om in de modder te banjeren, net als hun roze voorbeeld.
,,Het is lief, het is kleurrijk en het is ondeugend zonder dat het een grens overgaat. Heel aansprekend voor een jonge doelgroep”, zegt de directeur van Van Hoorne Entertainment, die ook de Peppa Pig-theatershow maakt in Nederland en volgend jaar ook in Duitsland.
,,Het is echt ongelooflijk goed doordacht. Peppa zelf, maar ook alle figuurtjes eromheen. Zulke korte verhaaltjes aansprekend maken, is echt heel moeilijk, maar zij slagen erin. Zelfs volwassenen bekijken het met een glimlach.” Die glimlach hebben Peppa Pig-bedenkers Neville Astley en Mark Baker na de verkoop van hun Peppa,vast en zeker ook op hun gezicht.