Nieuws Actueel
Bier met een vrouwelijke noot
Do en Tessel de Heij brouwden drie jaar geleden hun eerste biertje thuis in de keuken. Nu is Gebrouwen door Vrouwen een bekend Amsterdams speciaalbiermerk. Afgelopen zomer zegden ze allebei hun baan op: Do bij een IT-bedrijf, zus Tessel bij Albert Heijn.

Hebben jullie de taken verdeeld?Tessel: ,,Een beetje. Ik doe de social media en Do de ontwerpklussen. Zij stuurt de facturen uit en ik betaal ze. Maar het brouwen en de sales en marketing doen we zo veel mogelijk samen."
Do: ,,We zijn nu aan het nadenken over onze strategie. Over hoe we groter moeten worden. Daarmee moeten we ons echt gaan bezighouden. Dat is niet iets dat we van nature hebben."
Hoe gaat het?Do: ,,Er komt zoveel op ons af; we moeten aan zoveel tegelijk denken. Als biermerk moet je bijvoorbeeld altijd kunnen leveren, dus moet je acht weken vooruit denken over hoeveel je moet produceren."
Moeilijk om je baan op te zeggen?Do: ,,We hadden eerst bedacht dat één van ons zou stoppen. Het vooruitzicht bleek echter zodanig goed dat we allebei konden stoppen."
Is er een verschil tussen vrouwelijke en mannelijke bierbrouwers?Tessel: ,,Kenners zeggen dat wij bier maken met een zoete handtekening. Misschien is dat de vrouwelijke noot. Wij zijn inderdaad meer bezig met de kruiden dan met de hopsoorten. De laatste maken een biertje bitter."
Hoe groot willen jullie worden?Do: ,,De speciaalbiermarkt in Amsterdam groeit hard en iedereen gunt el-kaar zijn plek. Een eigen brouwerij met ketels is echter geen doel op zich. Eerder dat iedereen straks op het terras een biertje van ons kan bestellen."