Aan branie en ambitie geen gebrek bij Gijs Webber en zijn compagnon Tom Ordelman (21). Als het aan hem ligt, zijn de producten van Bloomfold voor het einde van het jaar verkrijgbaar bij alle grote retailketens in het land, denk aan MediaMarkt en Coolblue, maar ook bij bijvoorbeeld Cdiscount in Frankrijk. Gijs: ,,Op dit moment verkopen we alleen nog online, maar we willen naar omnichannel. Normaal gesproken duurt het minstens twee jaar voordat je met een nieuw product in de MediaMarkt of een soortgelijke keten ligt, maar via distributeurs willen we sneller. Het neemt natuurlijk wat marges weg, maar anders duurt het te lang.’’
Bloomfold draaide in het eerste jaar al goed: 55.000 bestellingen en een omzet van 1,2 miljoen euro. Doel dit jaar: anderhalf miljoen euro. De startup heeft onlangs een half miljoen euro aan groeigeld opgehaald bij de Rabobank, vlak daarna kwam er nog een ton bij via een fintech bedrijf. Met het groeigeld wil Bloomfold productcategorieën uitbreiden en nieuwe producten ontwikkelen. ,,Alle winst herinvesteren we in het bedrijf. Nu ligt de focus op luchtontvochtigers: in Q3 willen we een hele nieuwe lijn lanceren. Maar uiteindelijk willen we van Bloomfold een allround merk van maken: iedereen die een gezond binnenklimaat wil, moet straks bij ons terecht kunnen.’’
Geodriehoeken Business eerste bedrijf Gijs Webber
Als jochie van tien wist Gijs al dondersgoed wat hij wilde worden: ondernemer. Wat voor soort bedrijf? Dat maakte hem weinig uit. Als hij maar kon kopen en verkopen. Als brugklasser startte hij, samen met een vriend, zijn eerste bedrijf: Geodriehoeken Business. ,,We kochten ze voor acht cent in bij de Action en we verkochten ze voor een euro. Met de winst kochten we snoep. Ook verhuurden we ze voor 15 cent, aan mensen die hun geodriehoek waren vergeten op dagen dat ze een proefwerk hadden.’’
We kochten ze voor acht cent in bij de Action en we verkochten ze voor een euro. Met de winst kochten we snoep.
Gijs Webber Bloomfold
Na de middelbare school besloot Gijs Ondernemerschap & Retail Management te gaan studeren, een 4-jarige opleiding aan de Avans Hogeschool. Gijs – van nature een tikkie eigenwijs - moest echter stagelopen bij een supermarkt, en dat wilde hij niet. ,,Ik had ooit in een supermarkt gewerkt en vond er weinig aan. Toen had ik besloten nooit meer in een supermarkt te gaan werken. Die stage heb ik niet gedaan, vervolgens ben ik geswitcht naar een 2-jarige opleiding. Andere locatie, zelfde school.’’
Bloomfold begon met startkapitaal van 450 euro
Samen met studievriend Tom Ordelman besloot Gijs producten via Bol te verkopen. Ze legden samen 450 euro in en begonnen met de inkoop van keukenweegschalen, later volgden andere producten. ,,We wisten eigenlijk niet altijd wat we inkochten. Op een gegeven moment verkochten we ook hygrometers, een instrument dat de luchtvochtigheid meet. En toen kwam corona. Wat bleek? Die hygrometers verkochten hartstikke goed. Mensen moesten ineens thuis werken en kwamen er achter dat het binnenklimaat in je eigen huis vaak lang niet zo goed is als op de werkplek. Bovendien schoten de energieprijzen omhoog. Met een hygrometer kwamen mensen er achter dat de luchtvochtigheid omlaag moest. Met een lage luchtvochtigheid kun je op lagere temperatuur stoken, zonder in te leveren op comfort en behaaglijkheid. Dus voegden we al snel luchtontvochtigers en luchtreinigers aan het assortiment toe.’’
Tom en Gijs zagen een niche: de luchtkwaliteitsbranche. Zo is Bloomfold in april 2023 ontstaan. Met Bloomfold willen ze een allround merk worden die alle huishoudens ondersteunt in luchtkwaliteit en klimaatbeheersing. Op termijn willen ze ook CO2-meters, luchtbevochtigers, weerstations en ventilatoren aan het merk toevoegen.
De producten van Bloomfold worden in China gemaakt, maar wel volgens eigen design: modern. Gijs: ,,We werken samen met fabrieken die ook producten voor grote merken als Philips maken. Tom en ik zijn er pas geleden nog geweest, ook om nieuwe fabrieken te bezoeken. We zijn bezig met het opzetten van een team in China, de eerste werknemer is net aangenomen.’’
Lees ook: Mama’s Maaltijden groeit als kool en wil 100 miljoen omzet: ‘Ons merk moet overal zichtbaar zijn’
Bloomfold beschikt in Nederland over een eigen loods en kan zodoende op voorraad leveren. Bijna alles wat online gedaan kan worden, gebeurt via outsouring: van data analyses en customer support tot administratie. Bloomfold maakt gebruik van specialisten uit de Filipijnen. Mailtjes worden in de regel binnen anderhalf uur beantwoord, berichten via WhatsApp nog sneller. Daarbij maakt Bloomfold gebruik van een virtual assistent en ChatGPT. Gijs: ,,Daar kan een Nederlandse servicemedewerker niet tegenop.”
We zijn zo overtuigd van de kwaliteit, dat we overwegen om de garantietermijn te veranderen van twee naar drie jaar
Het gaat bijvoorbeeld om vragen waar het pakketje blijft, of wat je moet doen als er iets met het product is. Wanneer een product kapot is, krijgen mensen vrijwel altijd direct een nieuwe. We stellen hoge eisen aan het serviceniveau. Dat heb ik van Pieter Zwart van Coolblue geleerd. We zijn zo overtuigd van de kwaliteit, dat we overwegen om de garantietermijn te veranderen van twee naar drie jaar.’’
Bloomfold krijgt veel positieve reviews en houdt dagelijks de vinger aan de pols: altijd wordt gekeken waar het beter kan. Gijs: ,,Soms is een product heel goed, maar de handleiding wat minder. Dat is voor ons een reden om uitlegvideo’s te maken. Om klanten de beste ervaring te bieden, moet je jezelf blijven verbeteren.’’
Stichting Unfold the Bloom
Omzet draaien is leuk, maar met Bloomfold willen Tom en Gijs ook een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom willen de jonge ondernemers volgend jaar een stichting oprichten met de focus op luchtkwaliteit. Naam van de stichting: Unfold the Bloom. ,,We gaan de samenwerking zoeken met onder meer astma- en longfondsen, om zo ons steentje bij te dragen. Hoe? Ik denk aan het geven van voorlichting en het opzetten van awareness campagnes. De meeste kantoren beschikken over luchtcirculatiesystemen, daar is het wel goed geregeld. Maar uit onderzoek is gebleven dat de binnenlucht in veel huizen vijf keer zo vuil is als de buitenlucht. Daar maken we ons zorgen over.’’
Lees ook: 25 miljoen groeigeld op zak: zo wil Quatt nóg groter worden