Actueel

Beleggers: Adidas wist al jaren van risico's samenwerking met Ye

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

De samenwerking die Adidas en de artiest in 2015 begonnen, gold jarenlang als een van de lucratiefste in de sportmodebranche. Maar na een reeks antisemitische uitspraken van de rapper verbrak Adidas vorig jaar de banden met hem. Dat was financieel een flinke tegenvaller voor het bedrijf. Het wegvallen van de verkopen van Ye's merk Yeezy kost Adidas waarschijnlijk meer dan 1 miljard euro aan omzet.

In een in de Verenigde Staten aangespannen rechtszaak stellen beleggers dat Adidas al in 2018 zou hebben overwogen om het partnerschap met de rapper te beëindigen als gevolg van diens gedrag. Maar in het jaarverslag over dat jaar was daar niets over te lezen en werd slechts in het algemeen naar risico's verwezen. Ook in de jaren daarna ging Adidas niet concreet op de zaak in. Dat nemen de beleggers Adidas kwalijk.

Adidas heeft nog niet gereageerd op een verzoek van persbureau Bloomberg om commentaar. Het concern zit door de breuk nog met een grote voorraad onverkochte artikelen van Yeezy. Het bedrijf heeft eerder gezegd te overwegen deze producten alsnog te verkopen en de winst aan een goed doel te schenken.

Lees verder onder de advertentie