Nieuws Actueel
Beyond Sports scoort met virtual reality voor topclubs als Ajax en Arsenal
Professionele sportorganisaties ondersteunen door hun eigen wedstrijden in virtual reality aan te leveren. Dat is waar het Alkmaarse bedrijf Beyond Sports zich mee bezig houdt. Met verve. Er ontvouwt zich een succesverhaal dat zulke proporties aanneemt, dat directeur Sander Schouten soms versteld staat van zijn bedrijfsgroei. "Het is eigenlijk te gek voor woorden."

Voetbalclubs als Arsenal, PSV, Stoke City, Ajax, AZ, de KNVB en zelfs de Duitse voetbalbond zijn afnemers van het systeem dat wedstrijdanalyses in een digitale wereld mogelijk maakt. En met een waslijst aan potentiële klanten lijkt het bedrijf nog lang niet uitgegroeid. ,,Het grappige aan dit verhaal is dat we met product A bij een klant aankwamen en met product B succes hebben.”, zegt Schouten. ,,De behoefte naar ons product is ontzettend groot. Ik had ook nooit gedacht dat ik zoveel van de wereld zou zien met het werk dat ik nu doe.”
Techbedrijf
,,Wij waren eerst onderdeel van een techbedrijf genaamd Triple IT waar ik onder andere bezig was met het ontwikkelen van applicaties. Wij hadden daar ook de beschikking over de Google Glass. Vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid ben ik toen een gadget gaan maken waarmee je in een virtuele wereld overal om je heen kunt kijken. Dat idee bleek best goed, alleen was de bril er niet klaar voor. Maar met een VR-bril komt de software wel tot zijn recht. Toen ik voor Triple eens langs de KNVB moest, heb ik het hele pakket meegenomen. Ik kwam daar in contact met performance analist Max Reckers en hij was meteen enthousiast. En dat terwijl ik het programma gebruikte met een filmpje vanuit een achtbaan. Max werkt nauw samen met Louis van Gaal en voor ik wist zat ik bij hem op kantoor.”
Lees ook: Ronald Waterreus: van PSV tot eigen business in keepers-handschoenen
Overtuigd
Kritisch als de oud-coach van voetbalclubs als Ajax, FC Barcelona en Manchester United kan zijn, zegt Van Gaal tegen Schouten dat hij deze technologie eerst moet zien voordat hij er in gelooft. ,,Toen hij ‘m eenmaal op zijn hoofd had, zag je dat het iets met hem deed. Niet alleen met zijn balans, maar ook qua indruk. ‘Ik ben mans genoeg om te toe te geven dat ik het mis had’, zei hij. ‘Ik vind het erg interessant, maar wat heb ik er precies aan?’ Een terechte vraag. Maar omdat Max uit het hockey komt en al geruime tijd wedstrijdenbeelden verzamelt, besloot ik zijn data eens te gebruiken. En dan op zo’n manier dat je de camera als het ware in het hoofd van een speler zet. Als je daar een soort Fifa-gameomgeving aan koppelt, kun je uitstekend simuleren en een wedstrijd vanuit alle denkbare hoeken bekijken. Van Gaal was overtuigd en gaf mij twee weken om het te ontwikkelen.”
Mond-tot-mondreclame
Met flink wat hulp van een aantal grote datapartijen hengelt Beyond Sports haar kostbare informatie vandaag de dag binnen met maximaal negen camera’s in een stadion. Dit zijn onbemande camera’s die bepaalde delen van het speelveld continu vastleggen. Door coördinaten te lezen van alles wat beweegt op het veld, kunnen Schouten en co. een levensechte wedstrijd in virtual reality bekijken. Via mond-tot-mondreclame komen er steeds meer partijen die dit soort beelden van hun eigen wedstrijden willen hebben. Voor analyse, maar ook voor trainingen.
Ajax
Schouten: ,,Omdat je echte beelden van een wedstrijd kunt gebruiken, kun je verkeerde keuzes van spelers nog eens tegen het licht houden. Welke medespeler zou je kunnen zien als je een extra stapje naar links zet. Of welke kans zou je kunnen creëren als je een bal niet breed speelt, maar juist naar voren. Iedere club heeft zijn eigen filosofie bij het spelen van voetbal die je op deze manier uitstekend bij je spelers in hun systeem kunt krijgen. Door hier veel mee te trainen, ontwikkelen ze ook nog eens hun tactisch inzicht. Dit is bewezen door de universiteit van Utrecht. Ajax heeft ook ervaren dat hun spelers sneller zijn geworden in het maken van keuzes in wedstrijden. AZ is een andere partij die veel met ons product werkt. Dat doen ze vooral in de jeugdopleiding, die in heel Europa behoorlijk goed te boek staat. Real Madrid is daarom al meerdere keren bij ze komen kijken en ook bij hen is onze tool niet onopgemerkt gebleven”, aldus de enthousiasteling van het bedrijf dat de hulp van meerdere grote investeerders geniet.
Actieve sales
,,Wij hoeven dan ook niet erg veel aan actieve sales te doen”, vervolgt de frontman zijn verhaal. ,,Dit verloopt bijna volledig organisch. Is het niet op de AZ-Real Madrid manier, dan is er wel een trainer die bij een andere club aan de slag gaat en bij zijn nieuwe werkgever wederom met ons wil samenwerken. Wat de aanschaf van ons product een club kost? Dat loopt nogal uiteen. Maar heb je het over clubs binnen Nederland, dan kom je ergens rond de 50.000 euro uit.”
Fox Nederland
Naast het groeiende aantal clubs en bonden uit de voetbalwereld, neemt ook de interesse vanuit andere takken van sport toe. Amerikaanse clubs uit de NFL (American Football) en de NBA (basketbal) hebben zich inmiddels ook al gemeld bij de Noord-Hollandse ondernemer. Hetzelfde geldt voor Fox Nederland. Het mediabedrijf gebruikt de data van Beyond Sports om analisten rond voetbalwedstrijden op Fox Sports van extra tools te kunnen voorzien. Specialisten/oud-voetballers als Ronald de Boer en Kenneth Perez zijn lyrisch over de mogelijkheden die hen geboden worden. Omdat Fox deze ook beschikbaar stelt aan de kijker, merkt Schouten dat hij een nog breder publiek aantrekt. Mensen tussen de 8 en 18 jaar oud blijken namelijk gretige afnemers.
Dertig man personeel
Het zijn allemaal ontwikkelingen die ervoor zorgen dat de onderneming langzaam maar zeker uit z’n voegen barst. ,,Vier jaar terug begonnen we met een heel klein team, maar momenteel zijn we al met zeventien man. En ik denk dat het bedrijf voor het eind van het jaar uit dertig mensen bestaat. In ons pand in Alkmaar hebben we en flinke ploeg die zich bezighoudt met programmering, ontwikkeling, ondersteuning en nog veel meer technische zaken. Daarnaast hebben we nog drie mensen in de VS zitten. Dit is meteen ook het gebied dat wij straks willen veroveren. Onze mogelijkheden zijn hier namelijk eindeloos.”
Toen Louis van Gaal de VR bril eenmaal op zijn hoofd had, zag je dat het iets met hem deed