Nieuws Actueel

Belgische gekte spekt webshop

De populariteit van de Belgische Rode Duivels zorgt ervoor dat de omzet van van het Woerdense voetbalartikelenbedrijf Badge deze EK-zomer op peil blijft, schrijft het AD.

Sander van Mersbergen 31 mei 2016

Ekondernemervoetbalbelgiewebshop

Eigenlijk had de Belgische Gilles van Doorne, eigenaar van belgoshop.com, dit jaar ook een Nederlandse webwinkel willen openen. Hij zag er vanaf nadat de gewezen oranje voetbalmachine zo opzichtig faalde tegen mindere goden als IJsland en Tsjechië. Echt erg was dat niet. ,,We hebben het al zes maanden heel druk met de verkoop van Belgische fanartikelen."

De Belgen zijn helemaal zot van hun Rode Duivels, en dossen zich daarbij uit op een manier die enkele jaren geleden niet voor mogelijk werd gehouden. Dat zag ook Roland Heerkens, oprichter en mede-eigenaar van voetbalshop.nl en voetbalshop.be, webwinkels waarin zo'n 5.000 voetbalartikelen verkocht worden. ,,Het zijn Nederlandse toestanden. Ze hebben altijd meewarig om ons gelachen, maar nu doen ze het zelf."

Omzet

Heerkens heeft met zijn Belgische webshop, die sinds een jaar of zes bestaat, vol ingezet op de Duivels, en dat betaalt zich uit. ,,De omzet is ten opzichte van vorig jaar met 223 procent gestegen."

Dat verzacht in elk geval een deel van de pijn die het mislopen van het EK door Nederland hem kost. ,,De drie miljoen euro die we daardoor mislopen, hopen we voor een groot deel in België terug te verdienen."

Shirtopdruk

En niet alleen in België: voetbalshop.nl probeert met de speciale shirtopdruk 'Ik ben ff Bellug!' ook de Nederlandse markt warm te maken voor de zuiderburen.

Echt concurrentie zegt het in Woerden gevestigde Badge, moederbedrijf van voetbalshop.be, aan de andere kant van de grens niet te hebben. Dat ligt niet alleen aan het feit dat Nederland tot een paar jaar geleden veel succesvoller was op eindtoernooien. De Belgische e-commercemarkt ligt ver achter op die in Nederland en de rest van Europa, ziet ook Heerkens.

Andere Nederlandse ondernemers zullen de pijn van het gemiste EK harder voelen. Zo becijferde marktonderzoeker GFK dat het de Nederlandse supermarkten 54 miljoen kost. De verkoop van televisies is 15 procent lager dan in een voetbalzomer.