Nieuws Actueel

Zo wordt bol.com een steeds grotere speler in het afhandelen van bestellingen

Bol.com begon als een webwinkel, maar is inmiddels veranderd in een winkelplatform dat vooral bestellingen voor ándere webshops afhandelt. Met een nieuw logistiek centrum gaat Bol.com zich nog meer op deze 'e-fulfilment' richten. Want tussen de muisklik op een website en het rinkelen van de deurbel zit een hele wereld, schrijft AD.

Wouter ter Haar | Foto: ANP 7 februari 2019

Bolcom grotere baas afhandelen bestellingen

Het bedrijf is van een webwinkel voor boeken uitgegroeid tot een winkelplatform met zestien miljoen artikelen. Via Bol.com verkopen inmiddels meer dan 20.000 Nederlandse en Belgische webshops hun producten. Om die groeiende stroom aan artikelen te kunnen verwerken, ging Bol.com deze week van start met de uitbreiding van het logistiek centrum waar het - in vakjargon - e-fulfilment doet voor die webshops. In vijf vragen wordt de wereld van e-fulfiment geschetst.

Wat gaat Bol.com precies bouwen in Waalwijk?

De Waalwijkse e-commerce reus bouwt aan de Pakketweg aan verdere uitbreiding. Gisteren is het van start gegaan met de bouw van een ‘e-fulfilment center’ dat in totaal zo'n 100.000 vierkante meter gaat omvatten. Het nieuwe center, dat vanaf 2021 moet draaien, levert zo'n 100 extra banen op. Die komen, net als de al huidige 1000 in dienst van Ingram Micro, het bedrijf dat de logistiek voor Bol.com verzorgt.

In plaats van het slaan van de eerste traditionele paal, hebben honderden eigenaren van webshops uit Nederland en Belgie gisteren aan de Pakketweg in Waalwijk het eerste fundament gelegd voor de uitbreiding. Vanuit het nieuwe pand, dat uiteindelijk zestien voetbalvelden omvat, gaat Bol.com de bestellingen van die Nederlandse en Belgische webshops afwerken. Want Bol.com verkoopt al lang niet meer alleen spullen van het bedrijf zelf. Inmiddels verkopen zo'n 22.000 website-ondernemers hun producten via Bol.com, dat voor hen de e-fulfilment verzorgt. Ze kunnen bij Bol.com nog vooruit, want alleen in Nederland zijn er naar schatting zo'n 37.500 webwinkels, goed voor een totale omzet van 11,5 miljard euro aan producten, eten niet meegeteld.

Dat e-fulfilment klink als iets ingewikkeld. Wat is het eigenlijk?

Kort door de bocht gaat het om de volledige afhandeling van bestellingen die bij webshops binnen komen. In toenemende mate besteden webshops het complete proces - van de ontvangst van goederen tot aan de uiteindelijke verzending of zelfs het bezorgen - uit aan e-fulfilmentbedrijven. Die webshops moeten echter wel degelijk betalen voor die diensten. Bij Bol.com gaat het om een marge van gemiddeld 15 tot 25 procent. En dat is vast de reden waarom het aantal e-fulfilment-spelers de laatste jaren flink is gegroeid. Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de bloei en groei in de e-commerce.

Bedrijven als Bol.com, Zalando, Coolblue of Wehkamp, maar ook de vrij traditionele logistieke dienstverleners als Van den Heuvel in Uden en Vos Logistics in Oss zijn actief in de markt. Maar bijvoorbeeld ook Hexspoor in Boxtel, actief voor goede doelen. Of Amacom in Den Bosch, dat klanten in de elektronica-branche bedient. Of Audax in Gilze, groot in drukwerk. De diensten van de e-fulfimentbedrijven verschillen sterk. Vaak gaat het om opslag, voorraadbeheer en orderafhandeling. Maar er zijn ook bedrijven die kwaliteitscontrole, herverpakken, labelellen, klantenservice, betaling of zelfs de retourverwerking uitvoeren.

Bol.com is op dat speelveld een grote jongen geworden?

Dat kun je wel zeggen. Al hebben we het dan wel alleen over Nederland. Hier is is Bol.com, dat een omzet heeft van ruim 1,2 miljard euro, in 20 jaar uitgegroeid van een winkel voor boeken tot een winkelplatform met meer dan zestien miljoen artikelen in twintig verschillende productcategorieën. Inmiddels winkelen er meer dan negen miljoen Nederlanders en Belgen bij het bedrijf dat in Utrecht het hoofdkantoor heeft, maar vooral vanuit Waalwijk opereert. Bol.com wil graag een groot platform worden. Maar veel wijst er op dat andere grote buitenlandse partijen azen op de Nederlandse consument. Amazon bouwt in Monchengladbach en Alibaba in Luik. ING Economisch Bureau verwacht dat de strijd tussen de platforms aanstaande is.

Weer dat platform. Bol.com wil dat graag zijn, maar wat behelst dat eigenlijk?

Platformen zijn ontstaan uit het enorme aanbod aan webshops. Het zijn bedrijven die enerzijds zelf goederen verkopen, maar vooral willen functioneren als 'bemiddelaar’ of ‘intermediair’. Bol.com is er dus eentje. Maar denk bijvoorbeeld ook aan Wehkamp of Amazon of Alibaba op internationaal niveau. En die platformen worden groter en groter. Amazon, zo wijst onderzoek van ING Economisch Bureau uit, is inmiddels goed voor de helft van alle online verkopen in de VS. Het bedrijf heeft zo'n 600 miljoen producten te koop. Maar inmiddels is Bol.com, aldus ING, marktleider in Nederland met naar schatting 12 procent van de markt.

Schuilt er in die platforms geen gevaar voor de consument?

De Europese Unie kijkt met argusogen naar de grote verkoopplatformen. De EU vreest kartelvorming en vraagt zich af of er wel sprake is van vrije prijsvorming. Ook worden er vragen gesteld over wie eigenaar is de gedrags- en koopdata van de kopers op die platformen. ING stelt dat de platforms veel macht krijgen en dat consumenten compleet afhankelijk van ze worden als alternatieve aanbieders door de hevige concurrentie omvallen.

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, dicht de platforms echter een grote toekomst toe. Angst is niet nodig, stelt hij: ,,Zoals de warenhuizen het in het verleden deden, doen de platforms het nu op internet. Het is aan de andere webwinkels om zich te onderscheiden.”