Nieuws Actueel

Nederlandse e-bikepionier wil jou nu aan step helpen

De toekomst is een step. Met de Veeley, een elektrische step, gaat Peter Polet van Orange Ventures de markt veroveren, zoals hij achttien jaar terug ook al deed met de elektrische fiets. "Het is de oplossing voor mensen die in de stad werken,'' vertelt Polet in het AD.

Timo van de Kasteele | Foto: Chris van Klinken 30 november 2018

Peter polet chris van klinken

Nee, geen stepje waar je kinderen op ziet rijden. Officieel mogen die steps de weg niet op. De Veeley is van een heel ander kaliber, heeft een eigen kenteken en is volledig goedgekeurd voor gebruik op Nederlandse wegen.
Met zijn dikke banden, schijfremmen en ovale stuur oogt de step futuristisch. Het is een kek hebbeding, een luxe alternatief voor de vouwfiets. Met het verschil dat je niet buiten adem aankomt op je bestemming. De elektromotor van de step sleurt je binnen luttele seconden naar 25 kilometer per uur. En houdt dat maximaal 35 kilometer vol.

Parkeren

Het is de oplossing voor binnensteden, zegt Peter Polet. "Kijk naar Duitsland. Maar ook in ons eigen land zijn auto's in het centrum vaak niet meer welkom. Parkeren gebeurt vaak buiten de ring van een stad. Dan ben je aangewezen op het openbaar vervoer. Vaak omslachtig en niet flexibel. Een elektrische step is dan de oplossing. Makkelijk meenemen, uitvouwen en rijden."

Dat is niet de enige doelgroep die hij voor ogen heeft. "Veel interesse is er ook van camperaars", zegt Polet. "Dat hebben we gemerkt tijdens de introductie op de kampeer- en caravanbeurs. Twee steps nemen veel minder ruimte in beslag dan twee scooters of fietsen." Ook voor minder validen ziet hij mogelijkheden. "Zeg nou zelf: dit is toch veel hipper dan een scootmobiel."

Waar startups als Bird en Lime de wereld veroveren met deelstepjes, stort Orange Ventures, de duurzame tak van brandstofbedrijf Sakko Commercial uit Bergen op Zoom, zich op de ontwikkeling en het in de markt zetten van een eigen step. Geen bestaand product voorzien van een eigen logo, zoals Lime dat doet. Maar bedacht in Bergen en gebouwd in het verre oosten.

In de lift

Het idee voor de step is ontstaan door Polets vrouw. Die een oplossing zocht voor de afgesloten Rotterdamse Maastunnel waar ze dagelijks doorheen moest. Peter laat een aantal elektrische steps, van verschillende fabrikanten komen. Probeert ze uit en raakt enthousiast. Als Polet in de wereld van de step duikt, ontdekt hij dat het ding wereldwijd in de lift zit.

Hij ruikt kansen. Net als achttien jaar geleden. Toen haalde de van origine Rotterdammer de eerste elektrische fietsen naar Nederland. Hij verzamelt de beste ontwerpen en bundelt die tot een nieuwe. Het resultaat: de Veeley V5. Het eerste model in de reeks. Want Orange Ventures denkt groot en wil op korte termijn nog twee varianten op de markt brengen. Een goedkopere en een duurdere.

Wie op de step wil rijden, heeft zoals gezegd een geldig rijbewijs nodig. Rijden is kinderlijk eenvoudig. Wie niet heel de tijd wil staan, schuift het zadel een stukje omhoog. Gas geven en gaan. De step koppel je eenvoudig aan je smartphone. Op die manier laat je step eenvoudig naar je bestemming navigeren, zegt Polet.

Prijskaartje

Met de Veeley mikt hij op een wereldwijde afname. Van Nederland tot Korea zet hij het merk in de markt. En dat allemaal aangestuurd vanuit Bergen op Zoom. De eerste exemplaren staan halverwege volgende maand bij 140 rijwielhandelaren in ons land. Zo zijn er verschillende dealers in regio Bergen op Zoom en Breda.

Polet werkt nog aan een dealershowroom bij het Sakko Tankstation aan de Marconilaan Noord in Bergen op Zoom. De V5 is voorlopig beschikbaar in drie tinten: wit, zilvergrijs en zwart. Wie wil kan het ding nog uitbreiden met een bagagerekje. Daarnaast is in samenwerking met een autofabrikant, een speciale snelle editie ontwikkeld. De step normale variant gaat 1.599 euro kosten.