Het concern, dat sinds 1896 bestaat, werd in november vorig jaar failliet verklaard. Door het faillissement verloren zo’n 3.500 medewerkers hun baan. De winkelketen kampte onder meer met aanhoudende financiële problemen, hoge schulden en stevige concurrentie van prijsvechters als Action en online retailers.
Robert Palmer zet Blokker door na faillissement
Voor het faillissement telde Blokker bijna vierhonderd filialen. Zo'n 45 franchisewinkels bleven buiten het faillissement en bleven open. Na het faillissement verwierf Roland Palmer, neef van Jaap en Ab Blokker, de rechten op de merknaam. Hij wil Blokker nieuw leven inblazen.
„Het is zeer bijzonder om Blokker te kunnen voortzetten. Ik ben trots op het kleine team van zeer ervaren mensen, die het bedrijf weer van de grond op hebben gebouwd,” aldus Palmer.
Eerder werd al duidelijk dat Blokker vacatures had gepubliceerd voor 37 filialen. Nu blijkt dat er de komende periode zelfs iets meer winkels hun deuren openen.
De komende tijd wil Blokker in totaal veertig winkels openen. Palmer meldt dat de volgende tien winkels op 2 juli opengaan. Hij stelt dat de winkelketen de komende periode alleen op de succesvolle plekken heropent.
Blokker breidt assortiment uit
In de nieuwe vestigingen liggen veel producten die Blokker voor het faillissement ook verkocht. Daaraan zijn nieuwe producten toegevoegd, zoals picknickmanden, geurstokjes en stoomapparaten, zegt eigenaar Roland Palmer van de winkelketen woensdag bij de opening van het filiaal in het Zuid-Hollandse Voorburg. “We hebben altijd hele goede strijkplanken en strijkijzers gehad, alleen als je een jonge vrouw van 25 spreekt, die zegt: dat doet mijn moeder. Dat doe ik niet meer. Wat ze wel doen, is stomen.” Zo wil de keten volgens hem zowel oudere als jongere mensen aanspreken.
Blokker blijft zich richten op het vertrouwde assortiment huishoudelijke producten, maar breidt tevens uit met nieuwe woonartikelen, geurproducten en merken.
Elke nieuwe Blokker krijgt een filiaalmanager
Palmer stelt dat mensen nu makkelijker advies in de winkels kunnen krijgen doordat elke winkel een eigen filiaalmanager krijgt. Voorheen was een filiaalmanager soms de baas over meerdere winkels om kosten te besparen. „Als je bijvoorbeeld vier filialen hebt, sta je misschien 10 procent van de tijd als filiaalmanager in je filiaal. Je maakt meer kosten, maar het verdient zich terug, want die mensen kunnen advies geven en mensen helpen”, legt hij uit.
Veel Nederlanders hebben producten van Blokker gemist, zoals schoonmaakdoekjes of koffiefilterzakken van een bepaald merk, stelt de nieuwe eigenaar. „Wij zijn ervan overtuigd dat dit gaat werken, omdat er heel veel vraag is.”
Niet terug naar honderden Blokkers
Blokker heeft voorlopig geen plannen om terug te gaan naar honderden winkels. De winkelketen had vorig jaar nog bijna vierhonderd vestigingen. De ongeveer 45 franchisefilialen waren niet betrokken bij het faillissement en zijn opengebleven. Palmer zegt dat de keten eerst wil kijken hoe de bestaande winkels het doen en dat daarna wordt gekeken naar verdere uitbreiding met onder andere meer franchisewinkels. Hij hoopt de webshop volgend jaar weer te openen.
Ik denk dat als je klanten vraagt welke retailer oranje is, iedereen Blokker zegt
Roland Palmer Blokker
Verder gebruikt Blokker in nieuwe winkels weer het oude logo met witte letters in oranje blokken. „We hebben gekozen om terug te gaan naar onze wortels en dat is oranje. Ik denk dat als je klanten vraagt welke retailer oranje is, iedereen Blokker zegt”, aldus Palmer.