Nieuws Actueel

BOM wil virtual reality versnellen

Bedrijven in de virtual en augmented reality richten zich te weinig op het ontwikkelen van softwareplatforms. Daardoor missen ze internationale groeikansen, concludeert de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij in een onderzoeksrapport. De BOM wil de AR- en VR-sector gaan ondersteunen.

Hanneke van den Nieuwenhof | Foto: ANP 7 juni 2016

Virtual Reality

"Je kunt als Google of Apple wel een speciale virtual-realitybril in de markt zetten, maar mensen willen er ook iets mee kunnen doen. En daar heb je softwareplatforms voor nodig", legt Coen Sanderink uit. Hij is projectmanager bij de BOM. Uit zijn onderzoek blijkt dat juist die ontwikkeling van softwareplatforms achterblijft bij de Brabantse VR- en AR-bedrijfjes wil hij die markt hier gaan versnellen. "Met voorlichting, het juiste netwerk en financiering. Zodat we internationaal de aansluiting niet missen."

Bij virtual reality kunnen gebruikers met een VR-bril in een gesimuleerde 3D-omgeving stappen. Het toevoegen van informatie aan de werkelijke wereld wordt augmented reality genoemd. De gebruiker ziet de extra informatie via een slimme telefoon of speciale bril.

Hoewel precieze cijfers ontbreken over het aantal bedrijven dat wereldwijd werkt aan AR en VR en de omzet die ze daarmee genereren, is de verwachting dat de wereldwijde markt voor VR/AR- hardware tot 2020 zal vertienvoudigen; de softwaremarkt in die periode zal met 2000 procent toenemen.

Dat biedt enorme kansen voor Brabant, dat relatief veel bedrijfjes telt op gebied van AR- en VR. Maar dan moeten die zich niet meer alleen richten op regionale bedrijfsopdrachten en de ontwikkeling van hardware, concludeert de BOM in het onderzoek.

"Die technologieën zullen leiden tot nieuwe bedrijfstakken en nieuwe manieren van werken en communiceren", verwacht Sanderink. Op dit moment is gaming de grootste afzetmarkt voor VR en AR, op de voet gevolgd door de gezondheidszorg en engineering. "De technologieën worden al gebruikt voor het opleiden van chirurgen en de behandeling van fobieën", legt Sanderink uit. "Daarnaast wordt VR succesvol ingezet voor simulaties in de lucht- en ruimtevaart, defensie en de autosector."

Voor Brabant voorziet hij met name kansen in de engineering. "Denk aan bedrijven die hun mensen via VR kunnen trainen in het gebruik en onderhoud van machines die nog in de ontwikkelfase zitten. Daardoor kunnen die machines sneller in gebruik worden genomen, wat een voorsprong geeft op de concurrentie. Engineering is een interessante markt voor ontwikkelaars, ook omdat die naast gaming en de zorg in de internationale top drie staat."